שיקוף פרק משפחה
1. שני המקורות בהם בחרתי הם מקורות עכשויים והם: כניסה/ יאיר לפיד ו"אומנות האהבה" , עמ' 55/אריק פרום.
המקור 'כניסה' מציג את דעתו של הכותב כי האהבות שהוצגו לנו מילדותנו כגון רומיאו ויוליה, דון קישוט ודולציניאה אלו לא אהבות אמת אלא רגש חולף המונע מהורמונים, מתשוקה. כל האהבות האלו הוצגו לנו עד לרגע ה'שיא' ואז נסגרת בפני הצופה/הקורא לראות מה קורה אחרי- את הימצאותם של בני הזוג זרים זה לזה ללא תקשורת. לעומת זאת מציג יאיר את האהבה האמיתית בשבילו שהיא משהו שקורה לאנשים שיש להם בסיס לתקשורת. הוא מציע בתור דוגמא את מערכת היחסים עם אשתו ליהיא. הוא מציג קשר מורכב שמחיה אותו בכך שמעורר בו רגשות רבים- היא מעוררת אותו לחשוב, לכעוס או בקיצור להרגיש חי. יש ביניהם תקשורת שרקמה ביניהם את האהבה "אנחנו 11 שנים ביחד, ויש לי הרשה שהיא סוף סוף מתחילה לאהוב אותי בחזרה".
המקור השני מאת אריק פרום מציג את הזמניות בקשר המבוסס על הזיקה הגופנית שאינה מעורבת ברכות ועדינות. הוא טוען כי לאחר שבני הזוג כבשו ונכבשו בהתאחדות המינית הם נותרים זרים, כשיורד מסך האשליה הם חשים שאין להם קשר חזק, כלומר זוהי אינה אהבה , זהו רגש חולף. לעומת זאת אהבה שבה בני הזוג מאוחדים, מדברים זה אל זה , מתקשרים זוהי אהבה אמיתית.
למעשה הקשר בין שני המקורות הוא קשר של הרחבה ופירוט- אריק פרום מציג הגדרה מדויקת של איזו צורה זו לא אהבה ומכאן ניתן להסיק על צידו השני של המטבע כלומר מהי אהבה אמיתית. יאיר לפיד לוקח את אותו נושא ומרחיב אותו בעזרת דוגמאות מהחיים וכמו כן מציג את שני הצדדים, מהי אהבה סתמית חולפת ומהי אהבה אמיתית ולא בת חלוף.
1. המקור הראשון הוא : הרב קוק,אורות,אורות ישראל, קמ"ב, י"ג
מקור זה היה משמעותיי בשבילי כיוון שהוא הרחיב את תהליך הנסירה לקשר כללי ורחב יותר, כלומר הקשר בין עמ"י לה' יתברך. כמו כן אותו תהליך קורה הן בפרט והן בכלל. אנו וה' יתברך קשורים בקשר הדוק, אחדות גמורה ובמהלך החיים יש 'נסירות' למיניהם כגון הגלות, הסתרת פני ה' במהלך ההסטוריה ובמובן הפרטי גם כן התרחקות, נסיגה ועוד. אך בלעדי אותם נסירות והרגשת החסרון בה' ובקרבתו והגעגוע אליו אש האמונה הייתה דועכת ממזמן. 'הנסירה' מה' מולידה בנו געגוע עז והרגשת חסרון וכל אלו מניעים אותנו לבחירה בצורונו מה שמחזק את האמונה.
הוא השפיע עלי בחשיבה כי תהליך הנסירה הוא תהליך הכרחי שלא ניתן לדלג מעליו.
בעקבות הלימוד הרגשתי כי חל אצלי שינוי בצורת החשיבה כפי שציינתי, הנסירה הוא תהליך שמלמד על טבע האדם , כלומר האדם זקוק להרגשת החסרון הזו בדבר שיקר לו כדי להבין את ערכו ולבחור בו בלב שלם.
המקור השני הוא: ויקטור פרנקל, האדם מחפש משמעות, ממחנות המוות אל האקסיסטנציאליזם.
מקור זה היה משמעותיי בעייני כיוון שהוא דיבר על אהבה מזויות שלא הכרתי. על אהבה שנמשכת למרות שהאדם אינו לצידך.
הוא השפיע עלי בכך שגרם לי להבין מהו הרובד העמוק באהבה. בעקבות לימוד מקור זה השתנה אצלי ההבנה שהאהבה חיה ובוערת בנו מעבר למציאות ליד הנפש האהובה. האהבה פוגשת אותנו בתוכנו פנימה . המקור שפך אור על המשפט "שימני כחותם על לבך... כי עזה כמוות אהבה" , האהבה צרובה על לבנו בעט ברזל ועופרת והיא יותר חזקה מהמוות, כי היא נותרת לעד ולא תלויה בזמן שאול, היא לא קצובה.
