תיכון
יסודי
גני ילדים
חומרי הוראה > תיכון > ספרות > דו רגל - דן פגיס

דו רגל - דן פגיס

מירה צ'סלר

שירו של דן פגיס, דו - רגל, מנסה לענות על השאלה הנצחית: מהו מותר האדם מן הבהמה? מהי מהות האדם?

שיעורי ספרות באתר לב לדעת  נכתבו על ידי מורים ומדריכים מנוסים ועיקרם הם הצעות הפנמה והשראה. על כל מורה להפעיל שיקול דעת לגבי הוראת התכנים. מאמרים מוסמכים לתכני הבגרות מופיעים רק באתר הרשמי של מפמ"ר ספרות בחמ"ד ד"ר טלי יניב

 

 טרם קריאת השיר נתבונן בכותרתו ונשאל: מהו לדעתכן "דו-רגל"?

 

קריאת השיר:

 

דו-רגל / דן פגיס

דּוּ-רֶגֶל הוּא חַי מְשֻׁנֶּה לְמַדַּי:
בִּבְשָׂרוֹ הוּא שְׁאֵר
לַשְּׁאָר הַחַיּוֹת הַטּוֹרְפוֹת, אַךְ רַק הוּא
מְבַשֵּׁל חַיּוֹת, מִפִּלְפֵּל חַיּוֹת,
רַק הוּא לוֹבֵשׁ חַיּוּת, נוֹעֵל חַיּוֹת.
רַק הוּא חוֹשֵׁב
שֶׁהוּא זָר בְּעוֹלָם, רַק הוּא מוֹחֶה
עַל מָה שֶׁנִּגְזֹר, רַק הוּא צוֹחֵק,
וּמַפְלִיא עוֹד יוֹתֵר, רַק הוּא
רוֹכֵב מֵרְצוֹנוֹ עַל אוֹפַנּוֹעַ.
יֵשׁ לוֹ עֶשְׂרִים אֶצְבָּעוֹת,
שְׁתֵּי אָזְנַיִם,
מֵאָה לְבָבוֹת.

 

לאחר קריאת השיר נבקש מן התלמידות לבסס מתוך השיר את המשותף ואת ההבדל בין "שאר החיות" לבין ה"דו-רגל". נבקש אף להרחיב את ההסבר על בסיס הנכתב בשיר. 

לאחר שמיעת התשובות השונות נשאל את התלמידות שאלה המתייחסת לרלוונטיות של השיר לחייהן:

עם אילו ממאפייניו של "דו-רגל" את מזדהה? מדוע את מזדהה דווקא עם מאפיין זה?

*ניתן לראות האם בנות שונות מזדהות עם מאפיין דומה של "דו-רגל" ולשאול שאלות שרשור בהתאם לתשובותיהן.

 

"רַק הוּא
רוֹכֵב מֵרְצוֹנוֹ עַל אוֹפַנּוֹעַ."

 

מה מסמל אופנוע לדעתך? מה מנסה הדובר-השר לאפיין בתכונותיו של "דו- רגל" בשורה זו?

( למשל: עצמאות, מהירות, סכנה ועוד...)

 

"יֵשׁ לוֹ עֶשְׂרִים אֶצְבָּעוֹת,
שְׁתֵּי אָזְנַיִם,
מֵאָה לְבָבוֹת."

 

"מאה לבבות"- כיצד לדעתך בא מאפיין זה לידי ביטוי אצל "דו-רגל"?

( טוב לב, חסד, יכולת הקשבה, רב גוניות. ועוד...)

 

לסיום:

בחרי משפט שדיבר אלייך במיוחד בשיר. כתבי אותו בצורה יצירתית על דף כך שיבטא הרגשתך.

בהמשך כל תלמידה תסביר מדוע בחרה במשפט המסוים , מדוע משפט זה מדבר אל ליבה. וכן מדוע כתבה/ ציירה/ בטאה אותו באופן המסוים והספציפי.

 

 

שאלת העשרה:

קראי את המקורות הבאים, באילו אופנים המקורות הנ"ל מתקשרים לדעתך לשיר?

 

  • וַיַּעַשׂ אֱלֹהִים אֶת-חַיַּת הָאָרֶץ לְמִינָהּ, וְאֶת-הַבְּהֵמָה לְמִינָהּ, וְאֵת כָּל-רֶמֶשׂ הָאֲדָמָה, לְמִינֵהוּ; וַיַּרְא אֱלֹהִים, כִּי-טוֹב.  וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים, נַעֲשֶׂה אָדָם בְּצַלְמֵנוּ כִּדְמוּתֵנוּ; וְיִרְדּוּ בִדְגַת הַיָּם וּבְעוֹף הַשָּׁמַיִם, וּבַבְּהֵמָה וּבְכָל-הָאָרֶץ, וּבְכָל-הָרֶמֶשׂ, הָרֹמֵשׂ עַל-הָאָרֶץ. (בראשית א' כ"ה-כ"ו)
  • כִּי מִקְרֶה בְנֵי-הָאָדָם וּמִקְרֶה הַבְּהֵמָה, וּמִקְרֶה אֶחָד לָהֶם--כְּמוֹת זֶה כֵּן מוֹת זֶה, וְרוּחַ אֶחָד לַכֹּל; וּמוֹתַר הָאָדָם מִן-הַבְּהֵמָה אָיִן, כִּי הַכֹּל הָבֶל. (קהלת ג', י"ט)
  • "לֵב טָהוֹר בְּרָא לִי אֱלֹהִים, וְרוּחַ נָכוֹן חַדֵּשׁ בְּקִרְבִּי" (תהילים נ"א, י"ב)

 

 

חדש באתר

מספרים בפיוט- הלל בארובה
סיפורו של הלל מזמן אותנו לשיח על התמדה, ועל לימוד תורה בימים של קור וחורף

מהבלוג שלנו

הרהורים על תפקידה של השמחה בבית הספר
לקראת המש... מש... משנכנס אדר – האם עודדנו את התלמידים ליצור , לשמוח או שעסקנו בעיקר בנתינת גבולות וכללים שאסור לעבור?
הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו והיו חלק
מקהילת אנשי חינוך חולמים ויוצרים
אנחנו מתחדשים!!! תכף תכף ועוברים לבית חדש, לאתר חדש. מוזמנים להשתתף איתנו בבניה ובדיוקים, נשמח אם תוכלו להצטרף אלינו ולמלא את 'שאלון לב לדעת'. מחכים לכם... לכניסה לסקר לחצו כאן