תיכון
יסודי
גני ילדים
חומרי הוראה > תיכון > ספרות > שירי משפחה - מערך שיעורים

שירי משפחה - מערך שיעורים

עפרה ליפשיץ
הדפסה
מקצוע: ספרות, שירה מודרנית
נושא: שירי משפחה

המערך עוסק בשירה עברית מן המאה העשרים, הקשורה לנושא המשפחה. השירים השונים, מאפשרים נקודות מבט שונות בתוך המשפחה. השוני הוא זה שיוצר תמונה כללית ושלמה יותר.

שיעורי ספרות באתר לב לדעת  נכתבו על ידי מורים ומדריכים מנוסים ועיקרם הם הצעות הפנמה והשראה. על כל מורה להפעיל שיקול דעת לגבי הוראת התכנים. מאמרים מוסמכים לתכני הבגרות מופיעים רק באתר הרשמי של מפמ"ר ספרות בחמ"ד ד"ר טלי יניב

 

במהלך הלמידה הלומדים:

  • יחוו נקודת מבט של הורה המתמודד עם ילדו
  • יבינו את מידת ההשקעה של הורה בילדו
  • יתבוננו במערכת היחסים הקיימת בינם לבין הוריהם
  • יבינו שמערכת יחסים בין הורה לילד מושתת על אהבה וכבוד הדדיים
  • יתמודדו עם הבנת השפה השירית
  • יעמדו על הקונפליקטים הטמונים במערכת יחסים בין הורים לילדים
  • יבינו את חשיבות היניקה מההורים, כל עוד הם חיים
  • יגדירו לעצמם את מה שהם מקבלים מההורים ומה חשוב להם להעביר הלאה
  • יפתחו רעיונות להטבת הקשר בינם לבין הוריהם

 

שיעור 1: הקדמה לנושא שירי משפחה

א.. המורה מדבר על כך שאנו עומדים לקרוא בשיעורים הקרובים ארבעה שירים שנכתבו במאה האחרונה, שעוסקים בנושא המשפחה, במערכות היחסים בין הורים לילדים. בחלק מהשירים הדובר הוא הילד ובחלק הדובר הוא ההורה.

השירים שנלמד שכתובים מנקודת מבטו של הילד, יהיו של אדם מבוגר, השופט בבגרותו את מערכת היחסים שהיתה לו בצעירותו עם הוריו.

ב.בשלב זה ניתן לעשות  סבב בו כל תלמיד עונה במילה עד שלוש מילים על השאלה הבאה: "מה להערכתי יהיה הרגש המרכזי בשירים שכותב אדם מבוגר על/ אל הוריו?"

ניתן לעשות סבב זהה עם אותה השאלה, רק על נקודת המבט של ההורה: מה יהיה הרגש המרכזי בשירים שכותב הורה על/ אל ילדיו?

 

השיר הראשון:

ג. תיאטרון קריאה: התלמידים יחולקו לזוגות. כל זוג קורא ביחד את השיר. המטלה הניתנת להם היא לנסות לקרוא את השיר בכמה אופנים. בלי להוסיף או להחסיר מילים. אך עם שימוש בדמויות שונות, בצלילים ובקולות.

לאחר שהזוגות התנסו בכך- לבקש מזוג מסויים לקרוא את הקריאה שלו בקול רם.

לשאול את כלל הקבוצה- אילו רגשות עולים מקריאה זו, ושל מי הרגש הנשמע?

לבקש מעוד זוגות להציע קריאות שונות. ולשאול שוב את אותן שאלות על כל קריאה.

