המשך לשיעור הראשון - על משמעות ה'בית' כמקום המזוזה דרך לימוד הפעלה והפנמה
מחוץ למזוזה כתוב שם ש-ד-י, שנהגו לומר שר"ת אילו הם : שומר דלתות ישראל.
מה אם כן מסמלת המזוזה? (האם ספר החינוך בשורש המצווה, יסכים עם כך?)
נסי להיעזר בשירים הבאים ומחומש שמות פרק י"ב
א. מה מסמל הבית בעיני הכותבים?
ב. מה מסמל הבית שלך, בעיניך? האם יש קשר בינו לבין המזוזה?
(המשך הברייתא בקטע הבא)
הערות וביאור
1. תנו רבנן- פתיחה למאמר מתקופת התאנים שאינו משנה.
2. הבהרה ללימוד: הברייתא מציבה את המילה בשעריך מול ביתך. המילה בשעריך- באה להוסיף כל מיני פתחים, לעומת ביתך שממעט (מוריד) פתחים לבתים מסוימים (שרק מיוחד למקום מגורים).
3. "יכול שאני...תלמוד לומר" זהו סגנון מתקופת חז"ל להצגת דבר שאינו נכון, וההוכחה (=תלמוד לומר) להיותו- לא נכון היא המילה בתורה שמלמדת אותי שלא כך
1. הביאי דוג' וניסוח כלל, למקומות שחייבים במזוזה!
2. הביאי דוג' וכלל למקומות שפטורים ממזוזה! ונמקי מדוע הם פטורים !
3. האם מפעל לעיבוד עורות (שריחו רע מאוד) יהיה חייב במזוזה?נמקי
4. נסי לחשוב האם מחסן כלים חייב או פטור ממזוזה? נסי להביאי דעות לשני הצדדים !
הערות וביאור
בהר הבית ובבית המקדש היו אזורים וחדרים ששימשו לעבודה ולאכסון. לפי הברייתא כול התחום של הר הבית, פטור
1. אילו מקומות נוספים פטורים ממזוזה?
2. איזה בית כנסת יהיה חייב במזוזה ואיזה בית כנסת יהיה פטור? נסי לחשוב מדוע?
3. לפי המדרש, אחת מטענות קורח, כלפי משה הייתה- "בית שכולו מלא ספרים צריך במזוזה!?" נסי לחשוב מדוע שיהיה פטור ממזוזה? ונסי לחשוב מדוע בכול זאת חייב במזוזה? (דקדקי בטעם המצווה)
דברנו לעיל על הגבולות של בית (חדר) רגיל- לא קדוש מידי, אך לא בזוי מידי, לא פתוח מידי אך לא צפוף מידי (להלן) וכד'.
- האם הבית שלך (כיום) נמצא בגבולות "נכונים" בענייך? היכן היית רוצה למתוח / לשנות את הגבול?
- מה הייתה מאפשרת לך מתיחת הגבול הזו? האם הרצון הזה נובע מסולם ערכי שונה או מנוחות?
הערות וביאור
יחיד- אדם פרטי
יובל- פעם ב50 שנה
1. מתי צריך לבדוק מזוזות? הבחיני בין סוגים שונים של מיקומם
2. מהם התגין? ועל אילו אותיות יש לשים אותם?
3. לפי הדין של בדיקת מזוזות בשערים, נסי לשער מדוע יש חובה לבדוק מזוזה?
4. אם הנחתי מזוזה בתוך ציפוי אטום מפלדה- האם יש חובה לבדוק אותה ? הוכיחי
5. מדוע לדעתך יש אותיות "מקושטות"? (נסי למצוא האם יש עוד אותיות כאלו, ונסי למצוא טעם קדום לכך)
1. במה דומים השוכר בית בחו"ל ומי שגר במלון (פונדק) בא"י?
2. ממתי חייב שוכר דירה בא"י לקבוע מזוזה?
3. מי חייב להציב מזוזות בבית- השוכר או המשכיר?
4. האם מותר לשוכר להוציא את המזוזות , כשהוא עוזב את דירתו השכורה? הבחיני בין שני מצבים
5. חזרי לברייתא (קטע מִספר ו', בחינוך), מדוע מי שגר פחות משלושים יום פטור ממזוזה?
