בס"ד
שיקוף פרק "נאמנות ויושר"- תשובות
1. המקורות שבחרתי הם:
א- מקור מס' 2-גמרא שבועות דף לא עמ' א':
קטע זה מספר על שני אנשים שבאו לדין ואחד היה עשיר והתלבש בהתאם והשני, עני, וגם הוא התלבש בהתאם. אמרו להם שעליהם להתלבש אותו הדבר מפני שלבושם עלול להטות את הדין לטובת העשיר אך ורק בגלל מראהו החיצוני וזה לא יהיה פיר ולא צודק.
ב- מקור מס' 3-שמואל א', ט"ז, ו:
מקור זה מספר על כך שכששמואל הנביא בא לחפש את המלך המיועד החדש, שבמקום שאול, הוא מגיע אומנם לבית ישי אך אינו חושד אפילו שזה יהיה משהו אחר מלבד אליאב, שהוא יפה תואר ויפה מראה. וזה בעצם גם מה שמביא אותו להחלטתו שהוא אמור להיות המלך החדש. מראהו החיצוני. אבל אח"כ ה' אומר לו שה"אדם יראה לעיניים ו-ה' יראה ללבב", כלומר, שהאדם, שמואל, שופט את אליאב בזכות יופיו החיצוני לטוב ושהוא חושב שהוא צריך להיות המלך, אבל ה', שיודע שדוד הוא זה שמגיע לו להיות המלך, רואה לליבו של דוד ושופט אותו לפי זה.
בשני המקורות יש שפיטה עפ"י מראה חיצוני. כלומר, בעצם השפיטה היא לפי החיצוניות בלבד. האדם מושפע מהמראה החיצוני אפילו בלי להכיר את האדם ובלי לדעת האם הוא באמת מתאים לזכות בדין\במלוכה ולכן בשניהם יש, לדעתי, גם אותו מוסר השכל שאומר:
"אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בו" – אל תשפוט אדם מסוים בגלל איך שהוא נראה, אלא לפי אישיותו ואופיו.
השפיטה לפי החיצוניות היא גם סוג של גזענות שהיום זה אפילו מוכח שזה לא נכון ולא מוסרי כי הרי, מי אני שאשפוט אותך לפי צבע עורך\מינך וכו'... רק ברגע שאכיר ואתוודע לאותו אדם, אז אולי אוכל לשופטו וגם לא בטוח כי קודם כל צריך לתקן את עצמך ורק אח"כ אחרים.
מסקנה: לא לשפוט אדם לפי החיצוניות, אם בכלל.
2. מקור 1 בדף של "מה גורם לי לא להיות נאמן לעצמי"?-
הקטע בעצם מדבר על כך שאני לא נאמן לעצמי כדי שלא ילעגו לי כדי שאוכל להיכנס ולהשתלב בחברה.
הקטע היה משמעותי בשבילי כי הזדהיתי איתו. זה נכון לגמרי שלפעמים, בחברה אחרת אנו מתנהגים בצורה שונה ממה שאנחנו באמת אך ורק בכדי להיכנס לחברה ובעצם אנו משבשים את התנהלותנו הרגילה והנורמאלית בכדי להתקבל. ואני רואה את זה עד כמה שזה נכון. על עצמי ועל עוד אנשים.
לא השתנה לי משהו בעקבות הלימוד. זה נושא מאוד קשה ואני לא יודעת אם משהו אי פעם יוכל לשנות את זה. אני מקווה שזה ישתפר. אצלי. ואצל כולנו.
מקור2 בדף של "מה גורם לי לא להיות נאמן לעצמי"?-
הקטע בעצם מדבר על כך שיש לך עקרון מסוים ובגלל היצר הרע שגורם לך לשבור את העיקרון, אתה שובר אותו.
