המקורות עוסקים בשאלה האם עדיפה תפילה ארוכה או תפילה קצרה. התלמוד ומפרשיו מסבירים מתי ובאיזה זמן עדיפה כל אחת מהאפשרויות.
על מנת שנוכל להיכנס לתוך הנושא של חווית המתפלל אל מול התפילה בבית הכנסת, נקרא יחד את השיר שכתב אורי אורבך (מתוך: אולי בשבת יזרקו סוכריות):
אני שר בעל פה את "אשת חיל"
וגם את "אל אדון",
ואת "לכה דודי"
ו"ויהי בנסוע הארון".
אני מכיר שלוש מנגינות
ל"אדון עולם"
ורק אחת ל"ויכולו השמים והארץ
וכל צבאם".
אבל הכי אני אוהב
את המלים והמנגינה
של הטי-לה-לי-לי שאחרי "ידיד נפש",
לפני "לכו נרננה".
בשיר קצר זה, הכותב מספר על חוויות התפילה שלו מבית הכנסת. החוויה מצטיירת דרך מנגינות התפילה השונות. ננסה לעורר בקרב את התלמידים את החוויות שלהם מתפילות בית הכנסת.
מה משמח אותי /מה אני אוהב כשאני בא לבית הכנסת?
נבקש מהתלמידים להגיד מה הם אוהבים או לא אוהבים כשהם הולכים לבית כנסת: לדוגמא: שאני מגיע בזמן, שיש חזן שאני אוהב, שהתפילה לא ארוכה מדי, שיש לי איפה לשבת וכו'... ולעומת זאת דברים שאני פחות אוהב - לדוגמא: שמדברים לידי, שאני לא שומע את החזן, שעושים ששששש..., שמתקנים את הבעל קורא כל הזמן, שמזיפיים במנגינות וכו'...
נערוך סקר בקרב תלמידי הכיתה: מה אתם מעדיפים - חזן שמאריך או חזן שמקצר בתפילה? מדוע? מהן היתרונות בתפילה ארוכה? ומה בתפילה קצרה?
בשלב זה, ננסה להגיע להסכמה בקרב תלמידי הכיתה איזו תפילה עדיפה. במשך ננסה לבחון על פי המקרות האם ההנחה הזאת נכונה.
נחלק לתלמידים את המקור, ונבקש מקריינים מהכיתה לקרוא על פי הדמויות השונות. לאחר מכן ניתן לענות על השאלות - לבד או בחברותות (על פי שיקול דעת המורה) :
בסיום העבודה נחזור למליאה, ונבקש לשמוע האם ניתן ללמוד ממקור זה איזה תפילה עדיפה?
המסקנה המתבקשת היא שאין תפילה עדיפה, ויש איכות מסוימת לכל סוג תפילה. לפעמים נכון באריכות, ולפעמים נכון בקיצור - וזה נלמד מתפילות משה.
נשאל: מהי לדעתכם/ן הסיבה שמשה מתפלל תפילה קצרה על מרים ותפילה ארוכה על חטא העגל? מהו ההבדל בין המקרים?
נחלק את התלמידים לשתי קבוצות. כל קבוצה תקבל מקור אחד ללמידה. בכל קבוצה נחלק את התלמידים לחברותות-זוגות, או לקבוצות של 3-5 תלמידים - על פי הבנת המורה. נבקש מהתלמידים לקרוא את המקור בחברותות ולענות על השאלות שאחריו.
(דגש למורה: למי שלא בקי בהבנת דברי הרב קוק, המקור שמובא מדבריו, עלול להיות יותר מורכב להבנה מהמקור של המרש"א. כדאי לחשוב על חלוקת המקרות על פי רמת הבנת התלמידים).
נבקש מנציג מכל קבוצה להסביר את המקור שהוא למד בפני הכיתה - ומדוע יש צורך בתפילה ארוכה וקצרה.
על פי המרש"א, אורך התפילה תלוי בחומרת החטא והאם החטא הוא של רבים או יחיד. במקרה של חטא חמור ושל רבים כמו חטא העגל - נדרשת תפילה ארוכה. במקרה של חטא לא חמור וכאשר הוא פרטי - מספיקה תפילה קצרה.
על פי הרב קוק, אורך התפילה תלוי בעומק השינוי שהאדם המתפלל והאדם שמתפללים עליו צריכים לעבור. אם זה שינוי עמוק - כמו לשנות ממש תכונה אצל האדם, אז זה דורש אריכות על מנת לתת לתהליך התפילה לחלחל מעט מעט ובהדרגה. לעומת זאת, אם תהליך השינוי הפנימי שהאדם עובר כבר נעשה בתחום ההרגשה שלו ואין צורך להעמיק את השינוי, אז מספיקה תפילה קצרה.
נחזור להנחה שהסכמנו עליה בתחילת השיעור לפני קריאת המקרות. בתחילה שאלנו איזה תפילה עדיפה , והנחנו שסוג מסוים עדיף. כעת לאחר למידת המקורות, נשאל את התלמידים איזו תפילה עדיפה?
פסק השולחן ערוך ( אורח חיים סימן נג סעיף יא):
"שליח ציבור שמאריך בתפלתו כדי שישמעו קולו ערב אם הוא מחמת ששמח בלבו על שנותן הודאה להשם יתברך בנעימה תבא עליו ברכה והוא שיתפלל בכובד ראש ועומד באימה וביראה אבל אם מכוין להשמיע קולו ושמח בקולו הרי זה מגונה ומכל מקום כל שמאריך בתפלתו לא טוב עושה מפני טורח הצבור".
[1] בכורות כ"א ע"ב: "אמר רב חסדא: הרי אמרו יצירת הוולד באשה - ארבעים יום".