שיעורי ספרות באתר לב לדעת נכתבו על ידי מורים ומדריכים מנוסים ועיקרם הם הצעות הפנמה והשראה. על כל מורה להפעיל שיקול דעת לגבי הוראת התכנים. מאמרים מוסמכים לתכני הבגרות מופיעים רק באתר הרשמי של מפמ"ר ספרות בחמ"ד ד"ר טלי יניב
השיעור לקוח מתוך קורס שהתקיים במכללת חמדת הדרום בנושא חינוך לחיים במשפחה. מרצה: אריאל אלבז.
המספרת היא אישה. הגיבורה הראשית היא אישה.
למיקוד קריאה – מטלה לקראת קריאה: חשבי תוך כדי קריאה מהי השאלה שמהדהדת בטקסט, ואין לה תשובה ברובד הגלוי של הטקסט.
1."המפתח לצופן הטקסט" – פרוזה - פרשנות מגדרית – ספרות נשים. אסנציאליות=מהותנות (נשית/גברית).
2. הסופרת היא בת רב מהעיירה. השטעטל. וכאן הרבנית היא "דודתי" ולא "אימי". כתבה בראשית המאה ה20 . 1920 +_. ילידת סוף המאה ה- 19. יש כאן יסודות אוטוביוגרפיים. היא מכירה את הבאים לרב ואת ההויה.
3. האם מדובר באטימות או במשהו שמעבר מצד הרב ואשתו?
4. לפי התיאוריה המגדרית נמצא כאן שתי נק' מבט/תצפית: הנשית והגברית. נשית – פלג נפש של המספרת, אלקה-שרה, והרבנית. מי המייצגת? את איזו נק' מבט מייצגת הרבנית? הנשית או הגברית? היא מציעה אמפטיה, אך אינה פועלת כנגד החברה בה היא חיה.
5. סימון דה בובואר: אישה אינה נולדת. אישה נעשית. (כלומר היא מפנימה נורמות וערכים מהחברה הגברית).
6.המייצג הגברי: הסנדלר, כפרימיטיבי מוחצן ללא בלמים שמבטא בקול את מה שאפילו הרב חושב, כשבפועל הסנדלר "נגרר והולך" אחרי הרב.
7. מה מעמדו של רש"י? איזה בנות היו לו?
8. קונטראסט: פרט וכלל: גבר חושב ומייצג את הכלל. אישה רואה קודם כל את הפרט העזוב והעצוב. הפס' מישעיה – האם הוא מתייחס לאישה סובלת או לכנסת ישראל? מבחינת הגבר זהו חורבן הבית שלו – לידת הבנות. הבית שבו הרבנית מקבלת את אלקה-שרה הוא לא בית פרטי אלא "בית הקהל". מיטונומיה. תפיסת העולם של הרב מקופלת בשם הבית שלו. הוא איננו נותן גט מחשש לכלל, לסדרי החברה. גם הרבנית תומכת בעמדתו.
9. קונטראסט: היולדת מול האימהות. האישה ככלי פגום. מוציא רק סוג ב'. חיפצון. חטא זקוק לעונש. הקורנס הוא דימוי פאלי בתלמוד. נקבה (או בימינו - ביטוי עז אף יותר...) מול אישה שהוא ביטוי שווה ערך אך שונה.
10. ההורות כאידיאל שלמענו מקריבה אלקה-שרה את בריאותה. הילדות כ"שוות" את הקורבן. התלישות והבועה שבה חיות הילדות. הן יחפות והוא במגפיים מסומרות. הוא לא מחוייב להן.
11. האור שפג. השמימיות שבהורות והארציות שבה. אידיאליזציה.
12. חזרה למיקוד: למה הרב לא נותן גט? מה הן "תוצאות חמורות"?
א. קריאת הסיפור, דיון וניתוח שלו בעזרת הנקודות המובאות לעיל.
ב. אורות אדומים בקשר: מקריאים משפט/ מרימים כרטיס ובו המשפט רשום והתלמידים מחליטים איזה צבע לשים ברמזור- אדום, כתום או ירוק:
אדום: עצור ואל תמשיך את הקשר.
כתום: עצור לבירור לפני שממשיכים.
ירוק: קביל. חיובי. רומנטי. מחמיא. סעו לשלום, המפתחות בפנים.
מאז פגישתנו האחרונה, אני מרבה לחשוב עלינו...
מאז שנפגשנו אני לא מפסיק לחשוב עלייך...
אני לא יכול להפסיק לחשוב עלייך
חשבת עלי הרבה?
אם תעזבי אותי אני אתאבד!
את לא יכולה לעזוב אותי...
אני לא אתן לך לעזוב אותי
אני לא רוצה שתעזבי אותי
אם תעזבי אותי זה יהרוס אותי
אם תעזבי אותי זה יהרוס אותי וגם אותך
את יודעת שרק איתי יהיה לך טוב
את הרי יודעת (שהאמת היא) שאת לא יכולה בלעדי
אני לא יכול בלעדייך השארי איתי כאן
זאת את שגורמת לי לקנא
את מאוד מאוד חשובה לי.
אני לא יכול בלעדייך.
רק את יכולה להציל אותי
כשאת מדברת עם בחור אחר נצבט לי הלב
למה דברת איתו בכלל? למה לא דברת איתי?
אל תדברי עם בחורים אחרים. את שלי עכשיו
מה את עושה עכשיו? שתפי אותי, אני מתגעגע...
איפה את עכשיו? מה את עושה שם? למה לא אמרת לי לפני?
תחזרי מיד. אין לך מה לעשות שם, ובפעם הבאה תדברי איתי קודם...
אני חולה עלייך...
את משגעת אותי
את מטריפה אותי
את מוציאה אותי מדעתי, ואז אני...
ג. נצפה בסרט "אחת מעשר" .
ד. אחרי הסרט:
שאלה כללית: מישהי רוצה לומר משהו? מה הסרט הזה עושה לכן?
האם אתן רוצות לחזור שוב למשפטים ולדרג חלק מהם מחדש?
להעלות למודעות את הפיתוי לייחס את תופעות הרכושנות והקנאה לאהבה עצומה. פשוט לשכנע את עצמי שאלו סימנים של אוהבים, כשהם ממש ממש לא.
הצפי הוא שלפני הסרט הרבה משפטים 'עוברים', אבל לאחריו כבר לא.
ה. נקרא יחד את הדף "אורות אדומים לזוגיות אלימה" וננתח היכן ראינו זאת בסרט.
מאמרה של לילי שמיר "בין אימהות לחיפצון".