תיכון
יסודי
גני ילדים
חומרי הוראה > תיכון > ספרות > שני יסודות - זלדה

שני יסודות - זלדה

צוות לב לדעת, מירב ראובינוף
הדפסה
מקצוע: ספרות, שירה מודרנית
נושא: אדם וזהותו

· שיעורי ספרות באתר לב לדעת  נכתבו על ידי מורים ומדריכים מנוסים ועיקרם הם הצעות הפנמה והשראה. על כל מורה להפעיל שיקול דעת לגבי הוראת התכנים. מאמרים מוסמכים לתכני הבגרות מופיעים רק באתר הרשמי של מפמ"ר ספרות בחמ"ד ד"ר טלי יניב

 

        המורה כותבת על הלוח את המילים להבה וברוש משני צדי הלוח ומבקשת מהתלמידים שיעלו אסוציאציות שונות למילים הללו.

·         קריאת השיר:

 

שני יסודות  /  זלדה                 

 

הַלֶּהָבָה אוֹמֶרֶת לַבְּרוֹש

כַּאֲשֶׁר אֲנִי רוֹאָה

כַּמָּה אַתָּה שַׁאֲנָן

כַּמָּה עוֹטֶה גָאוֹן

מַשֶּׁהוּ בְּתוֹכִי מִשְׁתּוֹלֵל

אֵיךְ אֶפְשָׁר לַעֲבֹר אֶת הַחַיִּים

הַנּוֹרָאִים הָאֵלֶּה

בְּלִי שֶמֶץ שֶל טֵרוּף

בְּלִי שֶמֶץ שֶל רוּחָנִיּוּת

בְּלִי שֶמֶץ שֶל דִּמְיוֹן

בְּלִי שֶמֶץ שֶל חֵרוּת

בְּגַאֲוָה עַתִּיקָה וְקוֹדֶרֶת.

לוּ יָכֹלְתִּי הָיִיתִי שׂוֹרֶפֶת

אֶת הַמִּמְסָד

שֶׁשְּׁמוֹ תְּקוּפוֹת הַשָּׁנָה

וְאֶת הַתְּלוּת הָאֲרוּרָה שֶׁלְּךָ

בָּאֲדָמָה, בָּאֲוִיר, בַּשֶּׁמֶשׁ, בַּמָּטָר וּבַטַּל.

הַבְּרוֹש שוֹתֵק,

הוּא יוֹדֵעַ שֶׁיֵּשׁ בּוֹ טֵרוּף

שֶׁיֵּשׁ בּוֹ חֵרוּת

שֶׁיֵּשׁ בּוֹ דִמְיוֹן

שֶׁיֵּשׁ בּוֹ רוּחָנִיּוּת

אַךְ הַשַּׁלְהֶבֶת לֹא תָבִין

הַשַּׁלְהֶבֶת לֹא תַאֲמִין.

 

·         מהן תכונות הברוש  ומהן תכונות השלהבת עפ"י השיר?

·         מיהם הברוש והשלהבת? כאן מעלים התלמידים אפשרויות שונות:

שני סוגי בני אדם, אותו אדם בזמנים שונים של חייו, מינון שונה באישיות של אותו אדם, ודת לעומת חילוניות ומביאים דוגמאות שונות.

·         שאלה בזוגות או במליאה (תלוי בכיתה ובזמן המוקצב. עדיף להגיד בזוגות ולהביא כמה דוגמאות למליאה, כך כולם מבצעים את המטלה) – האם אתה ברוש או שלהבת ובמה זה מתבטא? אם אתה ברוש מה אתה חושב על אנשים שהם "שלהבת" ולהפך.

 השמעת השיר רואים רחוק רואים שקוף:

 

רואים רחוק רואים שקוף

מאיר בנאי

מילים: יענקל'ה רוטבליט

לחן: שמוליק קראוס

 

צר היה כל כך

הייתי אז מוכרח

לפרוש כנפיים ולעוף

אל מקום שבו

אולי כמו הר נבו

רואים רחוק רואים שקוף.

 

בן אדם כעץ שתול על מים

שורש מבקש

בן אדם כסנה מול השמיים

בו בוערת אש.

 

אז דרכי אבדה

חיי היו חידה

צמא כמו הלך במדבר

אל מילת אמת

שכוח בה לתת

לשאת פנים אל המחר.

 

בן אדם...

 

בערה בי אש

יצאתי לבקש

ימים סערתי כסופה

שבתי אל ביתי

למצוא שאת איתי

עד בוא הדרך אל סופה.

