בשיעור זה נעסוק בסיפור הידוע "אוצר תחת הגשר", ובאמצעותו נבין שבחיפוש אחר מימוש שאיפותינו, עלינו 'לחפש' קודם בעצמנו פנימה.
קהל היעד: תלמידי תיכון, שיעור ספרות (השיעור מנוסח בלשון נקבה אך מיועד לשני המינים).
משך השיעור: 90 דק', שיעור כפול.
מטרת השיעור:
הסיפור הוא סיפור אוניברסלי, הנוגע ממש לכל אחת ואחת בייחוד בשלב של גיל ההתבגרות בו העיסוק המרכזי הוא חיפוש אחר זהות עצמית.
ננסה שהשיעור יגע באופן אישי בבקשתה של כל בת אחר האוצר שלה.
הכנה מראש:
תמצית השיעור:
השיעור יעמיק בסיפור הידוע "אוצר תחת הגשר". השיעור כולל עבודה אישית, עבודה קבוצתית ודיון משותף במליאה. בתקווה שהגיוון יאפשר עיבוד והפנמה מלאה של הסיפור.
(לסיפור זה גרסאות רבות ואנו נעיין בגירסת ר' שמחה בונים מפשיסחא. גירסה זו בנויה כסיפור מסגרת, המסגרת הפותחת וסוגרת את הסיפור, מתארת את המסר שהצדיק ר' שמחה בונים מוסר לחסידים אשר נוסעים אליו בפעם הראשונה . דוקא במפגש הזה, מבקש הרב מתלמידיו להכיר בכך כי האוצר אותו הם מחפשים אצלו נמצא בעצם קרוב אליהם, אפילו בתוכם ממש!).
.
המורה תכנס לשיעור ותשמיע את שירו של אהוד בנאי "השביל הזה מתחיל כאן".
לקראת סוף השיר ותוך כדי שהיא מכבה את האור בכיתה תכריז המורה בחגיגיות: "הגיע זמן לחלום!".
כל בת תוזמן לבחור מקום נעים ושקט בכיתה (אפשר גם בחוץ בהתאם למזג האויר), והמורה תנחה את הבנות בדימיון מודרך (מובאת הצעה ראשונית, כדאי לעבות כיד הדימיון).
נבקש להרפות את כל השרירים בגוף בזה אחר זה, לדמיין שביל יפה עליו אנו פוסעת. אני צועדת על השביל, מתבוננת בנוף עוצר נשימה, בסוף השביל מחכה לי תיבת אוצר . זוהי תיבה מיוחדת ובה מונחת מילה, עצם , המבטאים משאת לב שלי. משהו שאני מאחלת לעצמי כבר הרבה זמן. מידה, תכונה, שאיפה (למשל: שמחה, להיות חרוצה, לעשות חסד, להגדיל את המעגל החברתי שלי וכד').
לאט ,לאט ננחה את התלמידות לקחת את האוצר הזה בידיהם ולחזור הביתה דרך אותו השביל.
נעורר את הבנות בהדרגה חזרה אל המציאות...
על שולחן המורה יונחו קרטוני ביצוע במגוון גדלים, צבעי מים, גזרי עיתונים, צבעי עפרון, פנדות, פלסטלינה ועוד.
כל בת בקצב שלה תבטא את "האוצר" שמצאה על קרטון הביצוע. ניתן לכתוב, לצייר, למרוח בפלסטלינה או כל דרך אחרת.
נשים את התוצרים בצד ונשב במליאה לקראת קריאה משותפת של הסיפור.
לפני שנקרא את הסיפור נציין כי מדובר בסיפור מסגרת. באם מושג זה לא ידוע, נגדיר אותו:
"סיפור המסגרת הוא הסיפור ה"חיצוני" ביצירה הבנויה במבנה של סיפור בתוך סיפור. הסיפור העיקרי מתוחם על ידי סיפור המסגרת שמציג את הרקע והנסיבות לסיפור העיקרי או את ההקשר שבו הוא מובא. סיפור המסגרת יכול להתרחש בזמן אחר מהסיפור העיקרי ולבוא מפיו של מספר אחר מזה של סיפור הראשי".
קריאת הטקסט: נבקש מהבנות במהלך הקריאה לסמן במדגיש את חלקי המסגרת בסיפור:
בסיום הקריאה נאסוף תגובות על הסיפור (מחשבות, תחושות, שאלות ועוד). נוודא שסיפור המסגרת סומן כראוי ונציין שבהמשך נתייחס לקשר בין הסיפור החיצוני לפנימי.
