תיכון
יסודי
גני ילדים
חומרי הוראה > תיכון > תושב"ע > מצות קידוש שבת בדברים

מצות קידוש שבת בדברים

שרית שוסהיים
הדפסה
מקצוע: תושב"ע
נושא: מצות קידוש שבת בדברים

3 שיעורים בנושא הקידוש - על משמעות המעבר בין הזמנים ועל הקדושה שבדיבור.

 

 

יחידת לימוד מס' 1 – לימוד המצווה.

א. סבב פתיחה: כל תלמיד משלים את המשפט על פתק:

לדבר בשבילי זה_______________

לדבר בשבילי זה ______________

לדבר בשבילי זה ______________(5דקות)

(הפעילות אמורה לעורר ולהעלות  את ה"דיבור" על סדר היום ומפנה את תשומת הלב למשמעות או לחוויה שבה פוגש אותו כל תלמיד. לדיבור במצוה הזו יש משמעות עמוקה. המורה שומר את הדברים שהתלמידים כותבים ויחלק זאת רק בשעור השלישי – אלמנט של הפתעה ותשומת לב)

ב.חלוקת המצוה  מספר החינוך וקריאה של המצוה על ידי המורה בפני כל הכיתה.( 7דקות)

      ג. חלוקת הכיתה לשלשות:

קריאה ושיקוף של המצוה.

מקומות שהתלמידים לא מבינים – לסמן או לכתוב דף של שאלות שעלו מן הקריאה.

ד. אסיף – חזרה למליאה:

שלב א': המורה מבקשת מכל קבוצה לומר דבר שהיא הבינה בקריאה וכתיבה על הלוח .

(אפשר תוך ציון שמות התלמידים  על הלוח).

ייתכן שבשלב זה יתבהרו חלק מן השאלות שעלו לקבוצות.

 

שלב ב' –

כל קבוצה מוזמנת להציג שאלות ודברים לא ברורים שעלו מן הקריאה.

גם את השאלות כותבת המורה על הלוח. מדייקים את השאלות. מחזירים לכיתה ולטקסט.

לימוד משותף. הסבר על ידי מורה ותלמידים. (20 דקות)

ה. סיכום: לבקש מהתלמידים לחזור לטקסט לרפרף על המילים ולבקש אחד מן הדברים הבאים:

או: משהו שהתחדש לי או משך את תשומת לבי.

או: הכותרת שהייתי נותנת למצווה

או: משפט משמעותי בשבילי במצווה הוא __________

ייתכן שאחרי הלימוד תעלה אצל המורה מחשבה על שאלה או פתיחה אחרת.

(10 דקות)

 

יחידת לימוד מס 2 – מעברים בזמן

שלב א':

ישיבה בזוגות – שיתוף בחוויה אישית -  כל אחד מוזמן להיזכר ב"זמן מיוחד" בחייו, ולתאר כיצד צוין זמן זה.

 

שלב ב':

לחלק צבעים ודפים. המשימה: לכתוב לעצמי 3 או 4 אירועים שאני מחשיבה כמשמעותיים בחיי. (חגים, ימי הולדת ימי זכרון וכו' - מעברים בזמן)

ואז לבקש מהתלמידים לצייר מעין קו מיתאר המתאר את 3-4 אירועים משמעותיים שהיו לו בחיים, או בשנה האחרונה , או בחודש האחרון. איך זה פגש אותי - לבטא עם הקו את ההשפעה שלו עלי.

לבקש התבוננות אישית: האם זה שבר לי את השיגרה והותיר חותם, או שזרמתי עם הדברים ללא התרגשות מיוחדת.

האם אני נוטה לעשות "טקסים" או מחליק עניין ולא כ"כ מתרגש ממה שעובר עלי?

המטרה: לאפשר התבוננות פנימית לגבי ההתייחסות שלי לאירועים ומצבים מיוחדים בחיי.

 

התכנסות למעגל:

להזמין את מי שרוצה לשתף:

או: במהלך הכתיבה גיליתי על עצמי ש_____________

או: עכשיו אני מבין ש_______________

או: אני מתרגש לגלות ש_______________

או: כשאני מסתכל על הגרף עכשיו נראה לי ש______________

וכדומה.

 

המטרה: לאפשר לתלמיד להתבונן על עצמו, ולהגיע לתובנות כלשהן על היחס שלו לאירועים.

