תיכון
יסודי
גני ילדים
חומרי הוראה > תיכון > תנ"ך > שמות א, שעבוד או עבדים היינו ?

שמות א, שעבוד או עבדים היינו ?

שרהלה מסינג
הדפסה
מקצוע: תנ"ך
נושא: שעבוד או עבדים היינו ?

דף עבודה על תחילת פרשת שמות - שימוש בלימוד, שיר וסרט

                                                                 

שמות, פרק א: ח-כב

ח וַיָּקָם מֶלֶךְ-חָדָשׁ, עַל-מִצְרָיִם, אֲשֶׁר לֹא-יָדַע, אֶת-יוֹסֵף.  ט וַיֹּאמֶר, אֶל-עַמּוֹ:  הִנֵּה, עַם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל--רַב וְעָצוּם, מִמֶּנּוּ. 
י הָבָה נִתְחַכְּמָה, לוֹ  פֶּן-יִרְבֶּה, וְהָיָה כִּי-תִקְרֶאנָה מִלְחָמָה וְנוֹסַף גַּם-הוּא עַל-שֹׂנְאֵינוּ, וְנִלְחַם-בָּנוּ, וְעָלָה מִן-הָאָרֶץ.  
יא וַיָּשִׂימוּ עָלָיו שָׂרֵי מִסִּים, לְמַעַן עַנֹּתוֹ בְּסִבְלֹתָם; וַיִּבֶן עָרֵי מִסְכְּנוֹת, לְפַרְעֹה--אֶת-פִּתֹם, וְאֶת-רַעַמְסֵס.  יב וְכַאֲשֶׁר יְעַנּוּ אֹתוֹ, כֵּן יִרְבֶּה וְכֵן יִפְרֹץ; וַיָּקֻצוּ, מִפְּנֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל.  יג וַיַּעֲבִדוּ מִצְרַיִם אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, בְּפָרֶךְ.  יד וַיְמָרְרוּ אֶת-חַיֵּיהֶם בַּעֲבֹדָה קָשָׁה, בְּחֹמֶר וּבִלְבֵנִים, וּבְכָל-עֲבֹדָה, בַּשָּׂדֶה--אֵת, כָּל-עֲבֹדָתָם, אֲשֶׁר-עָבְדוּ בָהֶם, בְּפָרֶךְ.  טו וַיֹּאמֶר מֶלֶךְ מִצְרַיִם, לַמְיַלְּדֹת הָעִבְרִיֹּת, אֲשֶׁר שֵׁם הָאַחַת שִׁפְרָה, וְשֵׁם הַשֵּׁנִית פּוּעָה.  טז וַיֹּאמֶר, בְּיַלֶּדְכֶן אֶת-הָעִבְרִיּוֹת, וּרְאִיתֶן, עַל-הָאָבְנָיִם:  אִם-בֵּן הוּא וַהֲמִתֶּן אֹתוֹ, וְאִם-בַּת הִוא וָחָיָה.  יז וַתִּירֶאןָ הַמְיַלְּדֹת, אֶת-הָאֱלֹהִים, וְלֹא עָשׂוּ, כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר אֲלֵיהֶן מֶלֶךְ מִצְרָיִם; וַתְּחַיֶּיןָ, אֶת-הַיְלָדִים.  יח וַיִּקְרָא מֶלֶךְ-מִצְרַיִם, לַמְיַלְּדֹת, וַיֹּאמֶר לָהֶן, מַדּוּעַ עֲשִׂיתֶן הַדָּבָר הַזֶּה; וַתְּחַיֶּיןָ, אֶת-הַיְלָדִים.  יט וַתֹּאמַרְןָ הַמְיַלְּדֹת אֶל-פַּרְעֹה, כִּי לֹא כַנָּשִׁים הַמִּצְרִיֹּת הָעִבְרִיֹּת:  כִּי-חָיוֹת הֵנָּה, בְּטֶרֶם תָּבוֹא אֲלֵהֶן הַמְיַלֶּדֶת וְיָלָדוּ.  כ וַיֵּיטֶב אֱלֹהִים, לַמְיַלְּדֹת; וַיִּרֶב הָעָם וַיַּעַצְמוּ, מְאֹד.  כא וַיְהִי, כִּי-יָרְאוּ הַמְיַלְּדֹת אֶת-הָאֱלֹהִים; וַיַּעַשׂ לָהֶם, בָּתִּים.  כב וַיְצַו פַּרְעֹה, לְכָל-עַמּוֹ לֵאמֹר:  כָּל-הַבֵּן הַיִּלּוֹד, הַיְאֹרָה תַּשְׁלִיכֻהוּ, וְכָל-הַבַּת, תְּחַיּוּן. 

