בחור צעיר נקרע בין לימוד התורה למצוות כיבוד אם, ובסוף זוכה שנשמת אביי תתגלה בו בזכות המצווה. לקראת חג השבועות נעסוק בפער שבין הלימוד למעשה וביחס שבין התורה לחיים, ונראה כיצד המעשים מזינים את הלימוד ומחיים אותו.
הסיפור שלנו עוסק במתח שבין לימוד התורה לקיום מצוות בחיים עצמם. גיבור הסיפור, תלמידו של היהודי הקדוש, עובר תהליך ביחס שלו למצוות כיבוד אם. בתחילת הסיפור נראה לו כי השהות בבית האם והעזרה לה מונעות ממנו ללמוד תורה עם רבו, והוא ממהר לצאת משם. בדרך לרבו הוא מבין כי הלימוד נועד להובילו לעשיית מצוות. בהמשך מתחוור כי אף יותר מכך- מצוות כיבוד הורים שמקיים התלמיד מסייעת ללימוד עצמו ולפתרון הקושיה.
חשיבותה של מצוות כיבוד הורים מודגשת בעזרת דמותו של אביי, האמורא היתום, שמתלווה לאלו שמכבדים את הוריהם. קיום המצווה בעצם "מקים לחיים" את חכמי התלמוד והופך את הלימוד עצמו למלא חיות. התורה איננה מנותקת מן החיים עצמם, וכך אביי איננו רק חכם הדובר בסוגיה תלמודית אלא גם אדם חי שרוצה לעשות מצוות.
לימוד הסיפור לקראת חג השבועות מדגיש את אופיה של התורה כתורת חיים, שנועדה להוביל את הלומדים למעשים ולהשפיע על המציאות הסובבת אותם. לימוד שאיננו מתורגם למעשה מוצג בסיפור כלא שלם.
מבחינת התלמידים יש לנו הזדמנות לבחון את סוגיית התורה והחיים גם בהקשר הדתי וגם בהקשר הבית-ספרי-לימודי. איך התורה משפיעה על החיים שלנו באמת? והאם הלימוד שלנו כאן בבית הספר קשור לחיים עצמם או מנותק מהם? כמו כן ניתן בעזרת הסיפור לשפוך אור על מצוות כיבוד הורים שלא תמיד אנו שמים לב לחשיבותה.
נודיע לתלמידים שאנחנו הולכים לקיים בכיתה "מכירה פומבית" של מספר מעשים. נסביר את כללי המכירה: לכל תלמיד מוקצים עד אלף ש"ח (דמיוניים, אפשר להביא שטרות של מונופול..). אנחנו נכריז על הערכים שעומדים למכירה ומי שרוצה לקנות את המעשה יצטרך להציע סכום. כל סכום יוכרז שלוש פעמים (100 ש"ח פעם ראשונה, 100 ש"ח פעם שניה..), ואם אין התנגדויות המעשה יימכר. אם מישהו רוצה להגדיל את הסכום עליו להציע סכום גדול יותר לפני שנגמרת ההכרזה השלישית. המעשה יימכר למרבה במחיר.
ניתן לחלק לתלמידים את רשימת המעשים לפני המכירה, כדי שיתכננו מה חשוב להם לקנות.
המעשים העומדים למחירה:
סיום ש"ס משניות, בניית סוכה, סיום ש"ס גמרא, שטיפת כלים בבית, ברכת המזון, לימוד תורה כל ליל שבועות, הכנת ארוחת ערב, הדלקת נר חנוכה, ביקור חולים, נקיון החדר שלי, בייביסיטר לאחים הקטנים, לימוד פרשת שבוע, ספירת העומר, קיפול כביסה לכל המשפחה, שמירת שבת, עזרה לאחי/אחותי בשיעורי בית, לימוד פרק תנ"ך יומי, צום בתשעה באב, להתפלל בראש השנה ויום כיפור, קריאה בתורה בשבת.
