בשיעור זה נבחן את היחס בין שתי המנוחות הקיימות בשבת - 'המנוחה האנושית- חברתית' ו'המנוחה הקדושה' , וננסה למצוא בתוכנו מקום ואופנים מעשיים לנוח בשבת מנוחה שיש בה מזה ומזה.
הרצון של כולנו לנוח בתוך מרוץ החיים המטורף של התרבות המודרנית בה אנחנו חיים, הפך את השבת לסמל ונקודת אחיזה שקל לדבר עליה, לרצות בה ולהבין את הצורך שבה בתוך המרחב התרבותי בו אנחנו חיים. ובכל זאת נראה שהשבת רוצה להגיד משהו עמוק יותר מאשר: "קחו רגע פסק זמן מהמרתון בו אתם חיים ושבו קצת בשקט עם עצמכם, המשפחה והחברים". השבת מזמינה אותנו למנוחה קדושה, כזו המחברת את האדם אל הקב"ה ואל השאיפות הרוחניות החבויות בו.
קישור לחומר הלימוד: פרק ההקדמה של הרב מלמד להלכות בישול בספר "פניני הלכה". שיעור זה יכול להוות פתיחה מצוינת ללימוד הלכות שבת שבחוברת. לימוד ההלכות מעצם טיבו הוא מייגע ומדויק והיכולת לפתוח את הנושא של כניסה ללימוד מלאכות השבת מתוך הבנת המשמעות של המנוחה יכולה להאיר את כל הלימוד בהמשך באור חדש.
א. פתיחה: על מנת לפתוח את השיעור ולתת לתלמידים קצת להניע בתוכם מחשבות והרגשות ביחס לנושא בו נבקש לדון, נזרוק לחלל האוויר של הכיתה את המילים "מנוחת שבת" ונבקש מכל אחד לומר משהו שעובר לו בלב או בראש כאשר הוא שומע את המילה הזו.
ב. תרגיל: ניתן לכל אחד מהתלמידים לו"ז של השבת ונבקש ממנו למלא לעצמו את האופן בו הוא ממלא בדרך כלל את שעותיה של השבת: מתי הוא ישן, מתי אוכל, מתי קורא ספר, מתי הולך לסניף וכו' וכו'.. נבקש מחלק מהתלמידים להציג בפני הכיתה כולה את מד הלו"ז שיצרו ונבחן ביחד (בעדינות..) כיצד בנויה מנוחת השבת של התלמידים שהסכימו לחשוף בפני כולם את השבת שלהם.
ג. שירי שבת: בשלב זה של השיעור נבקש בעזרת שירי שבת לנסות ולהבין כיצד אמורה להיראות מנוחת השבת ואיזה אופי אנחנו אמורים לצקת לתוכה. כפי שנראה שירי שבת מכילים בתוכם מגוון ולכן נוכל בהמשך לפתח את הדיון לכמה כיוונים. את השלב הזה ניתן לעשות בקבוצות, כאשר כל קבוצה מקבלת את אחד השירים ומנסה לנתח את אופי השבת שעולה ממנו ולאחר מכן אוספת את הדברים מול הכיתה כולה או לחילופין לשמוע יחד כל הכיתה כמה מהשירים ולבקש מכל אחד לכתוב לעצמו מה עולה מכל שיר ואח"כ לדון בדברים בפורום הכיתתי. להלן קישור לביצוע מיוטיוב של כל אחד מהשירים שאנחנו מציעים לעסוק בהם. בסוף הקובץ מופיעות המילים של השירים, אם כי כדאי פשוט להביא לכיתה מספר זמירונים של שבת ולתת לתלמידים למצוא את המילים בתוכם. במידה והתלמידים לא מכירים את כל השירים, זו הזדמנות טובה לבחור מה ואיך ללמד או לבחור רק את השירים המוכרים להם. כמובן שניתן לבצע את ההצעה שבתרגיל זה גם ללא היכרות עם השיר עצמו אלא תוך התבוננות במילים שהשיר מציע.
ד. דיון: נבקש מהתלמידים לנתח את האופי של מנוחת השבת כפי שעולה מתוך זמירות השבת, כמו שנוכל לראות חלק מהשירים מתמקדים במנוחה הרוחנית והמהותית שמזמינה השבת וחלק מהשירים עוסקים גם בהיבטים הטכניים של מנוחה זו: שינה, בשר ודגים.. לאחר שנציב את שני הקצוות של ביטויי המנוחה, נדון עם התלמידים ביחס בין שני קצוות אלו וכיצד אמורה להיראות שבת מנוחה באופן האידיאלי.
ה.הוספת פרק לשיר: בשלב זה כדאי מאד להעלות גם את נושא השביתה ממלאכה במובן הטכנולוגי שמקיף את החיים של כולנו כיום. הפרידה מהטלוויזיה, מהמחשב ומהפלאפון למשך יום - מעניקה גם היא משהו משחרר ומאפשר נגיעה בעולם של רוח. נבחן עם התלמידים את היחס שלהם לאלמנט זה של השבת וננסה להבין יחד איתם את התועלת וההזמנה הגדולה שבו. ניתן לתלמידים לחבר פרק חדש לאחד מהשירים שיעסוק ויציף את ההיבט הזה של השבת בעולם המודרני.
ו. לימוד: נביא אל הכיתה את החלק המרכזי של תפילת שמונה עשרה במנחה בשבת שעוסק לא מעט במושג מנוחה. נבקש מכל אחד מהתלמידים לבחור מילה או תיים מתוך התפילה שנוגעות בו ולהסביר מדוע בחר דווקא אותן. לאחר שנערוך סבב כזה, נלמד יחד את התפילה שמגדירה את אופיו של יום השבת כיום של מנוחה, אך ככזו שמגיעה מאת ה' וממילא צריכה להיות גם מופנית ומקדשת את שמו.
ז. יצירה: נביא לכיתה חומרי יצירה שונים ונבקש מכל תלמיד ליצור את אחד מהכלים מהסמלים את השבת: פמוטים, גביע של קידוש, כיסוי לחלות, מגש לחלות וכדומה באופן שתהיה בו תזכורת לכך שאת מנוחת השבת צריך לשייך ולקשר לעבודת ה' שלנו. במידה ותהיה היענות מצד התלמידים, כדאי בסופה של היצירה לבקש מכל אחד לשתף במה שיצר
האתגר לתת לשבת אופי של מנוחה הנעשית על קדושת ה' הוא אתגר לא פשוט בתוך עולם בו כולנו מגיעים לשבת עייפים ורוצים לתפוס שנת צהריים ועמוסים ורוצים להספיק ללמוד גם למבחן וכן הלאה ווכן הלאה.. צריך לחשוב איך בחכמה מצליחים לנתב בין הבנת הצורך של העניינים הללו לבין תביעה והזמנה להוסיף לשבת גם נופך חדש ואחר לגמרי.
מצורף קישור לביצוע העממי והמוכר של תפילת "אתה אחד" מתוך תפילת מנחה של שבת קודש
מצורף קישור למאמר שהתפרסם באתר "דעת" ובו ניתוח תפילות השבת והקריאה שהן מכילות ליצירת אופיה של השבת