תיכון
יסודי
גני ילדים
חומרי הוראה > תיכון > תנ"ך > ישעיהו פרקים ב, י'א - אחרית הימים

ישעיהו פרקים ב, י'א - אחרית הימים

צוות לב לדעת, רעות ברוש
הדפסה
מקצוע: תנ"ך
נושא: נביאים, ישעיהו

בשיעור זה נעסוק בשתי נבואות של ישעיהו המתארות את אחרית הימים. נראה מהו תוכן הנבואה ונדון בשאלה מהי תרומת נבואות אחרית הימים לעולם כולו לאורך הדורות?

פתיחה:

א.      נכתוב על הלוח את המילים "והיה באחרית הימים..." ונבקש מהתלמידים להשלים את המשפט במחברתם. נבקש מכמה תלמידים להקריא את שכתבו ונדון בשאלה מהו החזון האוטופי לעולם? מה הציפייה העליונה ביותר שלנו?

ב.      נראה מה עולה בנבואת ישעיהו בפרק ב' פסוקים ב- ד ונכתוב על הלוח, מתוך דברי התלמידים מה יהיו המאפיינים של ימי אחרית הימים?

ירושלים תהפוך למרכז רוחני, כל העמים יבקשו ללמוד את דרכי ה' (בשני שלבים- "ויורנו מדרכיו" ו"נלכה באורחותיו" נשמע ונעשה... כמו כן ישנה בפסוקים הדגשה שהתורה בה הם חפצים היא תורה אלוקית - "ודבר ה' מירושלים") ה' ישפוט בין העמים- גם במובן של דין צדק וגם במובן של הנהגה. יהיה שלום עולמי. כלומר: מפנה ביחס בין ישראל לעמים, בין העמים לה' ובין העמים לבין עצמם.

ג.       נשאל את התלמידים מהי "אחרית הימים"?

רד"ק: "כל מקום שנאמר באחרית הימים הוא ימות המשיח"

רד"ק מפרש ביטוי זה כמתייחס לעתיד הקרוב אך קיימת גם אפשרות פרשנית נוספת (וכך מפרש הדעת מקרא) והיא במובן של הימים העתידים לבוא.  לפי חז"ל נבואה זו היתה אמורה להתגשם בימי ישעיהו עצמו אך משלא נתגשם, נדחה ביצוע בחזון לזמן מרוחק יותר.

ד.      "נכון יהיה הר בית ה' בראש ההרים" פסוק זה מעורר קושי משום שאנו יודעים שהר הבית נמוך, גיאוגרפית משאר ההרים. נשאל את התלמידים מהו הקושי המתעורר בקריאת פסוק זה (הר הבית נמוך משאר ההרים שסביבו אז כיצד יהפוך לגבוה משאר ההרים שסביבו?)

ה.      נראה לתלמידים את "מפת מידבא" ונשאל אותם כיצד מפה זו יכולה לעזור להבנת הפסוק? (המפה משרטטת את ירושלים כמרכז העולם. הר הבית גבוה מבחינת מעלתו ואיכותו ומשמעותו הרוחנית.)

ו.        באופן דומה מפרשים גם רש"י ואבן עזרא, עם זאת, בכמה מדברי הנביאים על אחרית הימים מתוארת התמוטטות של ההרים באיזור הרי ירושלים (מיכה א, חבקוק ג) שתהפוך את הר הבית להיות באמת נישא משאר ההרים גם במובן הפיזי ולא רק במובן הרוחני.

ז.       כעת נתמקד בפסוק ד'. מהי משמעות פסוק זה? מהי משמעות הפיכת כלי המלחמה לכלים חקלאיים? נראה לתלמידים כמה תמונות הממחישות את הכתוב בפסוק. היינו יכולים לצפות שבזמן של שלום עולמי כלי הנשק ייגנזו, ייזרקו/ יושמדו. אולם החזון של ישעיהו מציב יעד עמוק יותר- את אותה אנרגיה שהעולם השתמש בה לצורך הלחימה, הוא יתעל לכיוון של יצירה ובנייה.

ח.      נקרא את פרק יא, ונערוך רשימה על הלוח של מאפייני אחרית הימים בפרק זה, כפי שעשינו לפרק ב'. (הדברים הבולטים: הופעת המלך המשיח שינהיג את עם ישראל בצדק ובאמונה, שלום עולמי- אפילו בין בעלי החיים, הארץ תהיה מלאה דעת ה', קיבוץ גלויות. ) נשים לב לנקודות המקבילות לפרק ב' וכן לתוספות / לשינויים בין הפרקים.

ט.      התיאור של השלום בין בעלי החיים, בדומה ל"וכתתו חרבותיהם לאתים" לא מתאר כיצד יעלמו החיות הרעות מן העולם, (בדומה לתיאור "והשבתי חיה מן הארץ"  ויקרא כו, ו) אלא כיצד יתמתקו ויתעדנו בעלי החיים. התיאור בפרק מזכיר את ימי הבריאה, חזרת כל החיות לאכול רק מן הצומח "ואריה כבקר יאכל תבן" וכן-"ושעשע יונק על חור פתן ועל מאורת צפעוני גמול ידו הדה"- יש כאן תיאור של השלמה בין זרע בני האדם ל"זרע הנחשים"- כתיקון לחטא גן העדן.

