תיכון
יסודי
גני ילדים
חומרי הוראה > תיכון > אירועים > ההר הוליד עכבר

ההר הוליד עכבר

רבקה ליבוביץ', צוות לב לדעת

לא פעם לפני שיוצאים לדרך צצים קשיים ומניעות. הרב חוצין מלמד אותנו שתכסיס היצר הוא לייאש אותנו ולהעצים את הקשיים, אבל כשבוחרים לדבוק במטרה הוא נחלש ויכול גם להפוך מהר לעכבר (או לחוט השערה).

השיעור נכתב בשיתוף עם אתר חכימא.

 

 

לב השיעור:

מהי הדרך להתגבר על קושי? 

  

נבקש מכל התלמידים לחשוב על התמודדות/קושי שמתעתדים לעמוד בפניהם בתקופה הקרובה. נציג את האיורים של הסיפור 'גדר כבשה ואיש עם בעיה' של יעל בירן. ניתן לחילופין להציג את הסרטון בעקבות הספר. האיורים מציגים צורות שונות של התמודדות עם קושי. נבקש מכל תלמיד לבחור איור שמביע את הגישה שלו לקושי.  

לאחר מכן יתבצע שיתוף קצר במליאה.

 

לפני או תוך כדי הקריאה - נבאר את המושגים:

תפילת ותיקין - היא מנהג בו מתפללים תפילת שחרית מוקדמת שבה קוראים את קריאת שמע סמוך להנץ החמה, מסיימים את ברכותיה עם הנץ החמה, ועומדים מיד לתפילת העמידה בדיוק בזמן הנץ החמה (זריחה).

הנץ החמה - הוא ציון זמן בהלכה לרגע שבו נראית בוודאות הנקודה הראשונה מגוף השמש.

 

נקרא את הסיפור:  

מנהגו של הרב צדקה חוצין היה להתפלל בכל יום תפילת שחרית כמנהג ותיקין – עם עלות השחר. גם כאשר התארח בשבת אצל אחד ממכריו בתל אביב לא רצה לשנות ממנהגו, ולכן שאל את מארחו על מניין ותיקין באזור. המארח השיב לו שאין בכל הסביבה הקרובה אף בית כנסת אחד שבו מתפללים מוקדם כל כך. הצטער הרב חוצין ושאל שוב – “שמא בכל זאת ישנו מניין ותיקין?” המארח היה נחרץ: “בית הכנסת הקרוב ביותר נמצא במרחק של יותר משעת הליכה. נראה שכדאי שתוותר השבת".

התלבט הרב חוצין בינו לבין עצמו: אכן דרך ארוכה היא, ושמא אין זה מכבודה של השבת לבלות אותה בצעדה ארוכה. אף על פי כן, החליט לא לוותר על מנהגו, וקם בעוד לילה ויצא לדרכו. הוא הופתע מאוד כאשר לאחר כמה דקות הליכה עבר ליד בית כנסת שהיה פתוח, ובו כבר התכנסו מתפללים אחדים. “האם מתפללים כאן בהנץ החמה?” שאל אותם, ושמח מאוד כשהשיבו לו בחיוב.

הרב צדקה חוצין נהג לחזור ולספר סיפור זה, ולהוסיף בסופו: “ראו מה חכם היצר הרע, וכמה חלש הוא. המחשבה על שעת הליכה נדמתה עליי כהר גבוה, וכמעט שגרמה לי לוותר על התפילה בהנץ החמה. אך ברגע שהתגברתי על הרתיעה ועשיתי את הצעדים הראשונים בדרך הארוכה בטל כוחו של היצר הרע, ובית הכנסת ניצב קרוב אליי. כך הוליד ההר הגבוה עכבר".

 


במהלך הקריאה ניתן לעשות עצירה בקריאת הסיפור במילים "נראה שכדאי שתוותר השבת" ולבקש מהתלמידים לייצג את הקולות השונים שעוברים במחשבותיו של הרב חוצין  (כבוד השבת לא להגיע למאמץ גדול, או לכבד את השבת בלדבוק במנהג שהוא מעבר לנדרש).


 

  • מה היית בוחר במקום הרב חוצין במקרה שאליו נקלע?
  • לאחר סיום הסיפור נדון: האם הרב חוצין היה חייב לחפש מניין ותיקין? מה הניע אותו לעשות זאת?
  • אילו כוחות נפש/תכונות נדרשו מהרב חוצין לבחור ללכת לותיקין למרות מה שאמרו לו?
  • איזו תובנה מעניק לנו הרב חוצין לגבי דרך הפעולה של היצר/ של הקול שגורם לנו לוותר לעצמנו?(מחליש ע"י העצמת הקשיים, החלשה וייאוש).
  • מהי המשמעות של המשפט "ההר הגובה הוליד עכבר"?

 

 

לימוד בזוגות:

סוכה נ"ב, ע"א:

...כִּדְדָרַשׁ רַבִּי יְהוּדָה בְּרַבִּי אִלָעִאי: לֶעָתִיד לָבוֹא מְבִיאוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְיֵּצֶר הָרַע וְשׁוֹחֲטוֹ בִּפְנֵי הַצַּדִּיקִים וּבִפְנֵי הָרְשָׁעִים. צַדִּיקִים נִדְמֶה לָהֶם כְּהַר גָּבוֹהַּ, רְשָׁעִים נִדְמֶה לָהֶם כְּחוּט הַשַּׂעֲרָה. הַלָּלוּ בּוֹכִין וְהַלָּלוּ בּוֹכִין. צַדִּיקִים בּוֹכִין וְאוֹמְרִים: הֵיאַךְ יָכוֹלְנוּ לִכְבֹּשׁ אֶת הָהָר הַגָּבוֹהַּ הַזֶּה?! רְשָׁעִים בּוֹכִין וְאוֹמְרִים: הֵיאַךְ לֹא יָכֹלְנוּ לִכְבֹּשׁ אֶת חוּט הַשַּׂעֲרָה הַזֶּה?! וְאַף הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא תָּמֵהַּ עִמָּהֶם, שֶׁנֶּאֱמַר: (זכריה ח) "כִּי יִפָּלֵא בְעֵינֵי שְׁאֵרִית הָעָם הַזֶּה וְגוֹ', [גַּם בְּעֵינַי יִפָּלֵא"]. 