 

בִּשְׁנֵי קוֹלוֹת / ט. כַּרמי

 

בְּכוֹרִי וְרֵאשִׁית-אוֹנִי
             בְּנוֹחַ כַּף יָדוֹ שֶׁל יֶלֶד בְּכַפּוֹ שֶׁל אָב
שִׂים יָדְךָ בְּיָדִי
             בּוֹקֵעַ אוֹר-תְּהוֹם בַּאֲפִיקֵי הָאִישׁוֹנִים
בָּשָׂר מִבְּשָׂרִי
             רוֹחֵץ כַּטַּל הַטּוֹב אֶת הַפָּנִים הַשּׂוֹחֲקוֹת
אֵיךְ אֶכְלָא אֶת הַחֶמְלָה
             כַּף הַיֶּלֶד קְטַנָּה, כַּף הָאָב גְּדוֹלָה
הָעוֹלָה עַל גְּדוֹת-אֶצְבְּעוֹתַי?
             עַצְמוֹת-הַלֶּסֶת שׁוֹחֲקוֹת אֶת הַחִיּוּךְ
בְּנִי, בְּנִי
             וְהַיֶּלֶד מֵשִׁיב אֶת אֲבֵדַת-כַּפּוֹ.
אַל תִּסּוֹג יָדְךָ!

 

ד. כל תלמיד כותב לעצמו: האם הילד עונה לאב? אם עונה- מה עונה הילד לאב? אם הוא לא עונה- למה הוא לא עונה?

 

 

שיעור 2: השיר השני:

א. סבב מהיר: מהי התפילה המשמעותית/ מרכזית  ביותר, לדעת התלמיד/ הילד, של הוריו?

ב. חלוקת השיר וקריאתו. קריאה מחודשת של השיר בעזרת שיקוף.

 

תפילה לאם בטרם שחרית / חוה פנחס כהן

בְּשָׁעָה שֶׁאֲנִי עוֹמֶדֶת לְבַשֵּׁל דַּיְסַת סֹלֶת
הָסֵר מִמֶּנִּי כָּל מִינֵי מַחֲשָׁבוֹת זָרוֹת
וּכְשֶׁאֲנִי נוֹגַעַת בְּגֵו הַתִּינוֹק וּמַדָּה חֻמּוֹ
שֶׁיֵּלְכוּ מִמֶּנִּי כָּל מִינֵי טְרָדוֹת
שֶׁלֹּא יְבַלְבְּלוּ מַחְשְׁבוֹתַי.
וְתֵן לִי אֹמֶץ לְזַכֵּךְ פָּנַי
שֶׁיּוּכַל כָּל אֶחָד מִילָדַי
לִרְאוֹת פָּנָיו בְּתוֹךְ פָּנַי
כְּמוֹ בְּמַרְאָה רְחוּצָה לִקְרַאת חַג

וְאֶת הַחֹשֶׁךְ הַמְשֻׁקָּע מִפְּנִים
פָּנַי - כַּסֵּה בְּאוֹר.
שֶׁלֹּא תִּפְקַע סַבְלָנוּתִי וְלֹא יֵחַר גְּרוֹנִי
מִצְּעָקָה מִתְחַבֶּטֶת וּמִתְעַבָּה
שֶׁלֹּא יִהְיֶה לִי רִפְיוֹן יָדַיִם
מוּל הַבִּלְתִּי נוֹדָע
וְשֶׁלֹּא יִפָּסֵק אַף לֹא לְרֶגַע
מַגָּע בָּשָׂר בְּבָשָׂר בֵּינִי לְבֵין יְלָדַי

תֵּן בִּי אַהֲבָתְךָ שֶׁיְּהֵא בִּי דַּי לַעֲמֹד בְּפֶתַח הַבַּיִת וּלְחַלְּקָהּ
בְּפַשְׁטוּת בָּהּ פּוֹרְסִים לֶחֶם וּמוֹרְחִים חֶמְאָה כָּל בֹּקֶר
מֵחָדָשׁ נִיחוֹחַ חָלָב רוֹתֵחַ וְגוֹלֵשׁ וְרֵיחַ הַקָּפֶה מְכַסִּים
עַל קָרְבַּן תּוֹדָה וְקָרְבַּן תָּמִיד
שֶׁאֵינִי יוֹדַעַת אֵיךְ נוֹתְנִים.

