מטרות השיעור:
התלמידה תעבור תהליך בו ננסה להוביל אותה להבנה שמידות האדם מקרינות ממנו החוצה ומשפיעות על המראה החיצוני. התובנות שאנו מחפשות להוביל את התלמידות אליהן, הן:
א. ההתרכזות שלנו בעצמנו צריכה להיות בעיקר פנימה ולא החוצה.
ב. התעסקות מרובה בחיצוניות מטשטשת את השדר הפנימי שהוא הדבר המשמעותי הקורן מהאדם.
מתודת שעון פגישות: כל בת מקבלת שעון והיא ממלאת את 12 המספרים בשמות של חברות מהכיתה איתן היא קובעת פגישה. ניתן לקבוע באותה שעה פגישה עם 2-4 בנות. המורה אומרת שעה- וכל קבוצה נפגשת וצריכה לענות זו לזו על שאלה שהמורה שואלת. אין צורך ב-12 שאלות. (מטרת המתודה היא לעורר את הבנות. ניתן לדון בשאלות גם בלי מתודת השעון) להלן השאלות:
1. כמה זמן ביום את מקדישה למחשבה על מה תלבשי היום?
2. כמה פעמים ביום את בוחנת עצמך במראה?
3. כמה פעמים ביום את בוחנת את התנהגותך/ מעשייך?
4. האם את מרוצה מהמראה שלך?
5. מה היית משמרת ומה היית משנה במראה שלך?
6. מה היית משמרת ומה היית משנה באופייך?
7. מתי לאחרונה שאלת את עצמך מה עליך לעשות כדי לשפר את מידותייך/ אופייך?
8. מתי לאחרונה היית בקניות בגדים/ תמרוקים/ נעליים....?
9. כמה בגדים יש לך בארון שקנית ואת לא לובשת? (באחוזים)
לחלק את הלוח לשתיים: נאסוף את התשובות מהתלמידות ונרשום את המרכזיות שבהן על הלוח. בסיום נבקש מהבנות לתת כותרת לכל חלק של הלוח: חיצוני ופנימי
תארו איך לדעתכן היתה נראית אסתר המלכה? (איך היא היתה נראית כשראו אותה העבדים שחיפשו נשים למלך? מה ראה אחשורוש כשפגש בה?) האם הייתן רוצות להראות כמוה?
הכיתה תחולק לקבוצות של 4-5 בנות. כל קבוצה תקבל דף מקורות. הן ילמדו את המקורות ויענו על השאלות המנחות.
1. שמות, ל"ד
וַיְהִי בְּרֶדֶת משֶׁה מֵהַר סִינַי וּשְׁנֵי לֻחֹת הָעֵדֻת בְּיַד משֶׁה בְּרִדְתּוֹ מִן הָהָר וּמשֶׁה לֹא יָדַע כִּי קָרַן עוֹר פָּנָיו בְּדַבְּרוֹ אִתּוֹ. וַיַּרְא אַהֲרֹן וְכָל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת משֶׁה וְהִנֵּה קָרַן עוֹר פָּנָיו וַיִּירְאוּ מִגֶּשֶׁת אֵלָיו. וַיִּקְרָא אֲלֵהֶם משֶׁה וַיָּשֻׁבוּ אֵלָיו אַהֲרֹן וְכָל הַנְּשִׂאִים בָּעֵדָה וַיְדַבֵּר משֶׁה אֲלֵהֶם. וְאַחֲרֵי כֵן נִגְּשׁוּ כָּל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַיְצַוֵּם אֵת כָּל אֲשֶׁר דִּבֶּר ה' אִתּוֹ בְּהַר סִינָי. וַיְכַל משֶׁה מִדַּבֵּר אִתָּם וַיִּתֵּן עַל פָּנָיו מַסְוֶה. וּבְבֹא משֶׁה לִפְנֵי ה' לְדַבֵּר אִתּוֹ יָסִיר אֶת הַמַּסְוֶה עַד צֵאתוֹ וְיָצָא וְדִבֶּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֵת אֲשֶׁר יְצֻוֶּה. וְרָאוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת פְּנֵי משֶׁה כִּי קָרַן עוֹר פְּנֵי משֶׁה וְהֵשִׁיב משֶׁה אֶת הַמַּסְוֶה עַל פָּנָיו עַד בֹּאוֹ לְדַבֵּר אִתּו"
א. מדוע העם לא יכול להביט בפני משה?
ב. איך יכול להיות שמשה לא מודע לכך?
ג. מדוע משה זוכה לכך שפניו יקרנו?
2. תלמוד בבלי מסכת מגילה דף יג עמוד א
רבי יהושע בן קרחה אמר: אסתר ירקרוקת היתה, וחוט של חסד משוך עליה
רש"י: ירקרוקת היתה - כהדסה זו.
