תיכון
יסודי
גני ילדים

ללמוד בסרט

רעות ברוש

מספר כיוונים למחשבה והצעות לשימוש מושכל בסרטים ולשילובם בהוראה.

שימוש בסרטים בהוראה

תודה לחננאל רוזנברג וליוני לביא על הארותיהם המחכימות.

השימוש בסרטים כחלק מהוראת תחומי הדעת השונים, הופך להיות נפוץ יותר ויותר. מורים רבים מחפשים את הדרך לשלב אמצעים חזותיים בהוראה שלהם, ולהעשיר את הלמידה. הדבר מתבקש משום שאנו חיים כיום בעידן בו המדיה תופסת נתח רחב מאד מתשומת הלב שלנו ובעיקר של תלמידינו. השימוש באמצעים חזותיים הוא שימוש בשפה שאותה מדברים התלמידים שלנו, ולכן דרך טובה ללמד דרך ערוצים פתוחים מבחינתם.

שילוב מדיה בהוראה יוצר גיוון ועניין ויכול לסייע בהפשטה, בהמחשה, ובהפנמת הנלמד. כאשר רואים את הקונפליקט התיאורטי עליו לומדים בכיתה קורם עור וגידים על המסך הוא מקבל מוחשיות ורלוונטיות שלא היו לו קודם. תלמידים רבים חשים הזדהות עם סיטואציות שונות העולות מתוך העולם הקולנועי וההשלכה מהעולם הפנימי של התלמיד אל הסיטואציה האוניברסאלית המשתקפת בסרט יכולה לתת פשר ומשמעות. לפעמים בזכות סרטון אחד תלמידים יזכרו לאורך זמן את מה שלמדו ממנו או יפנימו בעקבות הצפייה בו את המסר התוכני שאנו רוצים להעביר.

גם ברמה הטכנית כיום בתי ספר רבים מצוידים באמצעים הטכנולוגיים הדרושים לשימוש במדיה- ברקו בכל כיתה, לוח חכם, מחשב נייד לכל מורה וכד' דבר המאפשר שילוב של סרטים בהוראה באופן פשוט וזמין.

לאור השימוש ההולך וגדל בסרטים בתוך תהליכי הלמידה, ברצוננו להציע כמה נקודות למחשבה ודגשים לשילוב נכון של סרטים בהוראה:

א. על אף כל היתרונות בשימוש בסרטים בהוראה, חשוב לזכור כי לתלמידינו יש די והותר "זמן מסך" מידי יום, ודווקא התפקיד שלנו כמורים יותר ויותר נצרך כמי שיתנו את ההפוגה, את המרחב נטול המסכים.
אנו צריכים לזכור שבכל רגע בו הם צופים במסך בכיתה במקום ללמוד בלמידה פעילה, זהו רגע אחד פחות להסתכל להם בעיניים, רגע אחד פחות ללמד אותם כיצד לתקשר עם היושב לימינם רגע אחד פחות לנהל שיחה ודיון, לשמוע ולהשמיע.
לכן מעל לכל הדבר הראשון שחשוב לזכור בעת שימוש בסרטים בהוראה הוא המינון. לא להגזים, לא להציף. להפוך את הצפייה למשהו שאינו ברור מאליו ומשמש כ"שובר שגרה"

ב.זה נשמע מובן מאליו, אך מסתבר שלא תמיד- על המורה לצפות בסרט לפני השיעור. אין להראות לתלמידים סרט שלא צפינו בו קודם בעצמנו. לא כל סרט, גם אם שמענו עליו המלצות רבות, מתאים לתלמידינו. יש לבדוק את ההתאמה לקבוצת התלמידים הספציפית מבחינת התכנים שהסרט מעלה, הרלוונטיות לנושא הנלמד, סרטים המעלים נושאים שיכולים להיות מורכבים לתלמידים ספציפיים בשל התמודדויות בחייהם (יתמות, הורים גרושים וכדומה) וכן לבחון את הסרטים מבחינת צניעות, שפה, מסרים וכד'. כמו שברור לכל שמורה לא יגיע לכיתה בלי לקרוא את הפרק שאותו הוא מלמד וללמדו לעומק, כך אין להגיע לכיתה בלי לראות את הסרט שבעזרתו מלמדים בלי לצפות בו לפחות פעם אחת ולחשוב עליו לעומק.

