נלמד על מעמדו המרכזי של הלחם לעומת מאכלים אחרים, ומדוע קיבל מעמד זה.
פתיחה למורה- היחידה תחולק לשלושה שיעורים במהלך אחד ארוך שבו כמה מחלקי המערך משותפים לכל השיעורים והיתר יש לכל אחד בפני עצמו. חלוקת המערך ע"פ שיעורים, נושאם ומקורות הלימוד:
נקשר לשני השיעורים הקודמים: לאחר שלמדנו על כל מה שפוטר ולא פוטר הלחם, נעסוק כעת בשאלתו השלישית של ניסן – הדמות מהסיפור, והיא: מדוע קיבל הלחם מעמד כזה מרכזי?
נציג שוב את תמונת האריה ונשאל מי יכול לשער כיצד תמונת האריה קשורה לנושא (נאמר שרמז לכך יש בשאלתו השלישית והאחרונה של ניסן שזה עתה הזכרנו). בהתאם לתשובותיהם נוסיף ונסביר גם אנו, כשם שהאריה הוא מלך החיות כך הלחם הוא מעין מלך כל המאכלים וכדברי הגמרא:ראש לכל האוכלין.
נחלק דף ובו מס' מקורות שמוכיחים שללחם מעמד מיוחד. בכל אותם מקורות כשמדובר על לחם הכוונה לכל מה שהאדם צריך כדי לשבוע ולהתקיים. יוצא שהלחם נבחר להיות שם כולל לכל אותם מאכלים.
נקרא את המקורות ונסביר (אפשר תוך כדי שאילת שאלות כגון: האם במקורות הכוונה היא רק ללחם? מה כולל השם לחם?) נוכל לבקש מהתלמידים למרקר את המילה לחם בכל מקור.
עתה נשאל:
נפגיש את התלמידים עם תשובה שנושאת בחובה רעיון חדש ועמוק ושמובא במקור נוסף קצר של הרב חרל"פ אותו נקרא ונסביר. תקציר התשובה - ע"פ דעה מסוימת עץ הדעת ממנו אכלו האדם וחווה ללא רשות היה חיטה. יוצא שהחטא של נטילת דבר ללא רשות נעשה בחיטה ממנה מפיקים לחם. כתוצאה מהחטא ירדה החיטה ממדרגתה והפכה לצמוח כעשב. אכילת הלחם עם ברכה לפני והיותו פוטר את יתר המאכלים המשביעים שנאכלים איתו באותה סעודה מהווים תיקון לחטא.
התבוננות
שאלות במחברת:
לאחר לימוד רציני וארוך נסתפק בהצעה להפנמה קלילה. נבקש מהתלמידים מתכון לאפיית לחם מכל סוג שהוא כגון: חלה, לחמנייה, פיתה וכיוצא בזה. ניתן למלא את המשימה מס' תלמידים ביחד. את המתכון יש לכתוב על גבי חצי דף של A4. את כל המתכונים נצרף לחוברת קטנה. ניתן לערוך כריכה יפה משולבת בקישוטים ובמשפטים בעלי מסר. את החוברת נצלם ונחלק לכל אחד מן התלמידים.
ניתן גם לשיעור הבא לבקש מכל קבוצת תלמידים לאפות את אחד הסוגים של הלחם.
במהלך ארוך תוך הכרת מושגים חדשים, למדנו על שני סוגי מאכלים שנפטרים בברכת המוציא. מכאן נפגשנו עם סוג נוסף שמוגש בתוך הסעודה אך אינו נחשב חלק ממנה ולכן מצריך ברכה ראשונה בפני עצמו. עסקנו גם בדינם של שני דברים נוספים שמוגשים בתוך הסעודה: פירות וסוגים שונים של שתייה. בלימוד על פירות ראינו שההלכות מורכבות יותר.
כמו כן, למדנו על דינים נוספים הקשורים לנושא. מתחילת הלימוד ובמהלכו ליוותה אותנו השאלה מדוע קיבל הלחם מעמד כזה. באמצעות עיון במקורות נוספים נוכחנו יותר במעמדו המיוחד. במענה לשאלה הנ"ל מצאנו שתי תשובות, האחת על דרך הטבע שנוגעת להיבט הגשמי והשנייה עמוקה ורוחנית יותר שמתייחסת להיבט הרוחני.
נסיים בסיפור חוויה אישית אמיתית קטנה עם שאלה למחשבה בסופה. החוויה: מידי ערב שבת בשעה שכל המשפחה יושבת לסעוד את סעודת השבת מוצאת את עצמה חברתי אומרת שוב ושוב לילדיה להקפיד לאכול כזית לחם כדי ששאר המאכלים בסעודה שיאכלו ייפטרו בברכת המוציא. מה שקורה הוא שילדיה מסתפקים בטעימה קטנה וזהו, אחר כך הם פונים ליתר המאכלים.