והנה קטע מהמקור שבעייני מספר את הכל:
"לנגד רוחי עמדה דמות דיוקנה של אשתי. מחשבה אחת חלפה במוחי: לא ידעתי אפילו אם היא עדיין בין החיים. רק אחת ידעתי – ודבר זה למדתי היטב: האהבה מפליגה הרחק מעבר להתגלמות הגופנית של הנפש האהובה. היא מוצאת את משמעותה העמוקה ביותר בהווייתה הרוחנית, בישות הפנימית. השאלה אם אותו אדם מצוי או אינו מצוי עכשיו, אם הוא חי או איננו חי, ניטלת ממנה משמעותה באופן מן האופנים.
לא ידעתי, אם אשתי עודנה חיה ולא היה בידי לברר זאת (כל ימי מאסרי לא קיבלתי מכתבים ולא יכולתי לשלוח מכתבים). אך באותו רגע חדל הדבר להיות בר משמעות. לא היה לי צורך לדעת; לא היה דבר אשר יגרע מעוצמת אהבתי, יסיטני ממחשבותי ומדמות דיוקנה של אהובתי. סבורני כי לו ידעתי אז שאשתי מתה, עדיין הייתי למרות ידיעה זו, מתמכר להסתכלות בדמותה, וכי שיחתי הערטילאית עמה הייתה לא פחות חיה ומספקת:
"שימני כחותם על לבך ... כי עזה כמוות אהבה"
1. הפעילות אותה בחרתי היא "דרוג מה יש בי ומה אני מחפשת". זוהי פעילות שהתחברתי אליה ובמהלכה התבקשנו לדרג מה הדבר החשוב ביותר בבן הזוג ולבחור תכונות שלו כגון שומר מצוות, נאה חכם וכו' כמו כן התבקשנו לדרג מה יש בנו. הרגשתי במהלך הפעילות את הצורך בלדייק כי היו מספר פעמים שבהם רציתי לבחור בכמה דברים אך לא היה אפשרי ובחרתי את הדבר החשוב ביותר. התחברתי לפעילות זו כיוון שהיא גרמה לי לחשוב מה הכי חשוב מבחינתי בבן הזוג, אילו תכונות הייתי רוצה שיהיו לו, זה עזר לי להתמקד. בטחוני כי ההפעלה תשפיע עלי מעבר ללימוד עצמו ברגע שאעמוד בצומת בו אצטרך לבחור באמת מה חשוב לי בבן הזוג.
1. הייתי רוצה להרחיב על הנושא "זוגיות אחרי החתונה" , כיצד לשמור על הזוגיות לאחר ה'שיא' ובתוך כל השגרה היומיומית. נושא חשוב לי כיוון שאני חושבת שזה נושא שכמעט כולם נתקלים בו, כיצד לשמור על הזוגיות בתוך השיגרה של ילדים ובית. כיצד להמשיך ולדבר על נושאים עמוקים למרות שנראה כי היה דיבור כבר מעמיק לפני החתונה. וכן איך להמשיך ולטפח את הקשר/ רומנטיקה.
1. הדברים הטובים בעייני ב'תורת חיים' זה השיתוף האישי מצד כל הבנות בדיונים, הדוגמאות, הפתיחות בין כולן. צריך להמשיך בלימוד דרך שירים, סרטים, לימוד בצורת חוויתית. צריך לשפר יותר את מקום הלימוד כלומר ללמוד במקומות פתוחים לדוגמא על הדשא וליזום יותר ערבים כמו המשמר בכינרת שעשינו השנה ב"ה.
התכנים לעניות דעתי מצוינים כי הם באים מכל מיני מקומות ומקיפים ידע רב, מהמדרשים, מהגמרא, מספרות יפה, עיתונאות וזהו היופי כל המורכבות הזו מחז"ל ומאנשים פשוטים , מודרניים של היום.
ההפעלות כפי שכבר ציינתי הם חוויתיות ובמיוחד אהבתי את הלימוד דרך שירים ששישאו היה בט"ו בשבט.
כדי להמשיך ולשמור על הקשר בין כל חברות הקבוצה יש לקיים יותר ערבים כמו המשמר.
והמורה אין על המורה אין אין. תודה רבה רבה על שנתיים מקסימות ומחכימות.
את מדהימה!...
- תם ונשלם השבח לבורא עולם-