מתוך דבריו של הרב עדין אבן ישראל (שטיינזלץ) בטקס חגיגות סיום הוצאת התלמוד המבואר על משמעותו של לימוד הגמרא
התלמוד משמעותו לימוד, פשוט לימוד... הוא לא נקרא ספר החוכמה או ספר הידע או ספר הקדושה, תלמוד משמעו לימוד בדרכים רבות, מדובר כאן במשהו כ"כ חשוב וחיוני של עצם קיומנו.
זאת נקודה חשובה ביותר שאנחנו לומדים, שאנחנו נמשיך ללמוד.
הלימוד הוא כ"כ אנחנו מצד אחד , קשר מצד אחר עם האל, קשר עם המקורות שלנו והשורשים שלנו מתחת...
מדובר כאן בנקודת חיבור שבעצם פעולת הלימוד אנחנו כבר הופכים מחוברים ומקבלים חיבור פנימי לכל אלו, ואת הדבר הזה בדיוק אנחנו לומדים, או לומדים ספר שהוא לימוד בפני עצמו. איננו מחפשים תשובות לבעיות שונות, אף שאולי נזכה בתשובות, אנחנו לא מחכים להשראה, על אף שאולי נקבל מעט השראה, אבל אנחנו למעשה משוקעים כל כולנו בעם ובאלוקים, איזה חיבור טוב יותר יכול להיות לנו מאשר האלוקים מעלינו ואנשינו על עשרות אלפי ומיליוני אנשים ואלפי דורות שהיו ושיבואו לעתיד לבוא, כולם מעורבים בלימוד ובעשיית כל מה שיש לעשות כדי ללמוד.
עלי לומר- מהו התלמוד? התלמוד הוא, כספר, הוא בעצם העמוד המרכזי של התרבות היהודית, מדובר בעמוד השדרה של היהדות. זוהי המשמעות של התלמוד, כך שלא ייתכן שתהיה לנו יהדות ללא תלמוד.
היהדות ניצבת על הספר הזה והספר הזה הוא חיוני לעצם קיומנו בין שאנו יודעים זאת ובין שלא.
כיוון שכולנו, החוקרים המלומדים ואפילו בורים ובערים- כולנו יהודים תלמודיים, בין שאנו רוצים בכך או לא, אנו מושפעים מהתלמוד, התלמוד הפך אותנו למי שאנו.
הייתי רוצה להוסיף ולומר משפט אחד על מהו התלמוד, אם יותר לי לומר- מהו המסר של התלמוד, לא רק עבורנו.
התלמוד, יותר מכל דבר אחר, הוא הספר המקדם והיוצר והמשיג שפיות בעולם. זוהי תכונה נדירה בעולם שלנו, במיוחד בעולם של ימינו. העולם כיום עשוי ומורכב מאנשים טרופי דעת ברמות שונות, אנשים שמטורפים אחר כוח, כסף וכל מיני שאיפות נקלות, אנשים שמטורפים ע"י רעיונות מוזרים,
אם כן, השיגעון וטירוף הדעת מצוי בכל.
כדי לשמור על העולם הזה, כדי לשמור על המשך הקיום שלנו, אנחנו זקוקים לשפיות. התלמוד הוא ספר השפיות. הספר שמשמעותו מהו להיות שפוי. להיות שפוי אין הכוונה להיות אדיש, או שלא יהיה אכפת לנו מכלום, להיות שפוי- בדיוק כמו הא.ק.ג- הוא מכיל את כל העליות והמורדות כולן, בתוך הגבולות הנכונים, כולם בתוך המסגרת שמשמעותה שפיות.
במה עוסק התלמוד? התלמוד עוסק בבעיות הקטנות והמעשיות, חלקן כלל אינן חשובות ואף זניחות כשלעצמן, והתלמוד עוסק בבעיות של העולם, של האלוהות והקדושה ודנים בהן באותו זמן, במקביל, וזאת משמעות השפיות.
השפיות משמעה שצוחקים ובוכים ועושים את שניהם במידה הנכונה. אם כן, בכך יש לנו מסר לעולם, מסר השפיות, להיות שפוי.
שהעולם שקיבל מאיתנו את מסר המונותיאיזם המקודש ברחבי העולם, אנו הענקנו לעולם את רעיון הגאולה שהפך לנפוץ בעולם כולו, וכעת עלינו להעניק לעולם את המתנה האחרת- והיא מתנת השפיות שתבוא מתוך הספר הזה, כשהספר הזה מקדם את המטרה הזו באופן פתוח ובהיר גם כשאיננו יודעים זאת.
...
הסוד הגדול של התלמוד הוא היכולת להיות מעורב. מה שאני מקווה, הדבר שאני מתפלל ומייחל לו, מה שהייתי רוצה להנחיל לאנשים פה הוא- אנא, היו מעורבים ביהדות שלכם, היו מעורבים בחיים שלכם, היו מעורבים בנשמה שלכם, הישארו מעורבים.
השמיים אינם הגבול, אנחנו אומרים במובן מסויים שהתורה היא מעל השמיים, או כפי שאמר מישהו בצורה כל כך יפה- בתרבויות ובדתות שונות מאמינים שהחוק נמצא מתחת לשמיים, אנחנו מאמינים שהתורה שלנו היא השמיים, היא גן העדן בעצמו, ואני מזמין אתכם להישאר בגן העדן.