מעשה זה יכול להיות סיפורם של מתבגרים רבים העוסקים בשאלות זהות קיומיות, ועלולים בדרכם ליפול או לברוח אל ה'שגעון'. ר' נחמן שולח אותנו למצוא 'מתחת לשולחן' דמות משמעותית, שמכירה את סוד החכמה המרפאה והקשובה, שלא עושה עניין מהשגעון, ומחזירה את הבורחים -לבחור להיות בני מלך.
שיעורי ספרות באתר לב לדעת נכתבו על ידי מורים ומדריכים מנוסים ועיקרם הם הצעות הפנמה והשראה. על כל מורה להפעיל שיקול דעת לגבי הוראת התכנים. מאמרים מוסמכים לתכני הבגרות מופיעים רק באתר הרשמי של מפמ"ר ספרות בחמ"ד ד"ר טלי יניב
המורה יכתוב על הלוח את האקספוזיציה של המעשה ["פעם אחת" עד "בצער גדול מזה"].
המורה ינסה בדיון משותף עם התלמידים לחוש ולדמיין את המסופר ואת מה שלא מסופר. הדיון יכול להתחיל מהתרשמות חופשית של התלמידים. אפשר להיעזר בשאלות מכוונות:
- איך נראה בן מלך? מה מעשיו ביום –יום? מה מצופה ממנו?
- מה יכול לגרום למי שיש לו הכל ליפול לשגעון?
- למה דווקא תרנגול הודו? מה הוא מבטא דרך החיה הזו? (תמונה אפשרית ללוח).
- איך נראה בן המלך כהינדיק? מה מבטאים מעשיו ומראהו כהינדיק?
- מעניין לשים לב- למה לדעתכם הוא בוחר להישאר תחת השולחן?
- מה תגובת המלך? ממה הוא בצער? (ממצב בנו? מחוסר הריפוי?)
- למה לדעתכם הרופאים כושלים בניסיונות הריפוי? באיזו דרך פועלים?
- איך הייתם מאפיינים את בן המלך לפי האקספוזיציה?
כל תלמיד יקבל דף מלוה ללימוד שנקרא 'מה הסיפור שלך', ועליו מצוירות הדמויות המרכזיות (מלך, בן מלך, חכם) בשלושה מצבים המתאימים לשלושה שלבים במעשה (1. השגעון 2. תהליך הריפוי 3. הריפוי. הדף מצ"ב. אפשר גם לתלות בגדול על הלוח).
ליד הציור הראשון כל תלמיד יתבקש לכתוב מדמיונו כמה מחשבות/אמירות של אחת מהדמויות בן המלך/ המלך. (לדוגמה: מלך - איזו בושה. איך הוא עושה לי את זה? נתתי לו הכל... בן מלך - אף אחד לא ראה עד היום מי אני באמת).
תלמידים המעוניינים לשתף ישתפו במה שכתבו.
נפנה ללימוד המעשה:
ר' שמואל הורביץ, מעשיות ומשלים, ירושלים תרצ"ה, עמ' סא
כעת נעסוק באפיון הדמויות, ודרכן נגיע ללב המעשה:
התלמידים יאספו עבור כל דמות את תיאורי המעשים והדיבורים שלה, ויוסיפו פרשנות משלהם לתיאורים הללו דרך העמקה ודיוק במשמעות המילים שנבחרו לתאר, ובאמצעות הדמיון והידע שלהם.
נקודות מרכזיות:
מלך
בצער רב. (ממה?)
הצער מעיד על הקשר לבנו.
יש למעשי הבן השלכה והשפעה עליו ועל מעמדו.
בן המלך
נפל לשגעון. נמצא בנפילה. בחר לזהות עצמו עם חית בית נמוכה.
מורד אבל נשאר קרוב - מתחת לשולחן. מבטא את הרצון בשייכות למרות המרד.
בורח ממחוייבות והכרחים, אבל גם כהינדיק 'צריך הוא לישב ערום..'.
ללא לבוש - קריאת תגר על חיצוניות. פועל ב'טבעיות'.
אוכל שאריו ת- בזיון וחוסר נוחות, ועם זאת עדיין קשור.
עסוק בשאלות קיומיות "מי אתה מה מעשיך".
בתשובה לשאלה "מה מעשיך" עונה בהגדרת זהות "אני הינדיק": מזהה את מעשיו עם מהותו. מאמין בחכם ונענה לו בעקבות התהליך - רוצה בשינוי ובחזרה ולא יכול בכוחות עצמו.
עושה שינוי ומתרפא.
חכם
" אני מקבל על עצמי לרפאותו"- מאמין בעצמו ובדרכו.
יורד ועושה כמו הבן, אבל עסוק בלהעלות אותו - אמפתיה, אמון, גובה עיניים, כבוד.
עושה תהליך "וישבו שניהם כך יחד איזה זמן..".
מתמקד במעשים "מה אתה עושה" ומכוון לשינוי מעשי.
מציב יעדים בהדרגה.
לא עושה עניין מהשגעון ואפילו משתתף בו ומגלה הבנה כלפיו.
מתווה דרך של 'גם וגם' - לא מוחק את המקום של בן המלך ויחד עם זה פותח אותו להסתכלות אחרת ושינוי.
לעומת ה'צריך' של בן המלך חוזר על 'יכולים' - כח הבחירה.
מצליח לרפא לגמרי - אישור לדרך ולגישה שלו.
העבודה יכולה להתבצע בזוגות או בקבוצות בהתאם לכיתה.
בסיום ייערך שיתוף בכתב על הלוח.
