קוהלת א/ א-יא
א-ג כותרת, נשאיר אותה בנתיים בצד.
אחת הבנות מכתיבה פעלים על הלוח. מהי התחושה? תנועה, התקדמות.
- האומנם? נבדוק אחד אחד את הדברים המתוארים: ארץ, שמש , רוח, נחלים.
יש תנועה אבל היא מעגלית. אין התקדמות. פעלי התנועה מחדדים את המסר שיש כאן אשליה אופטית.
- למה דווקא בחר לתאר את העצמים האלה בטבע? 4 היסודות. כלומר אלה לא דוגמאות אלא טבע העולם.
- האם משהי רוצה לטעון נגד קהלת? את פסוקים ח-יא' ניתן לקרוא כתשובות לשאלות אפשריות על תפיסתו של קהלת.: (לבקש מהן לנסח את השאלות)
פס' ח': אולי רק הדברים שציינת לא מתקדמים ולא משתנים ושאר העולם כן?
פס' ט: גם אם הטבע ללא שינוי, אולי החיים האנושיים הם דינמיים ומתפתחים?
פס' י-יא: אבל יש גילויים חדשים, המצאות חדשות....
- היחס בין הכותרת לפסקה: מסקנה והוכחה. (מה המשמעות של מבנה כזה?)
- שני מרכיבי המסקנה 1. "הבל הבלים אמר קהלת הבל הבלים הכל הבל" 2. "מה יתרון לאדם בכל עמלו שיעמול תחת השמש"- לבקש מהן להסביר במילים שלהן.
- תרגיל עיון בקונקורדנציה: "הבל" לכיתה.( "עמל" לבית.)
פסוקים חשובים: כאשר יש תקבולת... משלי כא/ו הבל= אד, זכריה י/ב, הבל= שוא, ישעיה נז'/יג הבל= רוח, משלי לא/ל הבל =שקר
- (השוואה לתהילים קד'- נקודת המבט משמעותית.)
- השאלה של קהלת: "מה יתרון לאדם בכל עמלו שיעמול תחת השמש?"
איזו שאלה זו? איפה מוצאים לה תשובה?
יג(מסקנה) ידA (הסבר) ידB (מצד שני....) טו (חוזר בו מקביעתו) טז (נימוק)
יז- כג: מהי מרגיש קהלת?
למה?
- מה זה כד- כו: מסקנה? התייאשות מההתפלספות??
עוד על הייאוש: שירים וקטעים: להקביל לקהלת: מה מקור הייאוש? החיפוש? חוסר החיפוש? אידיאלים? עשייה?
- חזרה אל המילים המנחות: "אני", "תחת השמש", "הבל"- יעקובסון: בעזרת המילים המנחות מסביר את מקור היאוש.