תיכון
יסודי
גני ילדים
חומרי הוראה > תיכון > ספרות > שחי לאל - חלק ב'

שחי לאל - חלק ב'

עפרה סמט, צוות לב לדעת
הדפסה
מקצוע: ספרות
כיתה: ט' - י"א
נושא: שירת ימה"ב

בשיעור זה נעמוד על הדמיון- האנלוגיה- בין הנשמה לבין מי שיצר אותה- הקב"ה. נראה כי מטרת האנלוגיה ומטרתם של אמצעי העיצוב הנוספים בפיוט היא לעודד את הנשמה לעבוד את ה'. מתוך כך ננסה להתעורר גם אנחנו לעבודת ה'.

 

למורה:

שיעור זה הוא שיעור המשך לפיוט "שחי לאל".
בשיעור זה ניעזר באמצעי העיצוב "אנלוגיה" על מנת להמשיג את המושג "נשמה" שהוא מופשט. עזרים: אמצעי להשמעת שיר, פנקסים קטנים לכתיבה עצמית של התלמידים.

 

לב השיעור:

מהי המשמעות הטמונה באנלוגיה ובדמיון בין הנשמה לבין הקב"ה?

 

כפתיחה כדאי לשאול את התלמידים אחת משתי השאלות הבאות:

  • איך אתם מדמיינים את הנשמה?
  • ממה היא עשויה?

נפזר על הרצפה דימויים שונים אפשריים לנשמה, וכל תלמיד יבחר אחד שמתאים ביותר לאיך שהוא תופס את הנשמה. על מנת לפשט את המשימה נשאל את התלמידים - הנשמה היא כמו... (ציפור,רוח, אור, אש, עץ, שבת, מנגינה, חול, באר, הר, מפתח, שמש, ים, מים  וכן על זו הדרך).

נערוך סבב שיתוף בו כל אחד יסביר את בחירתו.

נשמע את הפיוט בביצוע של מורין נהדר. נשאל את התלמידים איזה עומק או צבע מוסיף הלחן לדעתם? 

 

נבחן את האנלוגיה בין הנשמה לקב"ה ע"י לימוד הטקסט הבא ממדרש תהילים (קג):

"דבר אחר ברכי נפשי את ה':

למה מקלס (מהלל, משבח) דוד להקב"ה בנפש? אמר:

מה הנפש ממלאה את הגוף כך הקב"ה ממלא את עולמו.

ומה הנפש סובלת (נושאת) את הגוף כך הקב"ה סובל את העולם.

ומה הנפש יחידה בגוף כך הקב"ה יחיד בעולמו.

ומה הנפש אינה אוכלת ואינה שותה כך הקב"ה אינו אוכל ואינו שותה.

ומה הנפש טהורה כך הקב"ה טהור שהוא למעלה מעולמו.

ומה הנפש רואה ואינה נראית כך הקב"ה רואה ואינו נראה.

אמר דוד: תבוא הנפש שיש בה כל המדות הללו, ותהלל להקב"ה שיש בו כל המדות הללו".

 

שאלות הבנה והנגשה של המדרש:

  1. דוד המלך בתהילים בוחר לברך את הקב"ה דוקא ע"י נשמתו, ע"י הנפש שלו.איזה הסבר נותן לכך המדרש?
  2. נסו לחשוב: איזה מנקודות הדמיון בין הגוף לנשמה הפתיע אותך?
  3. איזו כותרת היית נותן למדרש?
  4. נסה לחשוב על נקודת דמיון בין הקב"ה לנשמה שלא מופיעה במדרש.

 

ניתן לתלמידים למצוא הקבלה והתאמה בין מילות הפיוט למילות המדרש:

"מה הנפש סובלת את הגוף כך הקב"ה סובל את העולם"

 

 

 "שחי לאל יחידה החכמה"

" ומה הנפש טהורה כך הקב"ה טהור"

 

 

 "אשר נעלם כמו את נעלמה"

 

 

 

 

נדון במליאה:

  • מה אמורה לחולל ההשוואה בנשמה?
  • האם הדמיון לקב"ה מדרבן אותנו לפעול או להפך?