ג. סינון ראוי: לפעמים אנו עושים שימוש בקטעים מתוך סרט שיש בו בעיות של צניעות, אלימות, שפה לא נקייה וכד'. חשוב להבהיר לתלמידים כי בכך שאנו מראים קטעים אלו איננו באים להמליץ על הסרט במלואו ובהזדמנות זו להדגיש את המורכבות של השימוש במדיה ואת הצורך להביט בה במבט ביקורתי ותוך סינון ראוי של התכנים. 

ד. בעת בחירת הסרט יש לזכור כי אנו רוצים שהצפייה תשרת את הלמידה, ולא להפך. 
בעת שנבחר סרטון כלשהו לצפייה בכיתה נשאל את עצמנו: מהי המטרה שלנו בשיעור? כיצד יכולה הצפייה בסרט לתרום ללמידה, להעמיק אותה? כיצד מתקשרים הנושאים העולים בסרט לנושא בו אנו עוסקים? אלו נקודות מבט חדשות הוא מאיר? איזו דילמה הוא מחדד?

ה. צפייה צריכה להיות תמיד מתווכת. כמורים תפקידנו לתווך בין התלמידים לבין מה שצפינו בו- להפוך את הצפייה למשהו שמתחבר למהלך שלם של לימוד ולא מנותק ממנו. התיווך מסייע להפנמה ולהעמקת האפקטיביות של הצפייה. 
תמיד נקדים כמה מילים לפני הצפייה, ונאפשר דיון וניתוח משותף של הדברים לאחר הצפייה.
לעיתים, כאשר הסרט והסיטואציה מתאימים, ניתן לנצל את הצפייה גם לצורך פיתוח מיומנות של צפייה ביקורתית ולהתבונן בסרט במבט מעמיק (להבחין במסרים סמויים, לשים לב לדקויות, לנתח את המטרות של הבמאי, של הגיבור, את אופן הצילום ועוד.)

ו. הצפייה שונה מהלמידה. אמנם מדובר על מהלכים משלימים, אך יש לזכור שהקליטה בשתי הרמות איננה זהה. ולכן, כדאי שהכללים יהיו בצפייה כמו בצפייה - לא להפסיק את הקטע באמצע להערות מעצבנות שהורסות את החוויה. אפקט חזק יותר יתקבל אם הצפייה תהיה חווייתית, מלאה ושלמה ככל האפשר. לכן כדאי תוך כדי הצפייה כמה שפחות לתת הכוונות אלא רק לפניה ואחריה, ובמקרה הצורך לחזור ולראות שוב את אחד הקטעים ואז להעיר או לעורר דיון.

ז. כדאי להתייחס לסרט כאל סוג של טקסט. נבחן- כיצד הוא מתקשר לטקסט שבלימודו אנו עוסקים בכיתה? מהן הנחות היסוד שלו? מה הוא מנסה לומר לנו? מה ניתן ללמוד ממנו? 

ח. כדאי מאד להשתמש בדפי צפייה שאותם התלמידים ממלאים מעט מאד (אם בכלל) תוך כדי הצפייה (ציטוט של משפט משמעותי עבורם, כתיבת מחשבות בנקודות קצרות כדי לא לשכוח וכד') ובעיקר אחריה. כאשר קוראים את השאלות לפני הצפייה הופכים את הצפייה לאפקטיבית יותר בכך שגורמים לתלמידים לתשומת לב גדולה יותר למתרחש על המרקע. 
בדף הצפייה נוכל להסב את תשומת לבם של התלמידים לפרטים- מהו הקונפליקט המרכזי בסרט? מה מניע את הגיבור? מה מוסיפה מוזיקת הרקע בכל סצנה?

