במסגרת עיסוקנו במהות הקשר בין איש לאישה ובאתגר הזוגיות, נקדיש עיון לשאלת ההבדלים בין גברים לנשים. – במה שונים נשים וגברים אלו מאלו ומה משמעותם של הבדלים אלו? מטרת השיעור אינה להציע מסר ורעיון אחד אלא להציג מגוון של דעות המצויות בדברי חכמים בשאלה זו.
א.פתיחה - נחלק לתלמידות "דף תכונות" (מופיע בסוף הקובץ) נבקש מהן לסמן על כל תכונה אם היא מאפיינת נשים או גברים. חשוב לדחות את הדיון שעשוי להתפתח לשלב שני, רק אחרי שכל בת סימנה במחברתה. אח"כ המורה קוראת בקול בכל פעם תכונה אחת והתלמידות אומרות בקול מה סימנו- גברים/ נשים וכך ניתן לחוש את ה"עמדה הכיתתית" ביחס להבדלים בין גברים לנשים.
ב. שיר - כעת נקרא לתלמידות את שירה של נורית זרחי "באה המלכה למלך". (מופיע בסוף הקובץ) בסיום הקריאה נשאל אותן - מה מספר השיר? מה קורה בין המלכה למלך בשיר הזה? האם יש תקווה לקשר ביניהם?
(המלכה והמלך בשיר חיים לכאורה בשני יקומים מקבילים, המלך אינו חולק עם המלכה את חלומותיה ואינו פתוח לקשר, ולאחר שכל ניסיונותיה להתקרב נהדפים, משפט הסיום של השיר מבטא יאוש מאפשרות של קשר- אינך מבין דבר)
ג. לימוד - כעת ניגש לראות אמירות מחשבתיות שונות של חכמים לאורך הדורות בשאלת ההבדלים בין המינים. נחלק את הכיתה לחמש קבוצות, כל קבוצה תקבל את אחד המקורות הבאים, תלמד אותו, ותציג בצורה חזותית (ציור, כרזה, קומיקס..) את העמדה/ הרעיון שהוא מביע בשאלה זו.
ד. סידור המקורות - לאחר שמיעת הקבוצות השונות, ננסה להניח את המקורות כציר רצף מסויים- החל מגישתו של הנצי"ב, המדגיש את השוני וההבדל המוחלט, דרך המצביעים על השונה והשווה וכלה בגישתו של הרש"ר הירש המעצים את היסוד המשותף.
ה. סיכום ביניים: כפי שמעט ראינו, בשאלת ההבדלים בין גברים לנשים ישנן גישות שונות, אין חולק על כך שישנם הבדלים פיזיים, שיש להם גם משמעויות פסיכולוגיות ואחרות, אולם ישנן גישות המעצימות מאד את המימד השונה והמבדיל, עד כדי "גברים ממאדים ונשים מנוגה" ואחרים המדגישים יותר את המשותף, או את הראיה האינדיווידואלית של האדם כאדם, בעל תכונות "נשיות" ו"גבריות" במינונים כאלו ואחרים.
ו. בתור תוספת העמקה, מומלץ לצפות עם התלמידות בסרט "תיקון חצות" שנעשה במכללת אורות ישראל" . הסרט מביא את סיפורם של נועם וענת, בני זוג צעירים הנתקלים בקשיים בתקשורת ביניהם וזוכים לתיקון בעקבות מפגש לילי מופלא.
מהלך מוצע לצפייה וניתוח הסרט:
נראה את הסרט עד להפסקת החשמל- עד לרגע זה נראה היה שהכל רק הולך ומדרדר-
נשאל את התלמידות:
מה קורה לבני הזוג בסרט? ממה, לדעתך, נובע הקושי שלהם?
מה יוכל לעזור להם לפתור את בעיותיהם?
נמשיך בצפייה ובסופה נשאל את הבנות-
מה הפיתרון המוצע בסרט? כיצד מביא הקבצן המסתורי שלום בית לבני הזוג? מה התהליך העובר עליהם?
שאלות למחשבה: מה מסמלת הדלקת הנר?למה התיקון מתרחש דווקא בלילה?
מה מבטאת הסצנה בה רואים את תמונת החתונה הגדולה ומיד אחריה רואים ושומעים את צלצול השעון המעורר?
הסרט עוסק ביכולת לראות את העולם מבעד לעיניים של השני, להיות מודע להבדלים ולבנות גשר ביניהם.
בחשיבות של התקשורת הזוגית, הדיבור על הקשיים ועל ההרגשות, ובנתינת המקום אחד לשני.
הטקסט המלווה את הסרט מעניין מאד וכדאי להעמיק בו לאחר הצפייה:
בתמונת הפתיחה- "כשרצה הקב"ה לברוא את העולם היה הכל מלא באורו האינסופי ולא היה מקום לשום בריה כלל. על כן צמצם אלוקותו לצדדים כדי להכין מקום לברואים ולכל הפעולות המשתנות שנראות לכאורה כהפכיות זו לזו"
א. בלילה בו בני הזוג "מתהפכים" בתפקידיהם- "וראה את העולם ולקח ההפכים והביאם זה במקומו של זה"
ב. בתמונת הסיום- "כי בסוף, כשתרבה הדעת בעולם ידעו שהכל אחד"
יש לשים לב שהסרט מציע מבט "סטריאוטיפי" על תפקידים של נשים וגברים ועל היכולות שלהם (האישה- מאפרת, עוסקת בנוי החיצוני ואחראית על אחזקת הבית וגידול הילד, והאיש- תלמיד החכם העוסק בעניינים רוחניים וכן איש מעשה- מתקן את המדפים. )
ההקצנה הזו משרתת טוב את התסריט אבל חשוב לעודד את התלמידות לראות את הסרט בעיניים ביקורתיות ולדעת שלא תמיד המציאות היא כזו ובוודאי שאינה צריכה להיות דווקא כזו...