 

סיכום: המורה מקריאה:

חלוקת פירוש הרמב"ם :

..."שצוונו לקדש את השבת ולאמר דברים בכניסתו וביציאתו נזכור בם גודל היום הזה ומעלתו והבדלו משאר הימים הקודמים ממנו והבאים אחריו. והוא אמרו יתעלה זכור את יום השבת לקדשו. כלומר: זכרהו זכר קדושה והבדלה."

סבב במליאה או סיכום בכמה מילים של המורה: איך ההלכה הזו פוגשת אותנו, האם מישהו ציין שבתות בגרף שלו? האם אנו חשים מעבר למשהו קדוש בשבת?

 

 

יחידה מס' 3 – הדיבור כמחולל מציאות

(אורך השיעור 2 ש"ש)

פתיח של המורה:

כתיבה על הלוח-

הרמב"ם: "מצוות עשה מן התורה לקדש את השבת בדברים"

 

דיון: והלא השבת אינה תלויה בדברים, היא נכנסת ממילא. (בשונה מראש חודש)

מה העניין של הדיבור מוסיף?

להשאיר את השאלה באוויר.

 

להפנות משימה לזוגות:

היזכרו באירוע שבו אמרתם משהו ואחר כך הצטערתם על כך ביותר.

לספר אחד לשני.

המטרה: דווקא מדרך השלילה, מהצער על מילים מיותרות שנאמרו, ניתן ללמוד מהו כוחה של מילה, וכמה עוצמה והשפעה יש לה במציאות.

יש אפשרות גם לקרוא את הסיפור של ר' ינאי ובתו עם הרוכל "מי האיש החפץ חיים"

 

כאן המורה מחלקת לכל תלמיד את הפתקים שהתלמידים כתבו בסבב הראשון בשיעור הראשון.

מי שרוצה לשתף במה שכתב ובמחשבות מוזמן. (2-3 תלמידים)

הדיבור הוא על כוחה של המילה בחויה של התלמידים.

חלוקת דברי הרלב"ג:

הרלב"ג:

"זכור את יום השבת לקדש אותו משאר הימים וזאת הזכירה היא בדיבור לא בלב לבד.

והיא תהיה בכינסתו וביציאתו, ובזה ישלם קידוש יום השבת מבין שאר הימים רוצה לומר שנזכור ההבדל אשר בין יום השבת לשאר הימים, כדי שנזהר מעשיית מלאכה בו. והנה זאת הזכירה אשר בכניסתו קראו אותה רז"ל קידוש ואשר  ביציאתו קראוה הבדלה וכל זה נכלל בתיבת "קידוש" כי הקידוש הוא הבדל דבר מדבר."

 

פעילות סיום –

נחזור לנוסח המצווה:

"ומברכין עליו קידוש שבת כמו שידוע הנוסח בין היהודים"

פניה לתלמידים - אתם מוזמנים להתבונן מחדש או ליצור  לרגע את "הנוסח בין היהודים" – כתבו או בחרו מתוך הקידוש או ההבדלה מילה או משפט , ושימו לב למילים שאתן בוחרות, מילה או מונח שבהתבוננות מחודשת עכשיו יכול לעזור לכן לחוש עוד יותר את כניסת השבת או יציאתה. (יש להניח על השולחן מס עותקים של הקידוש וההבדלה)

להזמין 2-3 תלמידים לשתף.

 

 

חדש באתר

מספרים בפיוט- הלל בארובה
סיפורו של הלל מזמן אותנו לשיח על התמדה, ועל לימוד תורה בימים של קור וחורף

מהבלוג שלנו

הרהורים על תפקידה של השמחה בבית הספר
לקראת המש... מש... משנכנס אדר – האם עודדנו את התלמידים ליצור , לשמוח או שעסקנו בעיקר בנתינת גבולות וכללים שאסור לעבור?
הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו והיו חלק
מקהילת אנשי חינוך חולמים ויוצרים
אנחנו מתחדשים!!! תכף תכף ועוברים לבית חדש, לאתר חדש. מוזמנים להשתתף איתנו בבניה ובדיוקים, נשמח אם תוכלו להצטרף אלינו ולמלא את 'שאלון לב לדעת'. מחכים לכם... לכניסה לסקר לחצו כאן