המקור היה משמעותי בשבילי כי אני מכירה את התופעה הזאת מקרוב. תמיד יש את זאת שאומרת שמחר היא תתחיל דיאטה.... ואז כשהיא באמת מתחילה, היא תשבור אותה בגלל איזשהו שוקולד שסתם בא לך עליו. הילדה הזאת - זו אני.
כן, די פדיחה לספר על דבר כזה ועוד שדבר כזה הוא די מפגר... אבל זה נכון. אני תמיד ינסה לעשות דיאטה וזה בד"כ לא ילך לי והכול בגלל שאני לא יודעת להתגבר על היצר אפילו בדברים הפשוטים האלה... וחבל. מזל שאני לא ממש "שמנה"... כי אם כן אז זה היה נורא.
לא כל כך השתנה אבל התחלתי להסתכל על זה בצורה יותר חיובית ופחות להתפתות... אז זה כן סוג של שינוי מסוים... נראה לי.
3. בחרתי את ההפעלה של הדילמות על "האם יש מקרים שבהם מותר לשקר"?
בהפעלה זאת אנו הצגנו כל מיני דילמות ודנו האם מותר לשקר במקרים אלו או לא והאם נקרא בכלל שקר או לא.
במהלך ההפעלה היו דברים שלא הסכמתי עם מה שנאמר או שלא הבנתי מה הבעיה בדיוק בהם [כמו הסיפור על ה"מגורשים" ותעודות הזהות שהם לקחו].
אני אישית התחברתי לקטע של הילדה האנורקטית החברה שלה שמה לב שהיא מתחילה להיות אנורקטית והיא שואלת אותה על זה והילדה האנורקטית (יסמין) מבקשת ממנה (רעות) שלא תספר להורים שלה על היותה אנורקטית. רעות לא יודעת מה לעשות. הרי מדובר פה בחיי חברתה יסמין אם המצב יחמיר, אבל היא בקשה ממנה שלא תספר והיא הרי חייבת להישאר נאמנה לחברתה ואם היא תספר להוריה היא תפגע באמונה. מה לעשות? לגלות להוריה או לא?
אני התחברתי לזה כי שמעתי הרבה סיפורים על זה והכרתי מקרה דומה שהיה קרוב אלי ונגע לי. ההפעלה לא השפיעה עלי כי ב"ה לא נזקקתי לעשות דברים כאלה בזמן הקרוב וגם כי אני יודעת שיש לי אמת ואני ילך איתה עד הסוף, לא משנה מה המחיר.
4. תשובות לשאלות שבדף:
1- כי כל איסור מתייחס לעניין שקר אחר. זה לא ממש אותו עניין ולכן חזר כדי להדגיש כל עניין לגופו וכל איסור בפני עצמו.
2- האיסור של "מדבר שקר תרחק" מדבר על שכשאדם מתאר משהו מסוים בעבר או בעתיד הוא משנה פרטים או מחסיר וכו', הוא לא אומר את זה כמו שזה באמת קרה.
האיסור של "לא תגנובו" זה גניבת דעת בהווה, כלומר לגרום לאדם לחשוב שעשית משהו בשבילו למרות שלא עשית כלום.
לאיסור של חנופה יש שני סוגים:
1) שלאדם מגיע גנאי אך הוא מתייחס אליו נחמד ומתחנף
2) שאדם מתחנף למשהו למרות שלא מגיע לו ורק בגלל שהוא רוצה ממנו משהו.
האיסור הרביעי זה איסור לשקר לגבי ענייני משא ומתן .
האיסור החמישי מדבר על אמיתות של העדים ושאסטר להם לשקר על מנת שהעדות תהיה אמיתית, נכונה ושיוכלו לשפוט בצדק.
5. אני אישית נהנית בתורת חיים. הדבר היחידי שאפשר ואפילו רצוי לדעתי לשנות זה להוסיף יותר פעילויות.
אני חושבת שתורת חיים נתן לי הרבה חומר למחשבה וגם לחיים ואני מקווה שגם אני תרמתי משהו ...