דרכי אל התפילה
שעור ראשון בבית הספר, החל מכיתה א' היה: "תפילה". בשונה מהמטלות העיוניות בעברית או בחשבון, או המטלות המעשיות,כמו בשעור התעמלות או בשעור מלאכה, התפילה היתה לכאורה פעולת מגוונת: גם פותחים סידור וקוראים, גם עומדים ומתנדנדים, ואפילו שרים (ומתקוטטים באיזו מנגינה לשיר, במנגינה מהירה, כי נמאס, או במנגינה איטית, כי אם נגמור מוקדם, ממילא יהיה שעור דינים...) עם זאת התפילה נתפסה כמשהו ששיך כולו למציאות היבשה ומשעממת של בית הספר, בחופש לא הבנתי שאני צריך להתפלל מפני שתפילה היא חלק מ"הלימודים" בבית הספר. אני כבן עשר (כיתה ד'). דוד שלי, חילוני, בא לומר קדיש ביום הפטירה של סבי, מבקש שאלווה אותו לבית הכנסת. אני שומע אותו מתפלל מהסידור, אומר את המילים אחת, אחת, במחשבה: "אתה – גיבור – לעולם – ד', מחיה – מתים – אתה, רב – להושיע, מוריד – הטל, מכלכל – חיים – בחסד..."
אני נדהם לגלות שלתפילה, זו שאני ממלמל וגומע במרוצה, יש תוכן. למילים שלה יש משמעות. אני מביט בסידור שבידי ומגלה שאכן כך. המלים הללו שבסידור אומרות משהו: דברים טובים על ד', דאגה לעם ישראל, בקשות מד', תודה על הטובות".
ראיון בזוגות: כל אחת שואלת ורושמת את התשובות ששמעה מחברתה (האחת שאלות 1-3; השניה שאלה 4) :
§ ארועים או תקופות של עליה (או של ירידה).
§ תני דעתך על שינויים מעשיים (מקפידה להתפלל בכל יום, מתפללת יותר מתפילה אחת ביום וכד')
§ לעומת שינויים פנימיים (מרגישה יותר, ומכוונת יותר בתפילה).
§ עד כמה התקדמת בגישתך הפנימית לתפילה?
משימה: בתום הראיון יבחר כל זוג הערה מענינת או חשובה שכדאי לשתף בה את כולם.
* * * * * * * * * * * * *
כוונה בתפילה:
להלן ארבע משמעויות למושג "כוונה":
א. כוונה היא: פירוש המילים שאומרים בתפילה (להבין למה הכוונה במילים: "קונה הכל").
ב. כוונה היא: הבנת הרעיונות של התפילה (מה הרעיון של ברכת "אבות", מדוע זו הברכה הראשונה).
ג. כוונה היא: פניה אל ד' באמצעות התפילה, ההרגשה שאני מדבר אל ד' והוא שומע אותי (החויה היא הדבר המרכזי – לחוש את קרבת ד').
ד. כוונה היא: למצוא את עצמי בתפילה - לראות במה הדברים הללו מבטאים אותי (מהי הדעת שאני מבקשת בברכת "חונן הדעת").
כל אחת (מהרביעיה) תבחר ותיצג בדיון משמעות אחת. נהלו דיון והגיעו להחלטה קבוצתית מהי כוונה לפי דעתכן.
משימה: לפי התפיסה שלכן את המושג "כוונה", הציעו דרכים שונות לשיפור הכוונה בתפילה.
* * * * * * * * * * * * *
התפילה והחיים:
להלן רשימת כל תשע עשרה הברכות -
אבות |
דעת |
גאולה |
קבוץ גלויות |
על הצדיקים |
שומע תפילה |
|
גבורות |
תשובה |
רפואה |
השבת המשפט |
בנין ירושלים |
עבודה |
|
קדושת ד' |
סליחה |
ברכת השנים |
ברכת המינים |
משיח בן דוד |
הודאה |
שלום |
רשמי את הברכות לפי המידה שאת מרגישה אותן בחיים הממשיים שלך, לבסוף צייני נושאים שהתפילה לא מדברת עליהם:
אני מרגישה מאוד |
לעיתים |
כמעט שלא מרגישה |
מה חסר לי בתפילה |
|
|
|
|
השוו בתוך הרביעיה. ציינו לעצמכם את הברכה שהרוב מתקשים להרגיש אותה ("לא מקובלת") מצד אחד ואת הברכה שהרוב מזדהים איתה ("מקובלת") מצד שני. נסו למצוא סיבות למצב של כל אחת משתי הברכות הללו.
על פי מה שהבנתם אודות הברכה ה-"מקובלת" חשבו כיצד אפשר לשפר את מעמדה של הברכה ה-"פחות מקובלת". כיצד אפשר לעורר אנשים להתחבר ולהרגיש יותר ברכה זו.
משימות: |
1. רשמו מעין "תעמולה" או "פרסומת" כדי לשפר את מעמדה של הברכה ה-"לא מקובלת". |
|
2. השוו את הרישום שלכן אודות: "מה חסר לי בתפילה". נסו לנסח ברכה או תפילה על כך. |
* * * * * * * * * * * * *