אלא חוט של חסד משוך עליה - מאת הקדוש ברוך הוא, לכך נראית יפה לאומות ולאחשורוש.
א. האם כך דמיינתן את אסתר?
ב. מה הקשר בין שמה של אסתר הדסה למראה שלה? מה זה מעיד עליה?
ג. האם היית רוצה להיראות כמו אסתר?
3. נדרים נ:
ביתו של הקיסר ראתה את ר' יהושע בן חנניא. אמרה לו: אי חכמה מפוארה בכלי מכוער? אמר לה: בתי, אביך במה הוא שומר על היין? אמרה לו בכלי חרס. אמר לה: כל העולם משתמשים בכלי חרס ואביך הקיסר גם הוא משתמש בכלי חרס. אמרה לו: ובמה ישים את היין אמר לה אתם חשובים ועליכם לשים בכלי כסף וכלי זהב. הלכה ועשתה כדבריו. החמיץ כל היין. שאל אותה אביה מי אמר לך לעשות כך? אמרה לו: ר' יהושוע בן חנניא. אמר לו הקיסר: מדוע אמרת לה לעשות כן? אמר ר' יהושע בן חנניא: כשם שהיא אמרה לי.
והא יש תלמידי חכמים יפים? אם היו מכוערים היו חכמים יותר.
א. מהו המסר שר' יהושע בן חנניא מעביר לבת הקיסר ולנו, הקוראים?
ב. האם מסר זה עולה בקנה אחד עם הנאמר על אסתר או שהדברים שונים? הסבירי.
ג. במה ר' יהושע בן חנניא סותר את ר' יהושע בן קרחה? ובמה הם מסכימים? מה עמדתך בעניין?
4. בבלי נדרים ס"ו:א:
מעשה באחד שנדר מבת אחותו הענייה והכניסוה לבית ר' ישמעאל וייפוה
אמר לו ר' ישמעאל: בני, מזו נדרת? אמר לו: לאו, והתירה ר' ישמעאל.
באותה שעה בכה ר' ישמעאל ואמר: בנות ישראל נאות הן אלא שהעניות מנוולתן
וכשמת ר' ישמעאל היו בנות ישראל נושאות קינה ואומרות בנות ישראל על ר' ישמעאל בכינה וכן הוא אומר בשאול (שמואל ב א, כד) בנות ישראל על שאול בכינה:
· מעשה שהיה כך היה..... דמייני שאת בת ענייה ואין לך אמצעים להשקיע בבגדים יפים, במשחות להורדת פצעונים, בשמפו טוב שמחייה את השיער היבש, בבשמים ובתמרוקים. רואה אותך בחור ונודר שהוא לא יהיה מוכן לשאת אותך לאישה, בגלל המראה הלא יפה שלך. שומע זאת אדם אחר ומשקיע בך- קונה לך בגדים יפים. שולח אותך לטיפול קוסמטי וכו..... והנה- יופייך, שהיה קיים גם קודם, רק הוסתר מפאת עונייך, כעת נראה לעיני הרבים. ואז שואלים את הבחור- תרצה להתחתן איתה? והוא עונה שכן.
א. האם את תרצי להתחתן איתו?
ב. חשבי לרגע על אביר החלומות שלך- מה היית רוצה שהוא יאהב בך? מאיזו סיבה היית רוצה שהוא יבחר להתחתן איתך?
ג. עכשיו חזרי לשאלות שעלו בתחילת השיעור (בשעון הפגישות)- כמה זמן את מקדישה ביום לשיפור המראה שלך וכמה לפנימיות שלך? לשיפור המידות שלך? האם האיזונים בחייך נכונים? (שאלת הפנמה)
שדכנית יקרה. אני יודעת שהיום מקובל לשלוח תמונות בזמן יצירת השידוך ורק אח"כ בני הזוג אומרים אם הם מסכימים להיפגש. אז יש לי בקשה אליך- כשאת מנסה למצוא לי בן זוג. עוד לפני התמונה, הקריאי לו את הדברים הבאים ובקשי ממנו שיחליט לפי מה שכתבתי אם הוא רוצה להיפגש איתי.
"רק על עצמי לספר ידעתי" כך כתבה רחל המשוררת. ואני רוצה לספר לך על עצמי ולמה חשוב לי שתדע את הדברים האלה לפני שאתה מחליט אם אתה רוצה להיפגש איתי.
...........
מהן התובנות העולות מימה שלמדנו?
מהו הלימוד האישי שלך בעקבות השיעור?
האם יש דבר שאת מקבלת על עצמך בעקבות התובנות שעלו מהמקורות שלמדת בשיעור?