תיכון
יסודי
גני ילדים
חומרי הוראה > תיכון > ספרות > "כאשר היית פה" / זלדה.

"כאשר היית פה" / זלדה.

איילת בן זקן, צוות לב לדעת
הדפסה
מקצוע: ספרות
נושא: שירי משפחה

שירים רבים נוגעים בנושא זוגיות ואהבה. שיר זה עוסק בגעגועי הדוברת לבן זוגה הקרוב והאהוב. מתוך תיאור השיר ניתן ללמוד על הקשר הקרוב שהיה ביניהם ועל "תמציתה" של האהבה - רגש כל כך גדול ועוצמתי המתבטא בפעולות פשוטות ויומיומיות.

 

פתיחה:

אפשרות א':

בשלב זה נפנה את תשומת ליבם של התלמידים לנושא האהבה ונעורר את הסקרנות לעסוק בנושא המרכזי בשיר.

על הלוח נכתוב את השאלה:

מה זאת אהבה? (אפשר להשמיע את ביצוע השיר).

תרגיל כתיבה: השלימו: אהבה היא לא כמו כמו.... כי.....

 

אפשרות ב':

נציג את השיר "שובע" של יותם ראובני.

 

יותם ראובני / שובע

לֹא תּוּכַל לֶאֱכֹל אֶת כָּל

הַלֶּחֶם שֶׁבָּעוֹלָם וְזֶה מִפְּנֵי

שֶׁתַּגִּיעַ לְשׂבַע.

וְלֹא תּוּכַל לִשְׁתּוֹת אֶת כָּל הַיַּיִן

שֶׁבָּעוֹלָם מֵאוֹתָהּ סִיבָּה.

גַּם הַדְּאָגָה, לְמָשָׁל,

חוֹלֶפֶת וְכֵן הָאֵיבָה. כָּל

מִלְחָמָה נִגְמֶרֶת.

אֲבָל לֹא זֶה הַדִּין

בַּצֹּרֶךְ בְּאַהֲבָה,

שֶׁאֵינֶנּוּ נִרְגָּע אַף פַּעַם

אֵינֶנּוּ נִרְגָּע.

ניתן להשמיע את הביצוע של חוה אלברשטיין לשיר זה).

 

  • מהו הכח של אהבה?
  • מהו כוחה של האהבה ע"פ השיר? מהי הסיבה לצורך באהבה?
  • המשורר מעמיד בשירו את האהבה בניגוד ללחם וליין, למה עוד ניתן לדמות אהבה או לתאר כניגוד
  • תרגיל כתיבה: השלימו: אהבה היא לא כמו כמו.... כי.....

 

אפשרות ג':

התלמידים יתבקשו לכתוב קטע קצר בשיר או בפרוזה שכותרתו "כאשר היית פה". (משך זמן הכתיבה: 3-5 דקות).

במליאה יתבקשו להקריא את מה שכתבו. נאסוף מהם את האווירה המרכזית שעלתה מהדברים שנכתבו. האווירה המרכזית שתעלה מן הטקסטים שיכתבו תהיה אוירה של געגוע, זיכרון, פרידה, כאב, עבר, קרבה, צער וכו'.

 

בשלב זה נערוך הכרות ראשונית עם השיר (קריאתו):

 

כאשר היית פה / זלדה

כַּאֲשֶׁר הָיִיתָ פֹּה וּמַבָּטְךָ הַחוּם מֵגֵן עָלַי

וּמַחְשְׁבוֹתֵינוּ נוֹגְעוֹת

פֶּתַע

כָּנָף אֶל כָּנָף.

 

כַּאֲשֶׁר הָיִיתָ עִמָּדִי

בְּתוֹךְ הַדְּבָרִים הַחוֹלְפִים

הָיוּ הַקִּירוֹת בְּנֵי בַּיִת קְשִׁישִׁים

שֶׁסִּפְּרוּ מַעֲשִׂיוֹת עַתִּיקוֹת

בָּעֶרֶב

כַּאֲשֶׁר שָׁתִינוּ תֵּה.

 

עַכְשָׁו הַקִּירוֹת אֵינָם מַחֲסֶה

הֵם הִסְתַּגְּרוּ בִּשְׁתִיקָתָם

וְלֹא יַשְׁגִּיחוּ בְּנָפְלִי

עַכְשָׁו הַקִּירוֹת סִיד וָמֶלֶט

יְסוֹד זָר

חֹמֶר לֹא עוֹנֶה כַּמָּוֶת.

 

 

לאחר קריאה ראשונה, בטרם נדבר על השיר נצפה בסרטון.

נקרין קטע קצר מתוך הסדרה "העברים" שעסק בזלדה (דקה 25:15 –  דקה 30:30):

 

בעקבות הסרטון:

  • כאשר אנו חושבים על אהבה ושל זוגיות מושלמת איזו תמונה עולה לנו בראש? טיול משותף, ישיבה מול השקיעה, תחת החופה וכו' (איזשהו אירוע גדול ומושקע).
  • מה מלמד הקטע על הזוגיות של זלדה? - חמה, אוהבת, קרובה, אינטימית, ידידות נפש (מבחינתה אהבה מתמצה בשתיית קפה יחד במרפסת...).
  • בעת קריאת השיר, נסו לחלק את השיר לחלקים. אילו חלקים זיהיתם?

בתי השיר מחלוקים עפ"י נקודות הזמן שלהם [ניתן להבחין בכך ע"י החזרה על המילים" כאשר היית ..." ו"עכשיו"]:

  • בית א': עבר.
  • בית ב': עבר.
  • בית ג': הווה. 