משימת התבוננות בעקבות הקשר בין בן המלך לחכם:
לכתוב על פתק על דמות משמעותית שהשפיעה עליי (בתחומים משמעותיים יותר או פחות).
סבב: כל תלמיד יספר תכונה אחת של הדמות הזו, שבזכותה הייתה משמעותית עבורו. מעניין לשמוע בקצרה פירוט באיזה הקשר (אין צורך לשתף מי הדמות, רק במידת הרצון). אפשר לבקש לשלוח מכתב קצר או מסרון של הערכה לדמות הזו.
בנוסף, התלמידים יתבקשו לחזור לדף 'מה הסיפור שלך' ולכתוב מדמיונם ליד הציור השני מחשבות/אמירות של החכם או של בן המלך, לפי תיאור התהליך של הריפוי.
תלמידים המעוניינים ישתפו בכתיבתם.
העמקה - עיסוק במשמעות המעשה ובנמשל:
ר' נחמן כותב בפירוש שזהו משל: "והנמשל מובן למבינים" ושולח אותנו לנסות להבין. כדרכם של סיפוריו, ניתן לפרש את המעשה ברבדים ודרכים שונות: אוניברסלית, פרטית, רוחנית, פסיכולוגית, חברתית...
התלמידים ינסו דרך עבודה בזוגות או בקבוצות להגיע לנמשל דרך ביאור ופרשנות של הסמלים השונים: המלך, בן מלך, החכם, השגעון והפעולות הנגזרות ממנו, תהליך הריפוי, הריפוי.
בכיתות שמתאים, אפשר לבקש מכל זוג/קבוצה לכתוב מחדש את הסיפור דרך הנמשל שלו. (למשל: במקום 'מלך' לכתוב 'אבא', במקום 'תחת השולחן' לכתוב 'נשאר בבית במקום ללכת לבית הספר')
המורה יאסוף את מסקנות התלמידים לגבי הנמשל, ויראה כיצד כל אחד מביע את הנמשל דרך עולמו חוויותיו ותפיסותיו.
מתוך העיסוק בנמשל, השאלה המרכזית שעולה היא:
מהו הריפוי? האם בן המלך נרפא לגמרי או רק באופן חיצוני?
ובאופן כללי יותר: מה ר' נחמן רוצה לומר לנו על נפילת בן מלך לשגעון, ועל יכולת הריפוי שלה?
נזמין שני תלמידים להיות 'חכמים'. כל אחד מהם יבטא גישה שונה בנוגע לדרך הריפוי והריפוי: האם הוא חיצוני ובן המלך נשאר הינדיק ורק למד להתנהג לפי המצופה, או שהוא פנימי ובן המלך 'השתכנע' שהוא בן מלך.
כל חכם יתבקש לעמוד בפני הכיתה (אפשר להביא כובעים מתאימים) ולהציג את עמדתו בפני חבריו. כאשר יש לאחד מחברי הכיתה מה להוסיף לגבי צד כלשהו- יבקש להחליף את מקומו (לקחת את כובעו...) ולהוסיף טיעון. את הטיעונים השונים ניתן יהיה לכתוב על הלוח תוך כדי הדיון.
במהלך הדיון יכולות להתחדד גם שתי האפשרויות לפרשנות השגעון: חיפוש ייחודיות כנגד המוסכמות (מתאימה לרוב לדרך הריפוי ה'חיצונית') או נפילה וריחוק (מתאימה לרוב לדרך הריפוי ה'פנימית').
שאלות הפנמה :
(ניתן לשאול כהמשך לדיון במליאה, או לתת כמשימת כתיבה).
1.כל אחד מאיתנו מרגיש לפעמים כ'הינדיק'. באיזה מצב אתה חש כך?
2. בעקבות הדיון בין שני סוגי החכמים: איזה 'חכם' היית רוצה לפגוש? איך היית רוצה שהחכם יתייחס ל'שגעון' שלך?
נתבונן בכיוון הפרשני של ההינדיק כנפילה, והריפוי כריפוי פנימי ושיבה להיות בן מלך דרך הבחירה.
נעמיק בשיח של החכם עם בן המלך:
בהמשך החכם פועל לשינוי באותו נוסח דיבור שחוזר עליו:
תאר בחירה שבחרת/בחירה שהיית רוצה לבחור, שהשפיעה עליך להיות יותר 'בן מלך' ?
נבקש מהתלמידים לכתוב מדמיונם בדף 'מה הסיפור שלך' עצה עבורם מבן המלך שהתרפא או עצה מהחכם בסיום התהליך (שלב 3).
- לפי תורה זו, מה משמעות האמירה של בן המלך שהוא הינדיק? מה הבעייה בכך?
- לפי הרב קרליבך, האם ניתן לראות את הפחד כהסבר לשגעונו של בן המלך ?
סרט שנעשה על ידי הבמאי צבי פישמן. בעקבותיו ניתן לדון על האופן שבו בחר צבי פישמן לפרש את הסיפור דרך העיבוד לסרט.
נשמיע את השיר, ונדון: מה הפרשנות שנותן חנן בן ארי למחלת הבן ולריפויו? [ההינדיק הוא הרצון להיות ייחודי ולא מחוייב למוסכמות והכרחים. הריפוי הוא היכולת לקבל את ההכרחים שבמציאות בלי לאבד את הייחודיות, וזה אפשרי].
קטע מתוך הסרט "הארי פוטר" בו מצנפת המיון בוחרת 'בית' לכל תלמיד לפי תכונותיו. ואצל הארי פוטר יש תכונות שמתאימות גם לבית ה'טובים' וגם לבית ה'רעים', ניתן לראות בקטע זה את כוחה של הבחירה כמעצבת זהות ושייכות.