נראה כי הרעיון העומד מאחורי המדרש מקביל לאנלוגיה שבפיוט. מטרת ההשוואה הזו היא לדרבן את הנשמה לעבוד את הקב"ה שכן היא דומה לו וחוצבה ממנו. המחשבה של האדם כי נשמתו היא היא תאומתו של ריבונו של עולם מרוממת את האדם ואת הדימוי שלו בעיני עצמו, ומתוך כך יקל עליו לפעול.

 

התלמידים יתחלקו לקבוצות. כל קבוצה תקבל שם של אמצעי עיצוב והגדרה שלו, ותלמידיה ימצאו אותו בעצמם בטקסט של הפיוט. לאחר מכן יציגו את האמצעי שמצאו לכיתה.

האנשה  – הנשמה משולה לאנוש חי שיכול לרוץ, לעבוד, לרדוף, לזמר – כל זאת כחלק מעבודת השם, וכחלק מהדמיון שלה לחיות האלוקית.

דימוי – "משולה את בחיותך לאל חי, / אשר נעלם כמו את נעלמה" – הנשמה דומה לאל בכך שכמוהו, גם היא נסתרת מעין. דימוי זה מעניק לנשמה איכות אלוהית.

מטאפורה – "חסין ישא שחקים על זרועו" – לשון ציורית המתארת את האל החזק, אשר בכוחו נושא בזרועותיו את העולם כולו.

ניגודים – "ורוצי לעבוד אותו באימה" / "ולמה תרדפי הבל ולמה" – ניגוד בין המהות הראויה של חיים רוחניים המושתתים על עבודת אלוהים, לעומת רדיפה אחר הבלי העולם הזה, שהוא העולם החומרי. על הנשמה להתרכז בדמיון שלה לאלוקים ולשאוב מכך כח ל"סור מרע ועשה טוב".

 

נאזין לשיר "שימו לב" של חנן בן ארי. במהלך ההאזנה התלמידים ימצאו משפט אחד שמתאים בעיניהם לפיוט "שחי לאל".

שימו לב אל הנשמה
לשם שבו ואחלמה
ואורה כאור החמה
שבעתיים כאור הבוקר

שימו לב אל הנשמה יושבת מכווצת לה בפינה
ומנגנת לעצמה
נסו לשמוע נסו להקשיב
זה קצת קשה בתל אביב
התרגלנו לתפוס הכל מבחוץ
ככה זה שמתעסקים בלרוץ
תמיד עם הלשון בחוץ
אז תעשו לה טובה לנשמה
תטו אוזן תזרקו פרוטה
תקדישו מזמנכם דקה
שנים שהיא כבר מחכה

אז שימו לב אל הנשמה
לשם שבו ואחלמה
ואורה כאור החמה
שבעתיים כאור הבוקר

שימו לב גם לכאב
לכל צמא לכל רעב
המבקשים שנתקרב
נסו לשמוע נסו להפנים
לא מדובר בעוד שני שקלים
שהתרגלנו לתת מבלי לעצור
בלי לבדוק איך אפשר לעזור
אז תנו עם עיניים של אור
כי אם תשימו לב אז תראו פתאום
איך כל אדם כל אדם הוא יהלום
עם קצת ליטוש אמון וחום
הוא עוד יגשים את החלום

אז
שימו לב אל הנשמה
לשם שבו ואחלמה
ואורה כאור החמה
שבעתיים כאור הבוקר
שימו לב...

 

התלמידים ישתפו במשפט שמצאו שמתאים לפיוט "שחי לאל". מתוך השיתוף נראה כי גם השיר "שימו לב אל הנשמה" מתמקד בצורך שלנו לחיות חיים של משמעות , תוכן, עשייה. הנשמה שדומה לקב"ה נקראת לעשות טוב בעולם ולהשפיע שפע כמוהו בדיוק.

