תיכון
יסודי
גני ילדים
חומרי הוראה > תיכון > ספרות > יצחק - אמיר גלבוע

יצחק - אמיר גלבוע

בת אל ששי
הדפסה
מקצוע: ספרות, שירה מודרנית
נושא: שירים בצל השואה

שיעורי ספרות באתר לב לדעת  נכתבו על ידי מורים ומדריכים מנוסים ועיקרם הם הצעות הפנמה והשראה. על כל מורה להפעיל שיקול דעת לגבי הוראת התכנים. מאמרים מוסמכים לתכני הבגרות מופיעים רק באתר הרשמי של מפמ"ר ספרות בחמ"ד ד"ר טלי יניב

 

עקדת יצחק בשיר המודרני 

 

יצחק- אמיר גלבוע

לִפְנוֹת בֹּקֶר טִיְּלָה שֶׁמֶשׁ בְּתוֹךְ הַיַּעַר                             

יַחַד עִמִּי וְעִם אַבָּא

וִימִינִי בִּשְׂמֹאלוֹ.

 

כִּבְרַק לֶהָבָה מָאֳכֶלֶת בֵּין הָעֵצִים

וַאֲנִי יָרֵא כָּל כָּךְ אֶת פַּחַד עֵינַי מוּל דָּם עַל הֶעָלִים.

 

אַבָּא אַבָּא מַהֵר וְהַצִּילָהּ אֶת יִצְחָק

וְלֹא יֶחְסַר אִישׁ בִּסְעוּדַת הַצָּהֳרַיִם.

 

זֶה אֲנִי, הַנִּשְׁחָט, בְּנִי,

וּכְבָר דָּמִי עַל הֶעָלִים.

וְאַבָּא נִסְתַּם קוֹלוֹ.

וּפָנָיו חִוְּרִים.

 

וְרָצִיתִי לִצְעֹק,

מְפַרְפֵּר לֹא לְהַאֲמִין

וְקוֹרֵעַ הָעֵינַיִם.

וְנִתְעוֹרַרְתִּי.

 

וְאָזְלַת-דָּם הָיְתָה יַד יָמִין.

 

מטרת השיעור: שהתלמידים יבינו את המסר המרכזי בשיר המודרני  "יצחק" ע"י ניתוח ספרותי של השיר.

קהל היעד: בנות כיתה ט'

ידע קודם: התלמיד מכיר את מאפייני השירה המודרנית.

 

מהלך השיעור:

1.       פתיחה: בשיעורים הקודמים התחלנו להכיר יצירות בנושא עקידת יצחק. מי זוכרת איזה יצירה הכרנו?- " עת שערי רצון- שהוא פיוט הנכתב בימי הביניים. היום נכיר יצירה חדשה שגם מסתמכת על הסיפור המקראי של עקדת יצחק.

תולים על הלוח שלט עם הבית הראשון של השיר:

לִפְנוֹת בֹּקֶר טִיְּלָה שֶׁמֶשׁ בְּתוֹךְ הַיַּעַר

יַחַד עִמִּי וְעִם אַבָּא

וִימִינִי בִּשְׂמֹאלוֹ.

-       קוראים את הבית ומבקשים מהבנות לצייר ב5 דקות את הסיטואציה. ? האם הציור שציירתן מתאר משהו חיובי? - אכן הבית הראשון יוצר ציפייה חיובית לשיר עם אווירה פסטוראלית.

-          מחלקים לבנות דפים( נספח 1).

2.      א.      מקריאים את כל השיר מההתחלה ועד הסוף ושואלים את הבנות- אם הייתי נותנת לכן עכשיו לצייר את השיר האם הייתן מציירות את אותו הציור?- לא! מדוע לדעתכן פתח המשורר את השיר באווירה כל כך טובה כאשר המשך השיר הוא מצמרר ונורא? ( ליצור הפתעה שתגביר את האפקט של השיר על הקוראים).

ב.      בואו נעבור לבית השני של השיר- קוראים שוב את הבית השני-שואלים את הבנות- מה בעצם אנו רואות כאן? מה מתפתח בבית הזה מבחינת העלילה שבשיר? – כאן בעצם יוצאת אש המאיימת עליהם.. מיהוא הדובר בשיר? האב הבן או מישהו חיצוני?( הבן) איך יודעים שזהו הבן שמדבר? – הבן פונה אל האבא שלו ומבקש ממנו להציל אותו אך קורא לעצמו- בגוף שלישי. מדוע הוא עושה זאת? ( כי הוא מתכחש לסכנה). האם רואים כאן עד כאן בשיר קשר לעקדת יצחק? היכן הקשר?( בשמות, המילים- מאכלת, בסיטואציה- אב ובן יוצאים יחדיו בבוקר)

ג.        בית שלישי -  מה קורה בבית הזה? מי הדובר כאן? (האב אומר לבן שהוא בסכנה- הוא הנשחט, הדובר חיצוני ) האם יש כאן משהו שמזכיר את סיפור העקדה?....( יש כאן היפוך של הסיפור המקראי).