במהלך המכירה הפומבית נבקש מאחד התלמידים לתעד על הלוח מי קנה מה ובאילו סכומים. המידע הזה ישמש אותנו כבסיס לדיון.
נשאל את התלמידים: איך הרגשתם במהלך המכירה? היה לכם קל/קשה להחליט מה לקנות? איך החלטתם? האם אתם מרוצים ממה שקניתם או שהייתם בוחרים משהו אחר? האם אתם מופתעים מהסכומים שהשקיעו אחרים או מאוכזבים שמעשים מסויימים נקנו במעט כסף?
האם יש כאן פעולות ומעשים שיותר חשובים מאחרים? מה הכי חשוב ולמה?
נחלק עם התלמידים את המעשים שהוצגו לשתי קבוצות: לימוד ומעשה.
נשאל אותם: מה יותר חשוב - הלימוד או המעשה?
נלמד כעת סיפור שעוסק בדיוק בשאלה הזאת.
נקרא יחד את הסיפור בכיתה. נבקש משלושה תלמידים שימחיזו את הסיפור בפנטומימה במהלך הקריאה שלנו.
נעצור את הקריאה כאן ונשאל את התלמידים:
לאחר איסוף של מספר תשובות נמשיך בקריאת הסיפור:
נשאל את התלמידים:
נחלק את התלמידים לחברותות ונלמד את הקטע הבא מבבלי קידושין מ, ע"ב:
נבקש מכל זוג לרשום שני יתרונות של התלמוד על פני המעשה, ושני יתרונות של המעשה על פני התלמוד.
נחזור למליאה ונאסוף את היתרונות השונים של הלימוד והמעשה. נשאל את התלמידים: מה דעתכם על ההכרעה של הגמרא?
נפנה את תשומת ליבם לכך שבסופו של דבר התלמוד גדול כיוון שהוא מוביל למטרה, שהיא המעשה. אז האם באמת הוא החשוב כאן? לעומת זאת, בסיפור שלנו המעשה מוביל להעמקת הלימוד ולפתרון הסוגיה. אז מי גדול יותר בסיפור שלנו? הלימוד או המעשה?
בשבועות הקרוב נציין את קבלת התורה. איך אפשר להפוך את לימוד התורה למשהו משמעותי עבורנו?
מה שחשוב במעשה הוא שהוא הופך את הלימוד לחי. הוא מקים את התורה לחיים והופך אותה לחלק מהמציאות שלנו. אנחנו רואים זאת כשאביי בעצם "יוצא" מדפי הגמרא ומתלווה לתלמיד.
המשמעות היא שלימוד התורה חייב להיות כרוך במעשים, במצוות, כדי להיות שלם ומשמעותי עבורנו.
נשאל את התלמידים:
אפשר לקחת את תכנית הלימודים במקצוע אחד או יותר ולחשוב יחד עם התלמידים כיצד לתרגם את תכני הלימוד שבו למעשה: בספרות, גיאוגרפיה, אנגלית או תנ"ך.
ניתן לעשות זאת גם באופן הפוך: לחשוב על מעשים שחשובים לנו ביומיום שלנו (אפשר לחזור לרשימה מהמכירה הפומבית שלנו) ולאיזה לימוד הם מובילים אותנו.
אפשרות הפנמה נוספת, אומנותית יותר: קולאז' תורה וחיים.
נביא לכיתה גליונות נייר, דבק, מספריים, עיתונים, מגזינים וצבעים.
נבקש מהתלמידים לבחור מן המחברות שלהם פסוק, נושא או רעיון מסוים שהם למדו בזמן האחרון ושיש קשר בינו לבין החיים שלהם ולעולם המעשה.
לאחר מכן נבקש מהם לחפש בעיתונים תמונות וכתבות שמתכתבות עם הדברים שנלמדו בכיתה, ובעזרת חומרי היצירה לבטא את האופן שבו הרעיון שנבחר חי בתוכם.