מטרת השיעור היא לדון בשאלה "מהי ספרות?" מהו הופך דבר כתוב לשיר או סיפור? וכן להכיר את הז'אנר של סיפורת הבזק ובתוכו הסיפור 'נשימה' מאת אתגר קרת. בשיעור משולבות מגוון משימות כתיבה יצירתיות המדגימות את הנלמד.
1. נפתח את השיעור בשאלון קטן ומשעשע:
1. כל מי שהזדהה פעם עם שיר או סיפור שסיפרו לו- יניח יד על הלב ויאנח
2. כל מי שראה פעם סרט שמבוסס על ספר- שיעשה רעש של פופקורן
3. כל מי שנדבק פעם בשיר של חבר- שיעשה "דייי" ויניח ידיו על אוזניו
4. כל מי שיש לו זמר אהוב
5. כל מי שאוהב לשמוע סיפורים של אנשים- שיטה אוזנו
6. כל מי שיש שירים שמעלים לו מחשבות- ש
7. כל מי שמכיר שיר שמעציב אותו
8. כל מי שיש שירים שמעצבנים אותו
9. כל מי שיש לו שיר שהוא יודע בע"פ
10. כל מי שכתב פעם שיר או סיפור או יומן
2. א. דיון קצר מאוד
למה לדעתכם יש לאנשים כזה חיבור עם שירים, עם סיפורים, עם יצירות?
אילו סוגי שירים אתם מכירים? אילו סוגי סיפורים אתם מכירים?
למה לדעתכם אנשים כותבים שירים ומספרים סיפורים?
מסקנה- הסיפור / השיר נוגע בנפש, בחיים.
ב. שלב שני של דיון: מהם כלי העבודה של הסופר / משורר?
1. מהי אמנות? ביטוי לעולם פנימי, לדמיון...
2. אילו סוגי אמנות אתם מכירים? מהם כלי העבודה של האמנים?
3. תוך כדי הדיון אנחנו מחברים יחד שיר: התלמידים שמים לב למצלול וגם "משתמשים" ב"כלי" שבו אנו עוסקים- בבחירת המילה והדיוק. מילים מגוונות לרכישת/ לצורך ב"כלי":
לדוגמא: [שליפה של תלמידים, בכל כיתה יכול לעלות משהו אחר- המתודה של כתיבת שיר יחד והקראתו ובחירת הכותרת אח"כ שתתאים לנושא ותוביל למסקנה]
צייר צורך צבעים
קרמיקאי קונה חימר
נגר נדרש לעצים
רקדן רוצה רגליים
וסופר- סופר מילים. ועלילה
אח"כ דיון על השם המתאים לשיר שחיברו.
להקריא כביכול מתוך ההתקף.....
״כשיש לך התקף אסטמה אין לך נשימה. ...״
4. דיון קצר ותרגיל:
אילו מצבים אתם מכירים שדומים למצב שמתואר בסיפור?
חשבו על מצב כזה שהיה לכן, או דמיינו . עברו על כל המילים עד שתבחרו את המילה היחידה שהייתם בוחרים לומר. כעת נעבור בסבב, לא כולם חייבים לומר, מה שחשוב הוא ה"זרימה", אחד אחרי השני ללא הפוגות.
דיון-
מה הוא רוצה לומר? ממה נובע סיפור? או שיר?
מה הופך כמה מילים לסיפור? לכתוב על הלוח את הרעיונות.
כתיבה משותפת:
מה השיר הזה מלמד אותנו?
לכתוב את כל הרעיונות על הלוח ובמחברת.
אחרי שכתבו- משימה- הקף בעיגול את המשפט שמתאר את מה שהשיר לימד אותך.
5. דוגמא נוספת:
למכירה: זוג נעלי תינוק. מעולם לא ננעלו". [מיוחס לארנסט המינגווי]
למה זה סיפור? לכתוב על הלוח את הרעיונות, ולבסוף להגיע ל:
דמות ראשית, קונפליקט/ מכשולים/ סיבוך, סיום, הקשר זמן ומקום. עלו בכיתה דעות שלא מדובר בסיפור אלא זה רק גורם לך להשלים פרטים ולבנות סיפור- ויש בזה.
סיפורת הבזק החלה את דרכה עוד במשלי איזופוס. המפורסמים שבכותביה הם אנטון צ'כוב, קפקא, הווארד פיליפס לאבקרפט, ארנסט המינגוויי, ארתור סי. קלארק, קורט וונגוט ועוד. סיפורת הבזק החלה לתפוס תאוצה רק בעידן הפוסט מודרני בעיקר בגלל האינטרנט ודרישתו לטקסטים קצרים ותמציתיים. מגזינים וירטואלים היו הראשונים ש"הדפיסו" את הסיפורים החדשים. סיפורת בזק פורסמה גם במגזינים מודפסים. פרס המיקרו שנוצר לראשונה בשנת 2007, הוא הפרס הראשון המוקדש אך ורק לסיפורת בזק. בישראל מעטים הסופרים שהוציאו לאור ספרים המורכבים מסיפורת בזק. עליהם ניתן למנות את אתגר קרת, ואחרים
ההבדל בין סיפורת בזק לסיפור קצר או מספר, הוא שלמרות שסיפורת בזק כוללת בתוכה אלמנטים קלאסים של סיפור – דמות ראשית, קונפליקט, מכשולים, סיבוכים וסיום - מספר המילים המוגבל בה מאלץ את הכותב לעתים קרובות להשאיר חלק מהאלמנטים הללו בלתי כתובים - מוחבאים או מובנים בתוך הסיפור עצמו. ניתן לראות עיקרון זה בשיאו בסיפור בן שש מילים: “למכירה, נעלי תינוק, מעולם לא ננעלו."
7. משימת כתיבה: כתיבת סיפור בשש מילים או לכתוב את סיפור הרקע לסיפור של המינגווי [העניין הוא כתיבה קולחת, אין צורך לדייק את המשימה, שיעור ראשון בשנה]