עיון בסיפור: כשהקבוצה עודנה יושבת במליאה נחלק דף לכל זוג בנות ובו נבקש למלא את הטבלה הבאה ולהתייחס לסמלים מרכזיים בסיפור.
בסיפור מופיעים סמלים שונים, מקומות , שמות המייצגים מעבר למובנם הפשוט בסיפור.
נאמר לתלמידים לבחור שניים מתוך הסמלים הללו (אוצר, גשר, תנור וכיריים, בית כנסת) ונסו להרחיב אודותם: מה הם מייצגים? אילו תחושות הם מעוררים? היכן עוד הם מופיעים?
(ניתן גם לתת לבנות לאתר לבדן את הסמלים).
נסכם את תשובות התלמידים על הלוח.
נדגיש כי למרות שגיבור הסיפור והשר הממונה שניהם בעלי חלומות/שאיפות, ישנם הבדלים משמעותיים בינהם. השר כתפקידו אכן "שומר" אינו מתחדש ואינו מתאמץ להגשמת חלומו. יחסו אל החלום ואל ההולכים לאורו לעגני ומזלזל. ר' אייזק לעומתו, משקיע מאמץ פיזי ומחשבתי, הולך בתמימות אחרי החלום וקשוב למה שהמציאות מזמנת. על כן הוא הזוכה באוצר דוקא.
הסמלים המופיעים בסיפור הם ייצוגים אוניברסליים. נתייחס כאן לשניים מהם בכיתה ניתן להרחיב על השאר...
הגשר מסמל מעבר ממקום למקום, מקום צר ומאיים שמגן מפני מה שתחתיו ויחד עם זאת דורש אומץ לעלות עליו כדברי ר' נחמן: "כל העולם כולו גשר צר מאוד והכלל שלא יתפחד כלל"
האוצר הוא שם קוד לכל משאלות בני האדם. מי לא חפץ למוצאו? מיהו העשיר הזוכה בו? גם הוא מופיע באינספור סיפורי ילדות ואגדות ומעורר נשיכה עזה אצל כולנו.
כעת נחלק את הבנות לקבוצות כך שבכל קבוצה יהיו שלוש בנות. בת אחת שתשתף בחלומה והשתיים האחרות יעזרו לה בהקשבה פעילה.
הבת המתנדבת תציג את התוצר האומנותי שלה ללא מילים והשתיים האחרות ינסו לנחש/ להבין מה היה האוצר שמצאה , מהי משאלת הלב שלה ...
ה"חולמת" תגיב לדברים ששמעה ותדייק את הבנות בהתאם.
כעת בעזרת שאלות מנחות (אשר ניתן לכתוב מראש בצורת קלפים/ כרטיסיות) תסייענה הבנות לאותה בת לעבד את החלום שלה :
חשוב, לאפשר גם שיח חופשי וזורם בנוסף לשאלות המנחות.
הבת המבקשת, תפנה לשתי הבנות האחרות:
נתכנס חזרה לישיבה במעגל. נבקש לשתף בחוויה / תובנה שאספנו במהלך השיעור. עם איזה אוצר אנחנו יוצאות.
בחלק זה המורה תשמש כמנחה ותשים לב שהיתה התייחסות לכל אבני הדרך של השיעור (השיר, הסיפור, החוויה האישית, החוויה הקבוצתית, וכו').
נסיים בסגירה שהיא פתיחה:
איזה מידע חיוני מובא בסיפור החיצוני? מדוע לדעתכן דוקא זה היה המסר של ר' שמחה בונים מפשיסחא לחסידיו?
את התוצרים האומנותיים מומלץ לתלות בכיתה. לוח השראה...
ניתן לבחור אחת מתוך שתי האפשרויות הבאות או לאפשר לבנות לבחור מבין השתיים.
ישנם שני משפטים של ר' נחמן הקשורים באופן עמוק לסיפור. כל אחד מהם יכול להפוך לכותרת מעל התוצרים של הבנות או שניתן להעמיק בהם בהמשך הדרך:
·כותב ר' נחמן בסיפורו "שבעת הקבצנים":
ובליקוטי מוהרן ח"ב סימן מח':
מקור נוסף בו ניתן להיעזר:
(הסיפור החסידי בין עיצוב ספרותי לאידיאה רוחנית / חנה הנדלר).