בעידן של קפיצת דרך נעצור ונתבונן באיש אחד שרוצה להגיע רחוק וקצר, ובדרך שר' שמחה בונם מפשיסחא מציב לו. דרך שאין בה קפיצות ויש בה עמל פנימי, שינוי, הדרגה והתייחסות לכל רובדי החיים: הסוסיים והמלאכיים.
טרום קריאה:
אפשר לתת לתלמידים למצוא לקראת השיעור את ההגדרות למושגים הבאים, ולהציג אותם לכיתה כך שכל זוג/קבוצה מציג מושג בשילוב מוסיקה/דרמה/אמנות...
את הצגת ההגדרות ניתן לעשות גם לאחר קריאת הסיפור.
המושגים:
פתיחה בנוגע למושג 'קפיצת הדרך':
קפיצת הדרך היא מוטיב שנפגוש בסיפור. נראה את הסרטון הבא:
אנחנו חיים בעידן של קפיצת דרך: הכל זמין, הדרך מתקצרת בהשגת ידע, כסף, תקשורת, רכוש, ביצוע מטלות ועוד.
הבעל שם טוב יוצא לדרכו בעגלה רתומה לסוסים. בכוחו של הבעל שם טוב לקצר את הדרך ולהגיע למחוז חפצו ב"קפיצת הדרך" פלאית. דמיינו שיש לכם אפשרות להצטרף לעגלה של הבעל שם טוב. לאן הייתם רוצים להגיע באופן של 'קפיצת דרך'?
ניתן לתלות כרטיסיות עם הדגמה של כל מיני סוגי יעדים: קשרים/ תקשורת/ חוויות/ אירועים/ תקופות/ מטלות/ דת/ תחביבים ...
על התלמיד יהיה לבחור יעד, להדגים ולפרט בכתיבה מהו היעד שלו, איך תיראה קפיצת הדרך, איך יחווה את ההגעה ליעד באופן הזה. לאחר מכן המעוניינים ישתפו.
נשאל:
(ברגר ישראל, שמחת ישראל, סי' לו עמ' מט).
מבנה הסיפור: סיפור בתוך סיפור. הסיפור הפנימי משמש כמשל דרכו מעביר ר' בונם מוסר למתענה. יש במוסר זה מימד ציני.
בנוגע לסיפור הפנימי:
מהם שלושת השלבים המתוארים במסע הסוסים של הבעש"ט?
[חושבים שהם בני אדם כיון שלא מקבלים אוכל בכל תחנה כהרגלם, לאחר מכן גומרים בדעתם שהם מלאכים כיון שגם במקומות של בני אדם לא מקבלים אוכל, ולבסוף תיאור מעשה ולא מחשבה: מגיעים ל'רפת' ואוכלים כסוסים מורעבים].
סוס-אדם-מלאך-סוס.
[כוחות בהמיים חומריים, הסוס משמש כאמצעי הגעה ממקום למקום, חוזק ונשיאה בעול.. בסיפור זה הסוסים מייצגים אדם מעין השואל שהתענה, מדגישים בדמותם את עוצמת הכוחות החומריים-טבעיים שלו].
בנוגע לסיפור המסגרת:
[ישנם כמה צירים ניגודיים שהסיפור נוגע בהם: המעשה החיצוני צריך להיות מותאם לעולם והתפיסה הפנימיים (דעת-מעשה) / בתהליך של שינוי נדרשת עבודה פנימית מדורגת ולא קפיצת דרך (דרך-יעד)/ עבודת ה' אמיתית צריכה לגעת בך ולשנות אותך מבפנים ולא רק חיצונית (פנים-חוץ)/ עבודת ה' אינה מנותקת מהרבדים החומריים הנמוכים של האדם, אלא מרוממת אותם (מלאך-סוס)].
[נראה שר' בונם שם את הדגש על הצום ולא על ה'מתכון' להשגת גילוי אליהו. גילוי אליהו מתרחש לאדם בעמדה רוחנית גבוהה, מחזה פלאי. אליהו עצמו הוא מעין מלאך מאז עלייתו בסערה השמימה. התשובה של ר' בונם אינה הנחייה טכנית: אל תתנפל על האוכל בסיום הצום ומתוך כך תזכה לגילוי אליהו. יש כאן מוסר ששולל צום שנערך מתוך עמדה רוחנית של תלות באוכל ומתוך חוסר התאמה למצבו ומעמדו הרוחני של הצם. ר' בונם מבקר את קיום התענית שהיוותה עבור השואל קפיצת דרך להשגה שאינה מתאימה לו כרגע בכלל].