6. האם חדרים בביתי חולים / אבות צריכים מזוזה? נמקי ובססי את דברייך !
7. מדוע לדעתך, אסור לשוכר להוריד את המזוזות, כשהוא יוצא מהבית
1. ציירי שני בתים / פתחים שפטורים ממזוזה!
2. אילו הלכות דומות יש בין הלכות מזוזה למצוות מעקה? מה משותף להלכות- מה מטרתן?
התעסקנו רבות בהגדרת ה"בית" המחויב במזוזה. בית הוא מקום שיוצר משהו אחר מהרחוב או רשות אחרת (שוק, מדבר, ים)
- נעמיק לרגע במושג "מקום". לעיתים בטח אמרת "זה לא המקום שלי"- למה התכוונת? מה הופך מקום, למקום – שלך? היכן בבית שלך, את מוצאת את מקומך?
חשבי על מקום שהוא לא שלך- מדוע הוא לא שלך? האם היית רוצה (ואיך) להפוך אותו לשלך?
- הפנמה מעמיקה- ה' – מכונה לא פעם "המקום" ("המקום ינחם אתכם", "ברוך המקום שנתן תורה")- ומקובל לומר שה' נמצא בכול העולם.
היכן המקום שה' נמצא ונוכח בעולם שלך? כיצד זה בא לידי ביטוי?
עד כמה היית רוצה להרחיב מקום זה? מה הלבטים שעולים מכך?
ויתר פרטי המצוה מבוארין במסכת מנחות פרק שלישי.
1. בית עם חמישה חדרים, שתי כניסות, ועליית גג שניתן ללמוד בה- בכמה מזוזות חייב?
2. מדוע חדר בתוך חדר חייב במזוזה?
1. מה הכוונה בכל מקום? ובכל זמן?
2. מדוע היינו חושבים לפטור נשים ממזוזה?
3. הגמרא במסכת קידושין דף לד. מנסה לפטור נשים ממזוזה- היא דוחה רעיון זה בטענה ש"גברא בעי (=צריך) חיים, ונשי לא בעיי חיי?!"
4. קראי בסוף פרשת והיה עם שמוע- מה השכר למצוות מזוזה? ונסי להסביר מדוע גם נשים יחויבו במצווה זו!
1. מהם שלושת המקרים שמובאים לעיל- מה הדין בכולם?
2. מצות מזוזה – לא תלויה בזמן- הוכיחי זאת לפי הדין הספר החינוך על מי שלא הניח מזוזה.
3. מצוה שמתחילה בתאריך מסויים אך אין לה סיום- היא מצוה שלא הזמן גרמא- נכון או לא נכון.
4. הביאי עוד מצוות דומות (רמז : מצוות ששייכות לבנים)
5. במצוות "שלא לשבור עצם בפסח" כתוב שכל...ציצית תפילין מזוזה מובטח לו שלא יחטא- מדוע נבחרו מצוות אלו כדוגמא? מה מיוחד בהן?
ראינו שמי שלא עשה מצווה כמו מזוזה , נחשב כמבטל מצווה, אך עם זאת יש לו אפשרות לתקן זאת.
בחיים שלנו ביטלנו הרבה דברים, בטענה שאנו יכולים לעשות אותם בזמן אחר.
נסי לחשוב קצת על ניצול הזמן
– מה היית ממליצה לאדם שנותרו לו יומיים לחיות (ומצבו הבריאותי טוב)?
- נסי לחשוב עם עצמך, ועשי רשימה של דברים שדחוף לך לעשות בזמן הקרוב, בחרי מהרשימה שלושה דברים וחשבי מדוע חשוב לך לעשות דווקא דברים אלו? האם יש משהו משותף להם?
- האם יש התאמה בין מה שחשוב לנו לעשות למה שאנו עושים בפועל? מדוע? (כיצד ניתן לשנות מציאות זו?)
ראינו במצות מזוזה, בעיקר הלכות שונות, לגבי הקלף, לגבי מיקום המזוזה ולגבי הגדרת ה"בית". מצווה זו הייתה לעם ישראל סמל מעבר לעניין דתי. אולי ניתן לומר שמצווה מזוזה, לא רק מאריכה את חיי המקיים אותה, אלא גם מאריכה את חיי האומה.
את מוזמנת לצייר את המזוזה שלך- האישית