 

העמקה בהכרות עם השיר:

ניתן לבקש מהתלמידים שבשלב הראשון יזהו לבד מרכיבים שיריים ועיצוביים בשיר. מטאפורות, חזרות, וכד'.

נצלול לתוך השיר, נעבור לאורכו ונאסוף ביטויים בעלי משמעות וננסה להבין מה עומד מאחוריהם מבחינת אוירה, משמעות וחוויה.

ניתן לסכם את הרעיונות המרכזיים בשיר באמצעות טבלה מארגנת זו.

הערה חשבה למורים המלמדים לבגרות: מומלץ לשלב במילוי הטבלה את דרכי העיצוב שבהם משתמשת המשוררת כדי להביע את הרעיונות בשיר.

 

לסיכום שלב ההתבוננות:

מה ניתן ללמוד מעיון בטבלה?

- ניתן לראות שאם נאסוף את המילים המשמעותיות מכל בית נחשוף באופן בולט את הניגודיות בין הזמנים בשיר:

בתים א'-ב':

מיצגים את העבר, תחושות של הגנה, מחסה, אהבה, ביטחון, חום, קרבה.

בית ג':

מתאר את המצב בהווה תחושות של שתיקה צורמת, בדידות, קור ונתק.

 

  • נפנה את התלמידים לשים לב לדיוק הלשון "כאשר היית פה" – בן הזוג מופיע כנוכח בשיר. היא פונה ומדברת אליו.
  • מה מלמד השימוש בלשון נוכח? הקשר ממשיך להיות קרוב גם לאחר מותו. מבטא עד כמה הקשר היה חזק וצרוב בה. פיזית יש ריחוק אך נפשית הם עדיין קרובים.
  • נבקש מהתלמידים לחזור אל תרגיל הכתיבה מתחילת השיעור ולכתוב אותו מחדש. לשם כך עליהם לבחור שני אמצעים עיצוב שיריים שלמדנו בכיתה וליישם אותם במה שכתבו. ניתן לקרוא את הקטעים המחודשים ולראות מה הוסיפו האמצעיים השיריים לקטעים.

 

 

לאחר שהעמקנו בשיר, נשאל: מהו הביטוי של האהבה הגדולה בין בני הזוג בשיר "כאשר היית פה"?

- השיח המשותף, הקרבה היומיומית בערב בשתיית התה. בפעולה פשוטה זו התגלמה אהבתם הגדולה זה לזו.

  • מה מיוחד / מפתיע בתיאור זה? מה הוא מחדש?
  • מה אתה ניתן לקחת מרעיון זה לחיינו?

הפעולה הפשוטה והיומיומית מוצגת כביטוי עוצמתי לאהבה, מכאן שדברים גדולים יכולים להימדד בפעולות קטנות ופשוטות.

משימת הפנמה:

אפשרות א': השוואה בין שירי אהבה שונים.

ננחה את התלמידים לחפש שירי אהבה נוספים המתארים פעולות פשוטות יומיומיות כהבעה לרגש זה.

אפשר ומומלץ להפנות את התלמידים גם לפזמונאות עכשווית, למשל שירו של משה פרץ "סימני דרך"

אפשרות ב': עבודה יצירתית לסיכום.

  1. צרו אלבום תמונות מטאפוריות של חיי הנישואין והזוגיות של זלדה ובעלה חיים מישקובסקי.
  2. חפשו במרשתת או ציירו תמונות מטאפוריות וסמליות שיוכלו לבטא את עוצמת הקשר שהייתה בביתם בעבר.

(ניתן לומר שזהו שיר אהבה וגעגוע של הדוברת לאהוב ליבה שאיננו עוד. השיר מתאר את הקשר הקרוב שהיה ביניהם בעבר ואת תחושת הנתק והבדידות שהיא חשה בהווה לאחר לכתו. גם לאחר לכתו, היא מתארת את הקשר ביניהם באופן כל כך חי וחזק).

  • הסבירו אילו שירי אהבה נוספים אנו מכירים המתארים את כאב הפרידה?
  • מה ניתן ללמוד מעיון בשירה העוסקת בפרידה?

 

להרחבה:

כדי להבין עד כמה גדולה הייתה אהבתה של זלדה לבעלה ניתן להיעזר בדף המקורות המצורף.

  1. ביצוע השיר "כאשר היית פה".
  2. מצגת סיכום על היצירה מאת חנן בולר.
  3. סיור ליד קברה של זלדה בהר הזיתים.
  4. על המשוררת זלדה - דף סיכום.
  5. שירים נוספים העוסקים בנושא אהבה ופרידה:
  • "את שהיית "- שלמה  אביו.
  • "נפרדנו כך" – לאה גולדברג.
  • "שיר פרידה" – שלמה ארצי.
  • "ראי אנחנו שניים מספרים" – יהודה עמיחי.
  • "פרידה" – גבריאל פרייל.
  • "אהבה מאושרת"- ויסלבה שימבורסקה.
  • "שיר לאוהבים הנבונים" – נתן זך.

חדש באתר

משנכנס אדר
שיעורים לחודש אדר

מהבלוג שלנו

הרהורים על תפקידה של השמחה בבית הספר
לקראת המש... מש... משנכנס אדר – האם עודדנו את התלמידים ליצור , לשמוח או שעסקנו בעיקר בנתינת גבולות וכללים שאסור לעבור?
הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו והיו חלק
מקהילת אנשי חינוך חולמים ויוצרים
אנחנו מתחדשים!!! תכף תכף ועוברים לבית חדש, לאתר חדש. מוזמנים להשתתף איתנו בבניה ובדיוקים, נשמח אם תוכלו להצטרף אלינו ולמלא את 'שאלון לב לדעת'. מחכים לכם... לכניסה לסקר לחצו כאן