חימום- ישיבה במעגל ותרגילי חימום ושחרור בסיסיים [חשוב להתחיל את הסדנה באווירה טובה ומשוחררת.]
משחק ההפך- המנחה נותן הוראות ועל המשתתפים לעשות בדיוק ההפך; עצור, לך, קפוץ שם.
הליכה בחדר ומפגשים- מסתובבים בחדר בהליכה חופשית והמנחה מעלה סוגי פגישות אפשרויות שכל זוג אנשים שעומדים קרוב אחד לשני צריכים להציג בינם לבין עצמם ( מפגשים אפשריים: פגישת עסקים, ראיון עבודה, דייט ראשון, ניחום אבלים, שכנוע חבר...)
נבקש מהמשתתפים לשים לב לאיזה מסכה הם "לובשים" לכל מפגש.
פנים כמסכה- נבקש מכולם לחשוב מה ה"מסכה" שהם לובשים היום; שמחה, עייפה, סקרנית... ולהתחבר אליה. להעצים את הבעת הפנים שלהם לפי המסכה שהם לובשים, בזמן הסתובבות בחדר צריך להתנגש בעדינות עם האנשים וכל אדם שאתו אתה מתנגש אתה "מחליף" אתו מסכה וצריך לאמץ את הבעת הפנים המיוחדת שלו.
[חיבור למסכה שלי. יכולת שינוי ואימוץ מסכות אחרות]
השפעת הסביבה- נוציא את אחד המשתתפים מהחדר וכאשר הוא נכנס נבקש ממנו להציג בפנינו את המסכה שלו, וכולם ימחאו כפיים סוערות.
אח"כ נעשה בדיוק אותו דבר לאדם שנכח בחדר בזמן התרגיל הראשון.
ננסה לשים לב על איך מחיאות הכפיים שלנו והקבלה שלנו אותו משפיעות עליו. נראה גם שהפידבק משפיע גם כאשר ברור לנו שהוא יגיע.
הפנים שלנו מתפקדים כסוג של מסך, הן לפנימיות שלנו והן לסרט אותו אנחנו בוחרים להציג בסיטואציה איתה אנחנו נפגשים- המסכה שלנו.
סיפור המגילה בפורים מבקש לחשוף בפנינו רובד נסתר של המציאות.
מה הוא מגלה? [פנים=פנימיות]
מעניין לראות שדווקא בחג שמגלה לנו פנים ופנימיות עם ישראל בוחר להתחפש ולכסות את הפנים... [אסתר=הסתר פנים=מסכה]
מתחלקים לכמה קבוצות, כל קבוצה מקבלת טקסט מהמגילה (הקשור לציר ההסתר והגילוי) ומציגה אותו.
מבנה ההצגה:
מתחיל בתמונת פריז, לאחר מכן כדקה של הצגה אילתורית, ומסיימים בתמונת פריז.
[להכווין את המציגים להעצים את התחושות והרגשות של ההסתר או הגילוי שראו בטקסט, להציע כמה טכניקות דרמה פשוטות לשימוש.]
דיון קבוצתי-
מתי היית רוצה להיפטר מהמסכות?
מה ההסתתרות מאחורי מסכה בפורים מאפשר לנו?
איך הרגשתי בהצגה? מה ההתחפשות גרמה לי להרגיש?
ההסתר כמאפשר גילוי חדש.
כשאני מוגן מאחורי המסך ואני כבר לא מתבייש אני יכול באמת להיות אני.
נכנס יין יצא סוד.
פורים זה המשחק האמיתי!
לימוד משותף- סיפור בראשית: נלמד יחד את סיפור אדם וחוה בחטא עץ הדעת בראשית פרק ג.
שאלות מנחות-