 

ג.  כל תלמיד מסמן לעצמו את המשפט שמבטא הכי הרבה את ה"אמהות" בעיניו, בשיר זה.

לשתף בסבב.

ד. מטלת כתיבה אישית: מה יכול לחדש לי שיר זה, ביחס של הורי אלי?

בשלב שני, להמשיך לכתוב: מה אני יכול לשנות ביחסי אל הורי?

 

 

שיעור 3: השיר השלישי:

א. סבב אסוציאטיבי מהיר- מה מעוררות בי המילים "וידוי גדול"?

ב. קריאת השיר :

 

ודוּי הַגָּדוֹל / אמנון שמוש

 

אִמִּי

הָיְתָה בָּאָה אֵלַי

בְּכָל קַיִץ

 

עֵינֶיהָ יְגֵעוֹת מִקְּרִיאָה

עֲבָרָהּ עָמוּס לַעֲיֵפָה

מְסַפֶּרֶת הָיְתָה

וּמְסַפֶּרֶת

 

עַל מַה סִּפְּרָה וְעַל מַה לֹּא

סִפְּרָה

קוֹלָהּ מִתְנַגֵּן

כְּעוּד

וְכַפּוֹת-יָדֶיהָ מְבָאֲרוֹת

צְמִידֶיהָ מִצְטַלְטְלִים

זָהָב-אֶל-זָהָב

כְּאוֹתָן אִמְרוֹת-כָּנָףְ

ֹשֶבְּפִיהָ

ֹשֶאֵין לַזְּמַן ֹשְלִיטָה בָּן –

וַאֲנִי

כֻּלִּי

אֹזֶן סְתוּמָה

ֹשָקוּעַ בִּלְהוֹצִיא

אֶת הַקִּבוּץ מִן

הַבֹּץ

לְהָזִּיז דְּבָרִים קָדִימָה

וּלְמִי

(נוּ – בֶּאֱמֶת)

יֵש פְּנַאי

לְאִמָּא

 

מָסָךְ

בֵּין קוֹלוֹת תְּמוֹלֶיהָ

לְבֵין אֹזֶן הַכְּרוּיָה

לִֹשְאוֹן קְבוּצָה וּמִפְעָלֶיהָ

הִיא מְסַפֶּרֶת

עַל בֶּן-צְרוּיָה

וְעַל סְגֻלוֹת הַקָּמֵעַ

וַאֲנִי

מֵנִיד רֹאשִֹי

כְּשוֹמֵעַ

קַיִץ אֶחָד

לֹא

בָּאָה

וּבַחֹרֶף

נִפְטְרָה

מִן הָעוֹלָם

וּמִן הַצָּרוֹת

הַצְּרוּרוֹת בִּצְרוֹר הַחַיִּים

 

חָלַף אָבִיב

כָּלָה קַיִץ

וּבַסְּתָו

הִתְחִילָה יָדִי

מַעֲלָה עַל הַכְּתָב –

סִפּוּרִים

 

קָרָאתִי

וּמָצָאתִי

אֶת עוֹלָמָהּ

ֹשֶל אִמָּא

תַּרְבוּת-חַיִּים

ֹשֶהָלְכָה

לְעוֹלָמָהּ

אֶפְֹשָר

אָזְנִי הָיְתָה סְתוּמָה

וְלִבִּי עֵר

וְאוּלַי

חִלְחֲלוּ הַדְּבָרִים

בְּדֶרֶך אַחֵר

רָצִיתִי

לְהַֹשְמִיעַ סִפּוּרַי

בְּאָזְנָהּ

ֹשֶל אִמָּא

בִּקַֹּשְתִּי

לִֹשְמֹע עוֹד וָעוֹד

מִמֶּנָּה

אַךְ אִמִּי

ֹשֶהָיְתָה

כָּל קַיִץ

עִמִּי

(מֵעֵבֶר לְאוֹתוֹ הַחַיִץ)

הָיְתָה –

וְאֵינֶנָּה.