 

בן אדם...

 

·         מה הקשר בין שני השירים?

גם בשיר זה יש אש לעומת עץ שתול על מים, חיפוש מול שורשים, פרישת כנפיים לעומת קשר עם הבית או עם אדם אהוב.

אפשר לשאול עם איזו שורה אתה מזדהה, וכך  לפתח נושא זה שמאפיין מאוד את גיל ההתבגרות.

 

·         בשלב זה אפשר להקריא לתלמידים את הסיפור המיתולוגי על איקרוס ודדלוס

ולדון בבקשת החופש והמרחב מול סכנות החיים.

בהקשר זה אפשר לציין או להביא את השיר "עוף גוזל" שהם מכירים היטב, וגם בו מצוי המתח בין היציאה לחיים, המרחבים ופרישת הכנפיים לבין "גור לך יש נשר בשמים" שמסמל את הסכנות השונות.

 

·         ובחזרה לשיר עצמו:

יש להתייחס לאמצעים האומנותיים הבאים: (מתוך האתר של אלוני יצחק)

  • לשון ציורית – הלהבה והברוש. מקור הלהבה ביסוד האש ומקור הברוש ביסוד האדמה. מדובר בשני יסודות חזקים המייצגים רבדים שונים באישיות האדם. הלהבה מטאפורית ליסוד המתפרץ שבאדם והברוש מטאפורי ליסוד המאופק של האדם. השניים משלימים זה את זה, אך גם מתעמתים זה עם זה. בכל סיטואציה נתונה נדרש האדם להכריע בין היסוד הדוחק בו להגיב, לפעול, להשתולל לבין היסוד העוצר בו, המעודד אותו להבליג ולשתוק.

 

  • מטאפורה – "הממסד ששמו תקופות השנה". הממסד הוא סמל הסדר, הארגון, הקביעות והשמרנות. כינוי הממסד בשם תקופות השנה מחזק את משמעותו של הגוף הזה האחראי על שמירת גבולות המסגרת המכילה בתוכה את החיים. הרצון לשרוף את הממסד מעיד על הדחף למרד, שקיים במהות הלהבה.

 

  • אנאפורה – (= מילה או צירוף מילים החוזרים בראשי שורות רצופים). "בלי שמץ של..." לעומת "שיש בו". האנאפורה הראשונה מדגישה את תדהמת הלהבה שמתקשה להבין כיצד מסוגל הברוש לעבור את החיים בלי שמץ של טירוף, רוחניות, דמיון וחירות – כאשר הדגש הוא על המילה "שמץ", כלומר קצת מכל אלו. האנאפורה השנייה מדגישה את ביטחונו של הברוש שיודע "שיש בו" טירוף, חירות, דמיון ורוחניות. באמצעות האנאפורה מודגש העימות בין שני היסודות השונים.

 

  • ניגוד והשלמה - בין הלהבה והברוש קיימים יחסים של ניגוד והשלמה. לכאורה, קיים ניגוד במהותם (היא משתוללת – הוא שותק), אך למעשה הם מהווים שני צדדים לאותו המטבע. בשניהם קיימים הטירוף, הרוחניות, הדמיון והחירות – אך הם מביעים אותם בדרכים שונות. ההשלמה ביניהם מתבטאת באיזון הנעשה בין התפרצות לאיפוק.

(אפשר להדגים את ההשלמה ביניהם ע"י ציור סכמטי של להבה וברוש על הלוח, הם נראים כמעט אותו דבר)

 

להבה                         וברוש

          

 

 

חדש באתר

מסעות למידה
יוצאים לדרך עם מסע למידה למורי מקצועות הקודש ומסע למורי מקצועות רבי המלל.

מהבלוג שלנו

הרהורים על תפקידה של השמחה בבית הספר
לקראת המש... מש... משנכנס אדר – האם עודדנו את התלמידים ליצור , לשמוח או שעסקנו בעיקר בנתינת גבולות וכללים שאסור לעבור?
הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו והיו חלק
מקהילת אנשי חינוך חולמים ויוצרים
אנחנו מתחדשים!!! תכף תכף ועוברים לבית חדש, לאתר חדש. מוזמנים להשתתף איתנו בבניה ובדיוקים, נשמח אם תוכלו להצטרף אלינו ולמלא את 'שאלון לב לדעת'. מחכים לכם... לכניסה לסקר לחצו כאן