 

אפשרות א' - כתיבה:

נחזור לדיון שערכנו בפתיחת השיעור הראשון.הפיוט מציע לנשמה לחשוב על הדמיון בינה לבין הקב"ה על מנת לדרבן את עצמה לעבוד אותו. הפיוט מזמין את הנשמה להרחיב את נקודת מבטה : לראות עולם רחב יותר ולהבין שיש לה קשר הדוק עם ריבונו של עולם שיצר אותה. הדמיון ביניהם ידרבן אותה לטפח את הקשר הזה, לדבר איתו, לעבוד אותו מתוך שמחה והודיה.  

נסו לחשוב:

  • האם בחיי היומיום שלכם אתם חשים לעיתים בדמיון בין הנשמה לקב"ה? מתי זה קורה?
  • איך הייתם מתרגמים את הדמיון הזה לשפה שלנו היום?
  • איך הדמיון בין הנשמה לקב"ה יכול לעודד אותנו ולדרבן אותנו להיות בקשר איתו?
  • מה מניע אותך להתקדם בעבודת ה'? מה עוזר לך להפנות תשומת לב לנשמה ולהשקיע ברוח? 

כל תלמיד יכתוב לעצמו שתי דרכים שעוזרות לו, ונאסוף לאחר הכתיבה את הרעיונות השונים. כך התלמידים יקבלו השראה זה מזה.

אפשרות ב' - ניהול יומן:

היות שהפיוט נלמד בדרך כלל סביב ימים נוראים ופתיחת שנה, יתאים לעסוק בהצבת מטרות אישיות בתחום הרוח לקראת השנה החדשה. ניתן לחלק יומן כיס קטן, ובו כל תלמיד יציב לעצמו 5 מטרות בתחום הרוח לשנה החדשה. ביומן הוא יוכל לתעד את ההתמודדות שלו, לכתוב את הקשיים ואת הדברים שמסיחים את דעתו.
 
אפשרות ג' - מכתב לנשמה:

התלמידים יכתבו מכתב לנשמה שלהם. במכתב יפנו אליה כאילו היתה אדם שניתן לשוחח אותו ולהפנות אליו שאלות. במכתב ניתן לספר לנשמה על ההתמודדות בעולם החומר.

 

להרחבה:

"שתי לידות לו לאדם- אחת שלא מדעתו, ואחד מדעתו.

אחת על-ידי אחרים, ואחת - על-ידי עצמו.

ראשונה- לקתה בחבלי לידה,

שנייה -  נתברכה בחבלי יצירה.

ראשונה - מאורע לשעתה,

שנייה - נמשכת כל ימי חייו של האדם.

ראשונה - לידת הגוף,

שנייה - לידת נשמה.

ראשונה - יציאתו מבטן אמו,

שנייה - התגלות מהותו."

שאלות להבנה:

  1. מהי "הלידה הראשונה" ומה מאפיין אותה?
  2. מהי "הלידה השניה" ומה מאפיין אותה?
  3. איזו לידה לדעתכם מאתגרת יותר את האדם? מדוע?
  4. מהו תפקידו של האדם בכל לידה?
  5. איך המקור של הרב בר שאול מתקשר לפיוט "שחי לאל" שלמדנו בשיעור?

 

 

 

חדש באתר

מסעות למידה
יוצאים לדרך עם מסע למידה למורי מקצועות הקודש ומסע למורי מקצועות רבי המלל.

מהבלוג שלנו

הרהורים על תפקידה של השמחה בבית הספר
לקראת המש... מש... משנכנס אדר – האם עודדנו את התלמידים ליצור , לשמוח או שעסקנו בעיקר בנתינת גבולות וכללים שאסור לעבור?
הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו והיו חלק
מקהילת אנשי חינוך חולמים ויוצרים
אנחנו מתחדשים!!! תכף תכף ועוברים לבית חדש, לאתר חדש. מוזמנים להשתתף איתנו בבניה ובדיוקים, נשמח אם תוכלו להצטרף אלינו ולמלא את 'שאלון לב לדעת'. מחכים לכם... לכניסה לסקר לחצו כאן