 

  • איזה סוג של בכי בוכים הצדיקים ואיזה הרשעים (התרגשות/ החמצה)?
  • לאיזו תובנה מגיעים הרשעים בנוגע ליצר (בעצם הוא לא מאיים וקשה להכנעה כמו שחשבו)?
  • הסבירו לפי דברי ר יהודה את דברי הרב חוצין "מה חכם היצר הרע, וכמה חלש הוא" (חכמתו של היצר היא בעיקר בגרימת הייאוש והחולשה [ולא בפיתוי לחטוא דווקא], אך ברגע שאדם מתחזק כל הקשיים מתגמדים ואז היצר נחלש).

 

איסוף של הלימוד במליאה והמשך דיון:

  1. מה הדרך להתמודדות עם הקול המחליש לפי הרב חוצין?
  2. לו הייתם פוגשים ברב, מה היה אומר לכם בנוגע לקושי שלכם?
  3. הרב חוצין לא מתמודד עם חטא אלא עם קושי להתמיד במנהג, ב'מעבר'. מה אפשר ללמוד ממנו?
  • קל וחומר: אם במנהג גובר על היצר, על אחת כמה וכמה שמול חטא יכול לעמוד מולו.
  • הרב חוצין מציב לנו שאיפה להשקיע ברף גבוה.
  • כשמשהו אהוב עלי, משאו ועמלו רצוי ואהוב בעיני, כמו ב'משל המזוודה' של המגיד מדובנא (ראו בהרחבה).

 

אפשרות א - עצות כשנתקלים בקושי:

  • כתבו עצות משלכם להכנעת היצר המשתמש בייאוש ובדימוי ה'הר' כשנתקלים בקושי.
  • אספו את העצות כולן ועצבו כתמונה אחת של 'אוסף טיפים' אותה תפיצו בווטסאפ.  

 

אפשרות ב - הכח שלכם:

נסו לחשוב על פעמים בהם אתם הצלחתם להתגבר על היצר שמניא אתכם מלהתמיד או להשקיע במה שחשוב לכם. מה עזר לכם? נסו לחשוב על דברים נוספים שיכולים להיות בעזרכם. חפשו אצל חברים בכיתה כוחות נוספים שיכולים לעזור.  

 

להרחבה והעמקה:

 

משל המזוודה/המגיד מדובנא:

"לא אותי קראת יעקב, כי יגעת בי ישראל". ואמר משל : שאחד בא למלון מן הדרך, והסבל שלקח את המזוודה לחדרו ביקש תשלום מופרז. שאל האחד את הסבל: מדוע אתה מבקש סכום כל כך גדול? אמר לו הסבל : היות והתיגעתי מאוד לסחוב את המזוודה עד החדר". אמר לו האיש : אם התיגעת סימן  שלא סחבת את המזוודה שלי, כי המזוודה שלי קטנה וקלה מאד, כי היו בה רק כמה יהלומים יקרים ותו לא" .

נשאל את התלמידים:

  1. איזה דבר אתם עושים שבעינכם אינו כל כך קשה , אך לדעתכם למישהו אחר נראה דווקא קשה ?
  2. מדוע לדעתכם אותו מעשה קל בעינכם וקשה בעיני החבר ?

 

עזרני אל חי / ר' רפאל ענתבי

 עָזְרֵנִי אֵל חַי לְהַכְנִיעַ אֶת יֵצֶר הַמְפַתֶּה הַמֵּרִיעַ

מִבִּלְתְּךָ אֵין מוֹשִיעַ לְהוֹשִׁיעֵנִי

 

דַּלְתֵי תְשׁוּבָה חַי פְּתַח לִי כִּי שַׁבְתִּי מֵחֶטְאִי וּמַעֲלִי

אָנָּא צוּרִי שְׁמַע קוֹלִי מַהֵר עֲנֵנִי

אוֹדֶה עֲלֵי פְשָׁעַי אַתָּה תִשָּׂא עֲוֹנִי

 

סוֹד יְמִינְךָ הַפְּשׁוּטָה לְקַבֵּל אֶת נֶפֶשׁ הַמִּתְחָרְטָה

וְלֹא תוֹסִיף תֶּחֱטָא אֵלֶיךָ קוֹנִי

הַרְחֶק נָא מֵעָלֶיהָ חֶבְרַת כַּת הַצְּפוֹנִי

 

חדש באתר

משנכנס אדר
שיעורים לחודש אדר

מהבלוג שלנו

הרהורים על תפקידה של השמחה בבית הספר
לקראת המש... מש... משנכנס אדר – האם עודדנו את התלמידים ליצור , לשמוח או שעסקנו בעיקר בנתינת גבולות וכללים שאסור לעבור?
הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו והיו חלק
מקהילת אנשי חינוך חולמים ויוצרים
אנחנו מתחדשים!!! תכף תכף ועוברים לבית חדש, לאתר חדש. מוזמנים להשתתף איתנו בבניה ובדיוקים, נשמח אם תוכלו להצטרף אלינו ולמלא את 'שאלון לב לדעת'. מחכים לכם... לכניסה לסקר לחצו כאן