י.        לסיכום לימוד שתי הנבואות נשאל את התלמידים: נבואה שלא נצרכה לדורות לא נכתבה. מהי לדעתכם התרומה של נבואות אחרית הימים לנו כפרטים, ולעולם כולו? נספר להם שדברי ישעיהו נבחרו להיות חקוקים על קיר הכניסה לבניין האו"ם. (מצ"ב תמונה בנספח). מה המשמעות של הדבר? נשמע את דברי התלמידים ולאחר מכן נקרא את דברי פרופ' קויפמן על חזון ישעיהו. נדבר על כך שהעובדה שיש חזון לשאת אליו את עיננו ואת ליבנו, נותנת כוח ומהווה מגדלור לעולם שמציב לו יעד של תיקון עולם ושאיפה לטוב.

יא.    נשמע את השיר של נעמי שמר "מחר" (מצ"ב בסוף) שיש בו ביטויים המזכירים את שני הפרקים שלמדנו ונבקש מהתלמידים להצביע עליהם. "ארי בעדר צאן  ינהג" "הצבא יפשוט מדיו". נשאל את התלמידים במה לדעתם, מתוך שתי הנבואות שלמדנו, אנו כבר מתקרבים לחזון זה ובמה לא. ונסיים בכך שיש דברים שיש בהם התקדמות לאורך הדורות לקראת חזון נשגב זה, ויש עוד מה לתקן, ונדגיש את הכוח שיש לשאיפה המתמדת למחר טוב יותר....

  

נספח:

תמונות - דוגמאות לסעיף ז:

יצירה מונומנטלית של מרדכי ארדון המתארת את חזון אחרית הימים של ישעיהו. חלונות זכוכית צבעוניים (ויטראז') המעטרים את הכניסה לספריה הלאומית בירושלים. כדאי לשים לב לצבעים בחלון זה- האדום המסמל את המלחמה ובו שברים של כלי מלחמה מודרניים (לא חרבות, אלא חלקי טנקים ומטוסים, פגזים ועוד)  הכחול- סגול המסמל את הנחמה העתידית, והאתים היורדים מן השמים בלבן מאיר:

"חזון ישעיהו הוא סמל לאידאליסמוס הגואל. ישעיהו הוא מאנשי הפלאים הנושאים דבר לאלף דור. חזונו נשאר חלום. ... אבל אין ספק שגם באשר הוא חלום השפיע השפעה עמוקה על רוח האדם. קורן הוא לפניו מאז ככוכב ורומז לו לשאת עיניו אל על, ואין ספק שהשפעתו ההיסטורית העולמית עוד לא נשלמה". (פרופ' יחזקאל קויפמן)

                                                                      

 

מחר/ נעמי שמר

מחר אולי נפליגה בספינות 
מחוף אילת עד חוף שנהב 
ועל המשחתות הישנות 
יטעינו תפוחי זהב 

כל זה אינו משל ולא חלום 
זה נכון כאור בצהריים 
כל זה יבוא מחר אם לא היום 
ואם לא מחר אז מחרתיים 

מחר אולי בכל המשעולים 
ארי בעדר צאן ינהג 
מחר יכו באלף ענבלים 
המון פעמונים של חג 

כל זה אינו משל ולא חלום... 

מחר יקומו אלף שיכונים 
ושיר יעוף במרפסות 
ושלל כלניות וצבעונים 
יעלו מתוך ההריסות 

כל זה אינו משל ולא חלום... 

מחר כשהצבא יפשוט מדיו 
ליבנו יעבור לדום 
אחר כל איש יבנה בשתי ידיו 
את מה שהוא חלם היום 

כל זה אינו משל ולא חלום...
                                                                         

 

חדש באתר

השתלמויות בבתי ספר
אנו מציעים לבתי ספר השתלמויות שנתיות ומפגשים חד פעמיים לאורך השנה ובחופשת הקיץ וכן ליווי פדגוגי מתמשך. רוצים לשמוע עוד? השאירו פרטים ואנחנו נחזור אליכם בהקדם.

מהבלוג שלנו

הרהורים על תפקידה של השמחה בבית הספר
לקראת המש... מש... משנכנס אדר – האם עודדנו את התלמידים ליצור , לשמוח או שעסקנו בעיקר בנתינת גבולות וכללים שאסור לעבור?
הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו והיו חלק
מקהילת אנשי חינוך חולמים ויוצרים
אנחנו מתחדשים!!! תכף תכף ועוברים לבית חדש, לאתר חדש. מוזמנים להשתתף איתנו בבניה ובדיוקים, נשמח אם תוכלו להצטרף אלינו ולמלא את 'שאלון לב לדעת'. מחכים לכם... לכניסה לסקר לחצו כאן