 

ג. קריאה אישית חוזרת- לערוך השוואה של ניגודים בשיר, ולסמן את נקודת השיא בשיר.

האם

הבן

  • עירונית.
  • מבוגרת, משכילה, יודעת ואוהבת.
  • עממית, מזרחית.
  • קולה מתנגן.
  • צבעונית, דומיננטית.
  • מייצגת את מסורת העבר.
  • קיבוצניק.
  • שקוע בבעיות הקיבוץ. לכן לא סבלני כלפי אמו.
  • סדר העדיפויות שלו הוא קודם הקיבוץ וההווה. האם מתקבלת כמובן מאליו.
  • תמצית חייו – ההווה והקיבוץ.
  • בשלב זה של חייו, את המסורת וסיפורי אימו הוא דוחק הצידה.
 

מה לומדים מהשוואה זו?

להסביר את נקודת השיא הנבחרת.

ד. דיון- כיצד חשה האם בזמן שסיפרה וסיפרה ובנה היה עסוק בהבלי העולם הזה?

ה. עבודה בזוגות- לספר אחד לשני על רגע שבו החמצתי את הורי/ לא הקשבתי להם.

אופציה נוספת- בכתיבה אישית- דבר שעליו אני צריך להתוודות לפני הורי.

 

 

שיעור 4: השיר הרביעי:

א. סבב קצר- לציין דבר מסויים שהורי מעניקים לי, ושיהיה לי חשוב להעביר אותו לילדיי.

ב. קריאת השיר:

 

שיר עתיק / שלום כתב

 

שגווע עימו בקברו

 

שמפזמו בני

שקראתיו על שמו

 

והוא לא חדל מלסבר אוזני

 

והינה הוא חי עמי –

חי!

 

דיון בזוגות: מה המסר הגלוי ומה המסר הסמוי של המשורר בשיר זה?

ג. חשוב על דבר שיהיה מיוחד לך, ושיהיה חשוב לך להעביר אותו הלאה.

מה עליך לעשות כדי לפתח דבר זה?

 

סיכום יחידת הלימוד של שירי המשפחה:

ד. עבודה בקבוצות של 3-4 תלמידים:

חזרו וקראו את השירים ואת הדברים שכתבתם במחברות בעקבות שאלות הנחיה שנתנו על השירים-

מה התחדש לי על עצמי, או על הורי, או על מערכת היחסים ביני לבין הורי, מתוך הלמידה של שירים אלו?

ה. סיום התהליך בקבוצה המשותפת- כל תלמיד עונה בקצרה:

מבין ארבעת השירים- איזו דמות נגעה בי באופן המשמעותי ביותר, ומדוע?

אופציה אחרת: לבחור שורה מתוך כל השירים שריגשה אותי במיוחד.

חדש באתר

השתלמויות בבתי ספר
אנו מציעים לבתי ספר השתלמויות שנתיות ומפגשים חד פעמיים לאורך השנה ובחופשת הקיץ וכן ליווי פדגוגי מתמשך. רוצים לשמוע עוד? השאירו פרטים ואנחנו נחזור אליכם בהקדם.

מהבלוג שלנו

הרהורים על תפקידה של השמחה בבית הספר
לקראת המש... מש... משנכנס אדר – האם עודדנו את התלמידים ליצור , לשמוח או שעסקנו בעיקר בנתינת גבולות וכללים שאסור לעבור?
הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו והיו חלק
מקהילת אנשי חינוך חולמים ויוצרים
אנחנו מתחדשים!!! תכף תכף ועוברים לבית חדש, לאתר חדש. מוזמנים להשתתף איתנו בבניה ובדיוקים, נשמח אם תוכלו להצטרף אלינו ולמלא את 'שאלון לב לדעת'. מחכים לכם... לכניסה לסקר לחצו כאן