נושא: התמודדות עם חורבן הבית/ שינויים בעולם הדתי
מיועד לכיתה: תיכון
משך: שיעור אחד עד שני שיעורים
תגיות: תושב"ע, תקנות, בגרות, תקנות לאחר החורבן, מקדש, שאלת רב
א. כיצד בתקנותיו הצליח רבן יוחנן בן זכאי לשמר את הגעגוע למקדש שחרב, ולכונן מרכז רוחני - דתי חדש בהעדרו. בשלב השני ננסה לקחת את הדברים לעולמנו שלנו, ולבדוק היכן אנו חשים את חסרונו של המקדש, ובאופן רחב יותר, כיצד אנו מתמודדים עם חסרון או געגוע.
ב. משנה ב' עוסקת בהבדלים שבין יבנה וירושלים גם לאחר התקנה- ובעצם בחלקיות התקנה. לאחר העיון במשנה נדון ונפנים בנושא החוסרים בחיינו הדתיים והאפשרות להשלימם.
1. כיצד מתמודדים עם מציאות חדשה מבחינה הלכתית (דוגמאות: חשמל, מכוניות, מדינה...)
2. מצוות זכר למקדש- כיצד הן מזכירות לנו את המקדש?
1. אילו פירושים מוכרים לך בדבר מהותה של תקיעת השופר?
רס"ג מונה 10 טעמים לתקיעת השופר, הכיתה תמנה את העיקריים שבהם:
לצבור על הלוח עד לסוף השיעור!
2. מדוע נאסרה בתחילה תקיעת שופר "במדינה"? כיצד פתרה תקנת ריב"ז את האיסור?
1. נשאל את התלמידים: אילו מצוות הקשורות למקדש מוכרות לכם?
סביר שהתשובות יהיו: רגלים, קרבנות, עלייה לרגל, אבל בעיקר: נוכחות אלוקית קבועה (עד כדי התמכרות ל"תעודת הביטוח"- ראה ירמיהו ז' ובנבואות נוספות רבות).
2. נדמיין: איך נראה לוח השנה היהודי בפני הבית, למי שלא בא למקדש?
האם יש מצוות ברגלים שאינן קשורות למקדש?
3. כעת, נדון בכיתה בשאלות הבאות:
לאחר חורבן הבית-
4. לאחר שנשלים את הדיון על חורבן הבית והשימור וכו', נעבור לניתוח הסכנות בפניהם עמדה היהדות עם חורבן הבית:
5 נחזור ללשון המשנה: משנה ב
ניתן אפשרות לתלמידים להעלות את פירושיהם. נסכם אותם על הלוח.
שני פירושים אפשריים:
פירוש ראשון: המשנה דנה ביתרונות ירושלים על יבנה (או בחלקיות תקנתו של ריב"ז...)- ישנו יתרון שלא נמנה מפורשות במשנה (בירושלים תוקעים בכל מקום וביבנה בפני בי"ד בלבד- קהתי) ומתחילה מן הסעיף השני
פירוש שני: "ועוד זאת"= "ובכל זאת"- למרות תקנתו של ריב"ז, עדיין לא החליפה יבנה את ירושלים.
[יתכן והתלמידים יעלו פירושים נוספים...]
לאור מה שלמדנו במשנה: מדוע?
העדר בית דין ברמה המתאימה לגזירת ריב"ז- וראה בהרחבות.
תקנות והשלמות- דיון פתוח:
ב. משנה זו נסמכת על לימוד משנה א'- יש להצמיד ככל האפשר את שני השיעורים.
ג. ניתן גם לתת חלק משאלות העיון על כל משנה כשיעורי בית/הכנה בשיעור הקודמים לשיעורים בהם נלמד המערך.
הגעגוע לרוחני המבוטא בעולם המציאות הוא רעיון קשה ומופשט. עבור רוב התלמידים קשה להבינו ולרבים עוד יותר יהיה קשה לבטא אותו- כדאי לתת הסבר קצר על יתרונות קיומו של עולם רוחני כנותן טעם לגשמי.
פתיחת ה"אפשרות לתקנות" היא מדרון חלקלק שבתחתיתו רפורמה – אם "נעקוף את הקשיים" בעזרת כלי התקנות, איך ומתי נמתח את הגבול?
להרחבה
1. משנה ב'- "זאת ועוד"- איזה פירוש עדיף?
נקודה זו מתאימה למטא-דיון: כיצד מכריעים בין פירושים?
טעם אישי / התאמה מלאה לטקסט / "התער של אוקהם"= הפירוש הפשוט ביותר הוא כנראה נכון...[וראה שם מדור ביקורות על השיטה- ניתן לפתח דיון מעניין בכיתה בעד ונגד התער כשיטה פילוסופית]
2. תקיעה בר"ה שחל בשבת בזמן הזה