ד.      קוראים את הבית הרביעי - מה קורה כאן מבחינת התפתחות הסיפור? מי הדובר כאן?(מהדובר כאן שוב הוא הבן שמתפתל ובסוף מתעורר- כלומר עד כאן זהו סיוטו של הבן).

והשורה האחרונה שהיא כאילו מנותקת ממבנה השיר – היא בעצם נאמרת מחוץ לחלום- במציאות לאחר מחשבה של הדובר לאחר שהבין שהכל היה חלום- לתת לבת לקרוא את השורה האחרונה. מה רואים בשורה האחרונה של השיר?- יש פה בעצם משפט הפוך- במקום המטאפורה הידועה- אזלת- יד( כותבים אוזלת יד על הלוח) שואלים את הבנות מה זה אזלת יד? כותבים על הלוח- חוסר כוח או יכולת לבצע דבר. כותב במשורר אוזלת דם הייתה יד ימין שהיא בדרך כלל  היד החזקה. עכשיו תנסו לחבר את כל מה שאמרנו ותנסו לחשוב איזה מסר רצה להעביר המשורר בשורה האחרונה של השיר?

המשורר בעצם מנסה לומר שיש לו חוסר יכולת לעזור לאביו ויש לו " דם על הידיים". יש לו דם על יד ימין. מה זה אומר שלאדם יש דם על הידיים? שהוא אשם בדבר מה.

כלומר, לסיכום,  הבן מרגיש אשמה על כך שהוא לוקה בחוסר יכולת לעזור לאביו או שהשאיר את אביו מאחור.

היום אנחנו כבר יודעים לומר שהמשורר אמיר גלבוע הוא בן של ניצולי שואה ולכן כל הטקסט מקבל משמעות נוספת של רגש האשמה שלו. איזו מילה בשיר יכולה לרמז לנו על ההקשר לשואה?( רמז- היכן השואה הייתה? איך היו הנופים שם?) המילה "יער" היא מילת צופן לשואה וליערות פולין או יערות שונים באירופה.

3.       סיום השיעור- אם כן ראינו את המסר של השיר ועכשיו נשאלת השאלה- מדוע המשורר משתמש דווקא בעקדת יצחק??( דיון קצר בכיתה וכמובן אין תשובה אחת נכונה שכן יש על כך המון סברות... אחת מהן שעקדת יצחק מסמלת אירוע מחונן בהיסטוריה ממש כמו שהשואה- לפי דעתו של המשורר או שהשתמש בעקדה רק על מנת ליצור את הניגוד בין הסיפורים)

 

 אם נשאר זמן ניתן להתחיל את הדף עבודה ואם לא לתת את הדף כשיעורי בית .( במקום להכתיב בשיעור, יש בנות שקשה להן לסכם ולכן הדף נועד על מנת לארגן את החומר הנלמד בשיעור.)

שאלות סיכום על השיר

1.       כתבי ליד כל בית מיהו הדובר ?

2.       סמני בשיר את המילים בשיר המרמזות על התשתית המקראית- עקדת יצחק.

3.       מטאפורה: חיבור של שתי מילים או יותר שכל אחת מהן לקוחה מעולם מושגים שונה וביחד הן יוצרות משמעות חדשה לדוגמא: ראש ( מעולם הגוף) כרוב( מעולם הצומח) יוצרות את " ראש כרוב"

מהן שתי המטאפורות בשיר?

 

 

חדש באתר

מסעות למידה
יוצאים לדרך עם מסע למידה למורי מקצועות הקודש ומסע למורי מקצועות רבי המלל.

מהבלוג שלנו

הרהורים על תפקידה של השמחה בבית הספר
לקראת המש... מש... משנכנס אדר – האם עודדנו את התלמידים ליצור , לשמוח או שעסקנו בעיקר בנתינת גבולות וכללים שאסור לעבור?
הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו והיו חלק
מקהילת אנשי חינוך חולמים ויוצרים
אנחנו מתחדשים!!! תכף תכף ועוברים לבית חדש, לאתר חדש. מוזמנים להשתתף איתנו בבניה ובדיוקים, נשמח אם תוכלו להצטרף אלינו ולמלא את 'שאלון לב לדעת'. מחכים לכם... לכניסה לסקר לחצו כאן