בשיעור זה נלמד על הקשר בין 'קריאת שמע' והלילה. נבין יחד את משמעות 'קריאת שמע' בלילה דווקא ובחלקי הלילה השונים.
נסביר לתלמידים את המושג יממה. נבדיל בין היום שהוא זמן פעילות ועירות לבין הלילה שהוא זמן שינה וצבירת כוחות ליום המחר. נשאל את התלמידים מתי הם הולכים לישון. לאחר מכן נבקש מהם לחשוב על בני משפחתם ולומר מתי הם הולכים לישון. נחשוב יחד, מה הסיבה לכך שלא כל האנשים הולכים לישון באותה השעה.
במשנתנו נלמד על משמעויות הלכתיות של זמנים שונים בלילה, בהקשר לקריאת שמע.
בשיעור זה נלמד רק את החלק הראשון במשנה. נבקש מהתלמידים לתת כותרת לחלק זה.
למורה- כדאי להסביר לתלמידים את משמעות המילה "אשמורה".
במשנה זו אנו רואים שתחילת הזמן המתאים לקריאת שמע בערבית, זהה לכל דעות התנאים. המחלוקת בין התנאים היא רק לגבי סוף הזמן המתאים לקריאת שמע בערבית.
נבקש מן התלמידים להתבונן ולחשוב:
נציע לתלמידים להתמקד בדעות השונות ולתת סיבה לכל דעה.
נכתוב על הלוח את הפסוק מדברים ו,ז:
נבקש מן התלמידים לבאר את הפסוק. (מפשט הפסוק קשה להבין שמדובר בהכרח על קריאת שמע).
לאחר שמיעת דעות התלמידים ופירושיהם נסביר שמדובר בציווי למצוות קריאת שמע בזמן ששוכבים ובזמן שקמים.
נשאל את התלמידים:
התלמידים ישלימו את הטבלה:
הדין |
התנא |
הסיבה |
קריאת שמע עד סוף האשמורה הראשונה |
רבי אלעזר |
אנשים הולכים לישון עד סוף החלק הראשון של הלילה – כך רוב בני האדם |
קריאת שמע עד חצות |
חכמים |
יש אנשים ערים עד חצות |
קריאת שמע עד עלות השחר |
רבן גמליאל |
יש מקרים חריגים שאנשים ערים במהלך הלילה כגון ההולכים למסיבה חתונה וכדומה |
בחלק זה נתמקד בהסבר דעתו של רבן גמליאל- "כדי להרחיק את האדם מן העבירה".
על מנת להבין יותר את משמעות הדברים נתבונן עליהם באופן הבא: בלילה אנחנו עייפים ורוצים ללכת לישון, לא תמיד אנחנו זוכרים לעשות דברים אחרונים מהיום שעבר, כמו שלמדנו תפילת ערבית יכולה להישכח מאיתנו.
חלק זה יתייחס להפנמה, ולחשש שיכול להיות שנשכח מצוות שעלינו לעשות. נבקש מן התלמידים לחשוב, אילו עצות אנחנו יכולים לאמץ לעצמנו היום כדי שלא נשכח מצוות שונות. נבקש מכל תלמיד לתת עצה במעגל הכיתתי וכך נאסוף סל עצות לכיתה כולה.