הצעה להרחבה בהקשר זה:
התבוננות בנבואת התוכחה של ישעיהו בפרק נח (חלק מהפטרת יו"כ):
ראו התייחסות במאמרו של הרב שרלו "סוכות חלק מימים נוראים?" על הצום כחלק מתהליך התשובה.
צִיר סוס-מלאך.
באדם יש צדדים שהם 'סוסיים' וצדדים שהם 'מלאכיים'.
על הרצפה נשרטט ציר ארוך שבצידו האחד תמונה של סוס ובצידו השני 'תמונה' של מלאך.נאמר לתלמידים מילים, והם יצטרכו להיעמד על הציר בהתאם למיקום של המילה בעיניהם.
(קשורה יותר למלאך/סוס):
*לפני המשימה נגדיר יחד מה מייצג הסוס ומה המלאך: אוכל, תפילה, בגדים, חסד, ספורט, משפחה, כסף, שינה, אהבה, שליחות, עבודה, סעודת מצווה, נישואים, גידול ילדים, מוזיקה, חברה.
סביר להניח שכבר במהלך המשימה יעלו חילוקי דעות ושאלות בנוגע לחלק מהמילים. נשים לב ונזכור דברים שנאמרו בשביל הדיון.
דיון:
נכוון את הדיון להבנה שאין דיכוטומיה בתפיסה היהודית גם הפעולות ותחומי החיים שמזוהים עם הצד החומרי שלנו אינן מנותקות מהצד הרוחני. לעומת הנצרות למשל, אין שאיפה להתנתק מהחומר אלא לרומם אותו, להשתמש בו ככלי לעבודת ה' ("קידוש החומר").
נראה שר' בונם יוצא כנגד הסגפנות ככלי להשגת יעד רוחני גבוה. בהקשר זה המתענה הוא כסוס שמדמה עצמו למלאך, כיוון שב'קפיצת דרך' הוא מתעלם מרובד חיים משמעותי שיש לו תכלית ומשמעות כחלק מהעבודה הרוחנית. על האדם 'לרתום את הסוס' לעבודת ה' שלו ולא להתכחש לכוחות החומריים הטבעיים שבו.
הצעה נוספת להפנמה:
יצירת 'סולמות וחבלים' אישיים.
המשמעות המטאפורית של המשחק "סולמות וחבלים" משקפת את המעברים החדים שיוצרות קפיצות דרך, את המעמד הרעוע של העולה ויורד במהלך המשחק.
ננסה להשתמש בסולם כתהליך הדרגתי ובנחש כאזהרה מנפילות. נחזור למה שכל אחד סימן בפתיחה כיעד.כל תלמיד יקבל תמונה של סולם ותמונה של נחש. ניתן לבצע את המשימה בזוגות בשביל חשיבה משותפת.
על שלבי הסולם: התלמיד יכתוב חמישה צעדים/שלבים מעשיים שאני צריך לעבור כדי להגיע ליעד.
בבסיס הסולם: מה אני צריך (חוץ מרצון) בשביל שזה יקרה?
בראש הסולם: היעד.
על גוף הנחש: מה יכול להפיל אותי? כתוב שלושה 'נחשים'.
תלמידים שמעוניינים ישתפו במה שכתבו.
את תוצרי הכתיבה ניתן לתלות על אחד מקירות הכיתה.
עסקנו הרבה בחשיבות וההכרח של תהליכיות והדרגה. האם בכל זאת יש מקום בחיינו לקפיצת דרך?
נלמד את דברי ר' צדוק הכהן מלובלין:
בכל שאר הנושאים, החכמה היא רק אמצעי כדי להגיע לידיעות; ביראת ה', החכמה (הלימוד) היא המטרה. הדרך בעבודת ה' היא הכרחית.
סיפור זה מזכיר את הסיפור על ר' יהונתן אייבשיץ והחתול המלצר.ניתן לערוך השוואה ולדון האם המסר יכול להיות דומה בין שני הסיפורים.
מקור נוסף: עיון בסיפור - מאמר של שי גיל.