 

" וכאשר יענו אותו כן ירבה וכן יפרוץ" –

מה בד"כ גורם עינוי לאדם? ____________________________________________

איך את מגיבה כאשר את מרגישה שמנסים להשפיל אותך  - מתחזקת או מתקפלת?

___________________________________________________________________

עבודת פרך – חשבי על עבודות שונות שעשית בחיים (בבית ובחוץ) מה נחשב בעינייך לעבודת פרך?

__________________________________________________________________________

מה הקשר בין זה שהמצרים הם אדונים של בני ישראל להתאכזרות אל בני ישראל? האם שררה מביאה בהכרח לאכזריות ?    איזה דוגמאות את מכירה?

__________________________________________________________________________

 

עבדי זמן עבדי עבדים הם

עבד ה' הוא לבד חופשי 

ריה"ל (ר' יהודה הלוי), שירת ספרד

" והלוחות מעשה אלוקים המה, מכתב אלוקים הוא חרות על הלוחות" (שמות ל"ב )

אל תקרא חרות אלא חירות, שכל מי שעוסק בתורה - הריהו בן חורין לעצמו

אבות דרבי נתן, פרק שני, משנה

מהי החירות המוזכרת כאן, לפי מה שלמדנו על חזרה בתשובה?

_________________________________________________________________________

 

עבדים היינו, מתוך ההגדה של פסח

עבדים היינו לפרעה במצרים, ויוציאנו ה' אלוהינו משם ביד חזקה ובזרוע נטויה. ואילו לא הוציא הקב"ה את אבותינו ממצרים, הרי אנו ובנינו ובני בנינו משועבדים היינו במצרים, ואפילו כולנו חכמים, כולנו נבונים, כולנו זקנים, כולנו יודעים את התורה, מצווה עלינו לספר ביציאת מצרים, וכל המרבה לספר ביציאת מצרים הרי זה משובח.

 

מהי העבדות על פי הקטע?

____________________________________________________________________

מדוע לדעתכן יש להרבות ולספר ביציאת מצרים?

_______________________________________________________________________

 

שמות, כא:א-ו

א וְאֵלֶּה הַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶׁר תָּשִׂים לִפְנֵיהֶם.  ב כִּי תִקְנֶה עֶבֶד עִבְרִי שֵׁשׁ שָׁנִים יַעֲבֹד וּבַשְּׁבִעִת יֵצֵא לַחָפְשִׁי חִנָּם.  ג אִם-בְּגַפּוֹ יָבֹא בְּגַפּוֹ יֵצֵא אִם-בַּעַל אִשָּׁה הוּא וְיָצְאָה אִשְׁתּוֹ עִמּוֹ.  ד אִם-אֲדֹנָיו יִתֶּן-לוֹ אִשָּׁה וְיָלְדָה-לוֹ בָנִים אוֹ בָנוֹת הָאִשָּׁה וִילָדֶיהָ תִּהְיֶה לַאדֹנֶיהָ וְהוּא יֵצֵא בְגַפּוֹ.  ה וְאִם-אָמֹר יֹאמַר הָעֶבֶד אָהַבְתִּי אֶת-אֲדֹנִי אֶת-אִשְׁתִּי וְאֶת-בָּנָי לֹא אֵצֵא חָפְשִׁי.  ו וְהִגִּישׁוֹ אֲדֹנָיו אֶל-הָאֱלֹהִים וְהִגִּישׁוֹ אֶל-הַדֶּלֶת אוֹ אֶל-הַמְּזוּזָה וְרָצַע אֲדֹנָיו אֶת-אָזְנוֹ בַּמַּרְצֵעַ וַעֲבָדוֹ לְעֹלָם.

