תיכון
יסודי
גני ילדים
חומרי הוראה > תיכון > תורת חיים > צניעות שיעור רביעי: בין צניעות לבושה

צניעות שיעור רביעי: בין צניעות לבושה

רעות ברוש
הדפסה
מקצוע: תורת חיים
נושא: צניעות שיעור רביעי: בין צניעות לבושה

מהלך השיעור:

א.      קראנו את הפסוקים מבראשית, מראש הקדמתי שנתמקד בעניין הבגד ומקומו בסיפור.

ב.       לאחר הקריאה, הבנות העלו שאלות, מחשבות שעלו בהן תוך כדי הקריאה. נקודות מעניינות- משחק המילים בין היותם ערומים לערמומיותו של הנחש, האכילה מעץ הדעת פוקחת את העיניים לעירום- מודעות. שני שלבים- הם תופרים לעצמם חגורות, עושה להם כותנות. מול הקב"ה- בושה בעירום. המודעות מובילה לבושה והסתתרות. עלו הרבה שאלות מעניינות- מה זה אומר על הלבוש?  האם המודעות והבושה הן חיוביות או שליליות? מה משמעות החגורות וכותנות? ועוד...

ג.        לימוד המדרשים – 

1. תפירת הבגדים מעץ התאנה ומעור הנחש- ניתן להבין בשתי דרכים הפוכות- תזכורת תמידית לחטא, ביטוי לאשמה ולבושה או ביטוי לתיקון ולהעלאת הטוב מן המעשה? 

2. בתורתו של רבי מאיר כתוב "אור"- ולא "עור" מה משמעות ההבדל? שוב אנו רואים כאן כפילות ביחס אל הבגד- האם הוא גילוי של אור פנימי, או שייך למשהו חומרי ונמוך?

ד. לימוד דברי הרב שג"ר אודות צניעות ובושה- מתוך הספר "ויקרא שמם אדם" ומתוך הספר "כתנות אור" "הצניעות אינה באה להחניק את התשוקה אלא דווקא לכונן אותה" הצניעות כרמז. האיזון העדין הבא בהרמוניה של התורה בין הכיסוי לבין הגילוי של הנשיות. ועוד...

ה. לסיום הנושא: הבאתי לכיתה חומרי יצירה רבים, ובעיקר- הרבה בדים בצבעים ובמרקמים שונים וכל אחת היתה צריכה ליצור משהו שיביע רעיון מסוים שהיה משמעותי לה בלימוד על הצניעות.

 

דף מקורות ללימוד

 

קישור למאמר צניעות ובושה בתוך "כתנות אור" עמ' 125

 

 

חדש באתר

מספרים בפיוט- הלל בארובה
סיפורו של הלל מזמן אותנו לשיח על התמדה, ועל לימוד תורה בימים של קור וחורף

מהבלוג שלנו

הרהורים על תפקידה של השמחה בבית הספר
לקראת המש... מש... משנכנס אדר – האם עודדנו את התלמידים ליצור , לשמוח או שעסקנו בעיקר בנתינת גבולות וכללים שאסור לעבור?
הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו והיו חלק
מקהילת אנשי חינוך חולמים ויוצרים
אנחנו מתחדשים!!! תכף תכף ועוברים לבית חדש, לאתר חדש. מוזמנים להשתתף איתנו בבניה ובדיוקים, נשמח אם תוכלו להצטרף אלינו ולמלא את 'שאלון לב לדעת'. מחכים לכם... לכניסה לסקר לחצו כאן