תיכון
יסודי
גני ילדים
חומרי הוראה > תיכון > תלמוד > קידושין כח' ע"א: מידה כנגד מידה

קידושין כח' ע"א: מידה כנגד מידה

צוות לב לדעת
הדפסה
מקצוע: תלמוד
נושא: מידה כנגד מידה קידושין כ"ח.

סוגיית המכנה שם לחבירו – הגמרא מביאה כמה כינויים ואת העונשים . המאירי מבאר את הקשר בין הכינוי לעונש.

 

הרב מנחם המאירי, בית הבחירה מסכת קידושין דף כח עמוד א

הקורא לחברו עבד יהא בנדוי. הוא קראו ארור, שנאמר: "ארור כנען עבד עבדים יהיה לאחיו... ויהי כנען עבד למו" (בראשית ט, כה, כז) יהא בארור, כמו שאמרו: "ארור - בו נידוי, בו קללה" (שבועות לו ע"א).

ממזר סופג את הארבעים - מדבריהם, מפני שהוא מיחס למזדווגת עמו לאו של מלקות, שנאמר: "לא יבא ממזר בקהל ה' " (דברים כג, ג).

רשע יורד עמו עד לחייו – רוצה לומר לאומנותו, כדי שיעשה עמו מעשה רשע כמו שהוא אומר. וכמו שאמרו: היורד לאומנותו של חברו נקרא רשע (קידושין נט ע"א; סנהדרין פא ע"א). ויש מפרשין לחייו ממש. רוצה לומר שרשאי להכותו שזהו מעשה רשע כדכתיב: "ויאמר לרשע למה תכה רעך" (שמות ב, יג).

 

שאלות לעיון

איפה רואים עוד בתורה את עיקרון המידה כנגד מידה ? [ הצעות : עדים זוממים ,  "שֹׁפֵךְ דַּם הָאָדָם - בָּאָדָם דָּמוֹ יִשָּׁפֵך (בראשית ט' ו'),

שימו לב מה קורה פה , מישהו 'פלט' קללה, קרא לחברו עבד והעונש?  ישב בנידוי.  מישהו אחר צחק על חברו " יא ממזר"- מה עונשו ?  ארבעים מלקות! במציאות  של ימינו זה לא ייאמן. זה רק מראה לנו לאילו  נורמות  של נקיות ונעימות חברתית התורה חותרת!

איך העיקרון של מידה כנגד מידה משתלב עם האיסור " לא תיקום ולא תיטור "?

במקרה של המכנה שם לחבירו , למה התירה לך התורה להשתמש באותו הנשק שהחבר הפעיל כנגדך ?

 

הצעה לפעילות

שלב ראשון : מציגים את המקרים הבאים [ ניתן בע"פ ניתן בכרטיסיות ]  ושואלים את התלמידים מהו העונש הראוי לאותו אדם .

בשלב השני נבקש מכל אחד להסביר למה בחר דוקא בעונש הזה ?

להסבר הרעיון של "מידה כנגד מידה " נביא את דברי הרב  משה גרילק: "זו תכונתה של "מידה כנגד מידה" הפועלת בעולם. אין רצונה להעניש. מטרתה לחנך, להבהיר לאדם באמצעות ההתנסות האישית, מה גרם במעשיו. היא יוצרת למענו סיטואציה שבה יחווה אותה חוויה מרירה שהנחיל לחברו. כך יקלוט ויבין את עומק העוול שגרם. כך יגיע לחרטת אמת גם על הסטייה המוסרית הקטנה ביותר."

בשלב שלישי ננסה לראות האם יש בדברים רצון למידה כנגד מידה  ,ונדון האם המטרה של העונש היא להכאיב לשני ? לחנך אותו ? להשיב לו כגמולו?

  

  • רועי לקח מהתא של עידו בלי רשות את ספר הבחינה ערב לפני המתכונת , בשל כך עידו קיבל ציון פחות טוב  בבחינה.
  • עמיחי הרס לשבט ניצנים את התערוכה בשבת ארגון .
  • דביר נתפס מעתיק בבחינה .
  • בגלל סכסוך עודד הפיץ שמועות שיהודה שבר את חלון המזכירות , עקב כך יהודה הורחק מבית הספר עד שנמצא השובר האמיתי .

 

תשומת לב

  • יש להיזהר מאוד מלהגיע למקרים ספציפיים שקרו בכיתה – סדנא כזו יכולה להיות משפט ציבורי

  • דיון בעונשים דורש בגרות מסויימת , כשתלמידים מתקשים כדאי להרחיק את המקרה ולנתח אח"כ.

 

להרחבה

כדאי לבקש מהתלמידים מקרים בתורה בהם רואים את עיקרון המידה כנגד מידה [ יש בתנ"ך המון – נזכיר רק את המן שנתלה , את צוואת דוד , עונש אדם הראשון ועוד ועוד . ]

באבות ב' משנה ו'  "אף הוא ראה גולגולת אחת שצפה על פני המים. אמר לה: עַל דַּאֲטֵפְתְּ אַטְפוּךְ, וְסוֹף מְטִיפַיִךְ יְטוּפוּ" עיין בפירוש המשניות לרמב"ם במדבר על עיקרון דומה  .

 

 

חדש באתר

מספרים בפיוט- הלל בארובה
סיפורו של הלל מזמן אותנו לשיח על התמדה, ועל לימוד תורה בימים של קור וחורף

מהבלוג שלנו

הרהורים על תפקידה של השמחה בבית הספר
לקראת המש... מש... משנכנס אדר – האם עודדנו את התלמידים ליצור , לשמוח או שעסקנו בעיקר בנתינת גבולות וכללים שאסור לעבור?
הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו והיו חלק
מקהילת אנשי חינוך חולמים ויוצרים
אנחנו מתחדשים!!! תכף תכף ועוברים לבית חדש, לאתר חדש. מוזמנים להשתתף איתנו בבניה ובדיוקים, נשמח אם תוכלו להצטרף אלינו ולמלא את 'שאלון לב לדעת'. מחכים לכם... לכניסה לסקר לחצו כאן