כדאי לדבר על גישות שונות בפמיניזם- הפמיניזם הליברלי השואף לשיוויון מלא בין נשים לגברים- שיוויון זכויות, שוויון תעסוקתי והתפתחותי ועוד. מודל הפמיניזם התרבותי המדגיש דווקא את ההבדלים בין המינים ומתייחס לנשיות וגבריות בצורה מהותנית:
"הפמיניזם התרבותי התפתח כביקורת על הפמיניזם הליברלי. בעוד שהפמיניזם הליברלי טען שנשים שוות לגברים, ועל כן יש לאפשר להן את שמאפשרים לגברים, הפמיניזם התרבותי טען שנשים שונות מגברים. שוני זה, כך נטען, אינו מהווה בסיס מוצדק לאפליה אלא להפך - יש להכיר בו ולעצב על פיו גישות חינוכיות ומשפטיות. כל עוד הבדלים בין נשים לגברים לא יתורגמו למערכות החברתיות השונות, פתיחת מוסדות החברה בפני נשים לא תשנה את המציאות על פיהן נשים חלשות מגברים בתחומים רבים, שכן אותם מוסדות ישארו במתכונת מפלה." (מתוך וויקיפדיה)
נושא מעניין נוסף לדיון הוא השאלה מניין נובעים חלק מההבדלים בין גברים לנשים- האם הם הבדלים טבעיים, מולדים, או שמא הם תוצאה של הבנייה חברתית- חינוך וסביבה המעצבים התנהגות מסויימת לנשים ואחרים לגברים.
גברים נשים
הרפתקנות
אהבה לילדים
אומץ
ביישנות
חוש טכני
כושר מנהיגות
נטייה למקצועות ריאליים
צורך בהישגים
הגיון
זריזות
חוסר ביטחון עצמי
חולשה
צורך להישען על מישהו
הבנה מה אחרים מרגישים
כשרון לעסקים
מסירות
שיתוף ברגשות
בכיינות
דגש על הופעה חיצונית
התעניינות בספרות ובאומנות
התעניינות בפוליטיקה
סקרנות
עדינות
עקשנות
פחדנות
פטפטנות
קור רוח
קשר לבית ולמשפחה
תקיפות
חברתיות
באה המלכה למלך/ נורית זרחי
בָּאָה הַמַּלְכָּה לַמֶּלֶךְ
וְאָמְרָה "מוּזָר,
חָלַמְתִּי עָלֶיךָ בַּלַּיְלָה שֶׁעָבַר,
חִכִּיתִי וְלֹא בָּאתָ
וּבַחוּץ יָרַד עֶרֶב וְנִהְיֶה קַר,
רָצִיתִי לָדַעַת מָה אוֹתְךָ עָצַר?"
"אֵינִי יוֹדֵעַ," אָמַר הַמֶּלֶךְ,
"עַל כָּךְ דָּבָר,
בַּלַּיְלָה חָלַמְתִּי עַל עַרְבוֹת-הַבָּר."
בָּאָה הַמַּלְכָּה לַמֶּלֶךְ
וְאָמְרָה: "כַּמָּה מוּזָר
הָיָה הַחֲלוֹם, חָלַמְתִּי עָלֶיךָ
בַּלַּיְלָה שֶׁעָבַר.
גָּלַשְׁנוּ בְּמַגְלֵשַׁת חֹרֶף
הָרוּחַ מוּל פָּנֵינוּ בְּמִדְרוֹן הָהָר,
הַאִם לֹא הָיָה נֶהֱדָר?"
"אֵינֶנִּי יוֹדֵעַ," אָמַר הַמֶּלֶךְ,
"עַל כָּךְ דָּבָר,
בַּלַּיְלָה חָלַמְתִּי עַל הַנָּהָר."
בָּאָה הַמַּלְכָּה לַמֶּלֶךְ
וְאָמְרָה: "אֵיךְ אֶפְשָׁר
שֶׁאַתָּה בְּתוֹךְ שְׁנָתִי
וְאַתָּה בַּחוּץ נִשְׁאַר.
כְּשֶׁבַּחֲלוֹמִי אַתָּה חָלוּם
לֹא עוֹבֵר בְּגַבְּךָ קֹר סָתוּם?"
לַיְלָה.
עַל דֶּלֶת הַמֶּלֶךְ הִקִּישָׁה הַמַּלְכָּה: "שָׁלוֹם,
בָּאתִי אֵלֶיךָ אֶל תּוֹךְ הַחֲלוֹם."
"לְעוֹלָם," אָמַר הַמֶּלֶךְ,
"לֹא יִגַּע בִּשְׁנָתִי זָר."
"אֵינְךָ מֵבִין,"
לָחֲשָׁה הַמַּלְכָּה, "דָּבָר."