 

 מה לדעתך מניע אדם לרצוע את אוזנו ולבחור בעבדות?

__________________________________________________________________________

 

תלמוד בבלי, מסכת קידושין, דף כב, עמוד ב.

רבן יוחנן בן זכאי היה דורש את המקרא הזה כמין חומר: מה נשתנה אזן מכל אברים שבגוף? אמר הקב"ה: אזן ששמעה קולי על הר סיני בשעה שאמרתי (ויקרא כה) "כי לי בני ישראל עבדים" ולא עבדים לעבדים והלך זה וקנה אדון לעצמו ירצע. ורבי שמעון בר רבי היה דורש את המקרא הזה כמין חומר: מה נשתנה דלת ומזוזה מכל כלים שבבית? אמר הקב"ה: דלת ומזוזה שהיו עדים במצרים בשעה שפסחתי על המשקוף ועל שתי המזוזות ואמרתי "כי לי בני ישראל עבדים" ולא עבדים לעבדים והוצאתים מעבדות לחירות והלך זה וקנה אדון לעצמו ירצע בפניהם.

 

מה מסמלים אוזן, דלת ומזוזה?

__________________________________________________________________________

'כי לי בני ישראל עבדים ולא עבדים לעבדים' - האם זו רכושנות קטנונית או עיקרון מוצדק?

__________________________________________________________________________

האם בימינו יש סכנה להפוך לעבדים? אם כן, עבדים למה

 

עבדים/ ברי סחרוף

על נהר אספירין ישבנו 
במקומות המוכרים 
לא שומעים לא רואים 
כאילו אנחנו אוויר 
עוד מעט ייגמר הסרט  
בקרוב המציאות 
התמונה מטושטשת 
והצליל לא ברור

כי כולנו עבדים אפילו 
שיש לנו כזה כאילו 
פותחים פה בגדול 
ומחכים לעונג הבא 
כולנו מכורים של מישהו 
שמבקש עכשיו תרגישו 
פותחים פה גדול ומחכים 
למנה הבאה

חלונות ראווה יפים פה 
זה הכול למכירה 
גם אנחנו תלויים 
עם פתקי החלפה 
אז מה נעשה עם הכעס הזה 
מה יהיה עם הקנאה 
כולם רוצים להיות חופשיים
אבל ממה אלוהים ממה?

 

 מתוך התקליטור נגיעות, 1998

© זכויות יוצרים שמורות למחבר ולאקו"ם http://www.acum.org.il/

 

מהי העבדות על פי ברי סחרוף?

_________________________________________________________________________

האם יש מקום לדעתכם לחבר בין תפיסתו של ברי סחרוף לבין ההגדה של פסח? נמקי

_________________________________________________________________________

 

כאן נצפה באחד משני הסרטונים באתר לב לדעת

תסתכל למעלה

או להתנתק כדי להתחבר

שניהם עוסקים בהשתעבדות שלנו לפלאפון – לטכנולוגיה – והפספוס של החיים עצמם

 

במקום אחר בהגדה נאמר כי "חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים"

מצריים מלשון _________________________________________________________

האם יציאת מצריים הסתיימה?

מה דעתכן על אמירה זו? איך אנחנו יכולות ליישמה?

____________________________________________________________________

 

 

 

חדש באתר

משנכנס אדר
שיעורים לחודש אדר

מהבלוג שלנו

הרהורים על תפקידה של השמחה בבית הספר
לקראת המש... מש... משנכנס אדר – האם עודדנו את התלמידים ליצור , לשמוח או שעסקנו בעיקר בנתינת גבולות וכללים שאסור לעבור?
הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו והיו חלק
מקהילת אנשי חינוך חולמים ויוצרים
אנחנו מתחדשים!!! תכף תכף ועוברים לבית חדש, לאתר חדש. מוזמנים להשתתף איתנו בבניה ובדיוקים, נשמח אם תוכלו להצטרף אלינו ולמלא את 'שאלון לב לדעת'. מחכים לכם... לכניסה לסקר לחצו כאן