אפשר לפתח דיון דרך שתי נקודות מבט: זו של הגיבור (איך הייתם מתנהגים? האם זו התנהגות אמיתית או הוליוודית מזויפת וכו') ונקודת מבט שניה היא דרך הבמאי - מה הוא לדעתם רצה לומר כאן, עם איזו מהדמויות הוא מזדהה, איך אתם הייתם מסיימים את הסרט במקומו, וכן הלאה.
אפשר להוסיף לדף הצפייה מקור מתוך החומר הנלמד ולשאול על הקשר בין הסרט לבין אותו מקור.
אפשר גם לשאול שאלות פתוחות כמו: התרגשתי מ... מחשבות שהתעוררו בי... הזדהיתי עם...
חשוב לתת זמן שקט למילוי דף הצפייה, כל תלמיד עם עצמו, וכך לאפשר זמן לעיבוד פנימי של הסרט. אומנות הקולנוע היא אומנות מאד חזקה, הפועלת על הנפש באופן מאד אינטנסיבי- מראות, קולות, תנועה ועוד ולכן חשוב לחדד את המודעות להשפעת התכנים הנצפים עלינו.

לאחר מכן יש לתת זמן לדיון ולשיתוף. נקודות המבט השונות יכולות לחדד ולהעמיק את חווית הצפייה ואת הלימוד. 

ט. פעמים רבות בעת צפייה בסרט האווירה בכיתה הופכת להיות אווירה של "שיעור חופשי"- השולחנות נדחפים בחוסר סדר, הרגליים מונחות על הכיסא הקרוב, צעקות התלהבות ועוד... חשוב לשדר לתלמידים כי הצפייה בסרט היא חלק אינטגרלי מהלמידה ולא הפוגה ממנה. יש להראות להם כי אנו מצפים מהם להתרכז, ללמוד בעזרתו ולהפיק תועלת מן הצפייה. 

י. חשוב לבדוק לפני השיעור את תקינותם של כל אמצעי ההקרנה. לפעמים שיעור מוכן היטב יכול להיהרס כליל בגלל שהרמקולים לא עובדים/ הסרט שרוט/ הברקו מקולקל/ לא מוצאים את הכבל המתאים וכד'...

הצפייה בסרטים כחלק מתהליכי ההוראה והלמידה, הינה כלי ואינה תכלית בפני עצמה. מצד אחד היא יכולה להעשיר ולגוון את הלמידה ולסייע בהפנמת הנלמד ובחיבור עולמות התוכן לנפשם של הלומדים, אך מן הצד השני היא עלולה לבוא על חשבון הדיון הער והתוסס בכיתה, המבט זה בעיניו של זה, ההקשבה, העמל, ולגרום להשטחת הלמידה. "המדיום הוא המסר" והמסר התרבותי שנושאת עימה המדיה התקשורתית- טכנולוגית הוא מסר לא פשוט. עלינו כמורים לשקול את מינון השימוש במדיית הסרטים, ליצוק תוכן ראוי אל הכלי הזה, וללמוד להשתמש בו בשימוש ראוי ומושכל, בדרך ליצירת למידה משמעותית ומצמיחה.

הדפסה

חדש באתר

מסעות למידה
יוצאים לדרך עם מסע למידה למורי מקצועות הקודש ומסע למורי מקצועות רבי המלל.

מהבלוג שלנו

הרהורים על תפקידה של השמחה בבית הספר
לקראת המש... מש... משנכנס אדר – האם עודדנו את התלמידים ליצור , לשמוח או שעסקנו בעיקר בנתינת גבולות וכללים שאסור לעבור?
הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו והיו חלק
מקהילת אנשי חינוך חולמים ויוצרים
אנחנו מתחדשים!!! תכף תכף ועוברים לבית חדש, לאתר חדש. מוזמנים להשתתף איתנו בבניה ובדיוקים, נשמח אם תוכלו להצטרף אלינו ולמלא את 'שאלון לב לדעת'. מחכים לכם... לכניסה לסקר לחצו כאן