פתיחה
נתחיל בקריאת הסיפור. אבל לשם יצירת דיון, לא נתחיל בהתחלה דווקא, אלא נקרא יחד את הפסקה הבאה:
אֲנִי גָּר בִּבְּרוּקְלִין, בְּבַיִת גָּדוֹל וּרְחַב יָדַיִם. יֵשׁ לִי הֲמוֹן חֲבֵרִים, וְאֶפְשָׁר לוֹמַר שֶׁאֲנִי הַיֶּלֶד הֲכִי אָהוּד בַּכִּתָּה. בְּכָל יוֹם בָּאִים אֵלַי הַחֲבֵרִים, אֲנַחְנוּ מְבַלִּים יַחַד בַּבְּרָכָה הַגְּדוֹלָה שֶׁבֶּחָצֵר, מְשַׂחֲקִים טֶנִיס וּפוּטְבּוֹל וְאוֹכְלִים עוּגוֹת קַצֶּפֶת וּגְלִידַת פֵּרוֹת שֶׁשֶּׁרִי הַטַּבָּחִית הַמְּעֻלָּה מְכִינָה לָנוּ. אַחַר כָּךְ אֲנַחְנוּ לוֹמְדִים יַחַד וּמְכִינִים שִׁעוּרֵי בַּיִת. אֲנִי מְעֻלֶּה בְּכָל הַמִּקְצוֹעוֹת, אֲבָל לִמּוּדֵי הָעִבְרִית שֶׁלִּי לֹא מַשֶּׁהוּ. אַבָּא שָׂכַר בַּעֲבוּרִי מוֹרֶה פְּרָטִי לְעִבְרִית וַאֲנִי מְקַוֶּה לְהִתְקַדֵּם.
כְּשֶׁאֲנִי צָרִיךְ לְהֵרָגַע וְלַחְשֹׁב קְצָת אֲנִי נִכְנָס לְחַדְרִי הָאָהוּב וְסוֹגֵר אַחֲרַי אֶת הַדֶּלֶת. יֵשׁ לִי בַּחֶדֶר מִשְׂחָקִים מְשֻׁכְלָלִים וַהֲמוֹן סְרָטִים וְדִיסְקִים. אֲנִי מַאֲזִין לַשִּׁירִים שֶׁאֲנִי אוֹהֵב וְנִרְגָּע.
אֲבָל הַפַּעַם שׁוּם דָּבָר לֹא הִצְלִיחַ לְהַרְגִּיעַ אוֹתִי. שָׁכַבְתִּי בַּמִּטָּה וּבָכִיתִי.
נשאל את התלמידים:
- מה יכול להיות גרוע כל כך ששקשה להרגע ממנו בעזרת כל הדברים המוכרים?
- מה לדעתכם קרה לילד בסיפור?
- האם גם אתם הרגשתם ככה פעם, ששום דבר לא מצליח לשמח אתכם?
קריאת הסיפור
נזמין את התלמידים לקרוא יחד את הסיפור, הפעם מתחילתו. נקרא יחד, עד שנגיע למשפט: "אני לא רוצה לעזוב, מיררתי בבכי".
נבקש מהתלמידים לדמיין:
- אם היו אומרים לכם שאתם צריכים לעזוב את הבית שלכם, ולעבור למקום מרוחק וחדש. אילו דברים היה לכם הכי עצוב לעזוב?
- מה בכל זאת הייתם בוחרים לקחת איתכם, בכל מחיר?
כעת נמשיך לקרוא את הסיפור בזוגות.
הסיפור נחתם בשאלה. נבקש מהתלמידים לכתוב בזוג תשובה סיפורית לשאלה הנשאלת בסוף, עוד סוף ממשיך לסיפור.
- האם הילד עמד בנסיון?
- מה ציפה לו כאן בארץ?
- איזו התמודדות, מכל הקשיים המזדמנים לעולה חדש היה לו קשה ביותר?
נבקש מהתלמידים המעונינים לקרוא לכתה את הסוף שחיברו בזוג, ואחרי ההאזנה לסיפורים שכתבו, נהדק את הקשר בין הקשיים הללו לקשיים שחווה אברהם בבואו לארץ: המאבק עם המלכים תושבי הארץ, ההכרח לבנות הכל מחדש, לנדוד, לקנות את הארץ בזכות, הפחד שבניו יישאו נשים נכריות וכו' וכו' , וננסה להקביל יחד את הנסיונות הללו לנסיונות שכל מעבר מזמן.