מחשבות בעקבות סיפור חסידי על הספר כמייצג ישות חיה, על הקשר בין הספר לאדם שיצר אותו ובין שניהם- לאדם הקורא ולומד בו ועל הלימוד כדיאלוג חי ומתמשך.
זכורה לי בילדותי חוויה מלהיבה, עת ראיתי בבית חברתי ספר שכאשר פותחים אותו, עולות מתוך הספר דמויות ואיורים בתלת מימד, הקמים לתחייה מבין עמודי הספר וממש קופצים לעבר הקורא בו. זו היתה חוויה מיוחדת לחוש את החיוניות הכמוסה בסיפור באופן ממשי ולא רק בדמיון...
ומזכרון ילדות נעבור לסיפור חסידי. רבי שמחה בונם מפשיסחה סיפר לתלמידיו מעשה שהיה:
זהו סיפור פואנטה. בתחילת הסיפור אנחנו חווים יחד עם המורה הגדול של רבי שמחה בונם, "היהודי הקדוש", את הדאגה העזה לתלמידו- מיהו שהעז כך לפגוע בו ולהעליבו במידה כה רבה עד שנעשה חולה ממש? ומדוע רבי שמחה בונם לא מגלה את זהותו? ומה גרם לו לנשק אותו אחרי שבייש אותו כל כך? אכן, הפליאה גדולה.
מה רבה הפתעתנו כקוראים כאשר אנחנו מגלים שלא אדם חי הוא זה שכה בייש את רבי שמחה בונם, אלא ספר! את הספר שבט סופר חיבר הרב אליהו בן אברהם שלמה הכהן האתמרי שחי באיזמיר בתחילת המאה ה-17. רבי שמחה בונים נולד כחמישים שנה לאחר פטירתו של בעל השבט סופר, אך כשהוא לומד בספרו (ובלשונו- מביט בו) הוא חש את הספר כחי וקיים, וכשמו כן הוא- מצליף בו ומייסרו כשבט.
רבי שמחה בונם רואה את בעל השמועה עומד לפניו וכשהוא לומד בספר הוא אינו רואה לנגד עיניו מילים חלולות אלא חש את האדם שמאחורי המילים והלימוד פועל עליו פעולה רבת עוצמה- הוא מתבייש עד למאד ואחר בסערת רגשותיו מנשק את הספר בכל ליבו. העם היהודי ייחודי במחווה זו של נשיקה לספר. בזוהר הקדוש מתוארת הנשיקה כ"התדבקות רוחא ברוחא" חיבור הרוח אשר באדם עם אדם אחר. נשיקת הספר היא כחיבור רוחני בין דורי. וכך מתואר הדבר בתורה י"ב בליקוטי מוהר"ן:
רבי שמחה בונם מסיים את סיפורו בכך שהוא הניח את הספר בתוך ארגז הספרים. סגירת הספר היא כסגירת ספר ובו יצורי תלת מימד מקפצים- הספר כעת סגור, תחום, אולם רבי שמחה בונם יודע כי חיים שלמים רוחשים בו ומצפים לו.
היהודי הקדוש שכה דאג למראה פניו של תלמידו האהוב שמח לשמע חכמתו של תלמידו שלימודו ויחסו אל הספר כה אמיתי וחי.
אל מול הדיבורים הרווחים בעולמנו הפוסטמודרני על מות המחבר וניתוק הקשר בין היצירה ליוצרה, בסיפורו של רבי שמחה בונם המחבר קם לתחייה והיוצר כביכול מתפרץ בחיוניותו מתוך היצירה. הלימוד בספר הוא כמפגש של רוח ברוח גם מעבר למרחק של זמן ומקום.
בעולם שמתמודד עם תחושת בדידות וניכור אנושי הולך וגובר, בתי הספר יכולים להעניק לתלמידיהם מתנה יקרה בגילוי הפנים הניבטים אלינו מן הספר. לראות את הספר כמייצג ישות חיה, לראות את האדם שמאחורי הדיבור ולחוש את הלימוד כדיאלוג חי ומתמשך. להזכיר לתלמידינו ולנו כי "הוא היה אומר": כל דעה, כל אמירה, כל יצירה, מקורה באדם ממשי שבאמת אמר את הדברים ודרך הלימוד בספר אנחנו יכולים להתקרב אליו ולהמשיך את השיחה הגדולה של כל הדורות.