השיר עוסק בסימני הטבע, המבשרים לנו על שינויי העיתים. הוא מתמקד בתנועה המעגלית של העולם, המבטיחה כי החולף עוד ישוב. ההתבוננות בשינויים המתרחשים בחוץ, בחילופי העונות, מעלה בנו תחושות שונות, של בטחון, יופי וגעגוע חליפות.
מטרות שפה: בשיעור נלמד את השיר המתורגם "באביב את תשובי חזרה" של שארל אזנבור. נעמוד על משמעויותיו , דרכי העיצוב שבו, המשרתות את התוכן בשיר, ומשמעותו לגבינו. (בהלימה להישג מס' 6). בסיכום השיעור, נשווה את המסר למסר העולה מברכת מעריב ערבים. נעמוד על משמעותה ותוכנה, וננסה לזהות נקודות דמיון ושוני בין שני הטקסטים. (בהלימה להישג 7).
נפתח בתרגיל: נבקש מהתלמידים להתבונן דרך החלון ולתאר בכתב, בפירוט גדול ככל שניתן, מה הם רואים שנשקף אליהם מבעדו. נבקש שהתיאור יהיה בצורה של סריקה, מהשמים ועד הארץ, ויכיל פרטים מרובים ככל שניתן. בתום התרגיל, נבקש מהתלמידים למנות פרטים שכתבו, ונכתוב את כולם על הלוח.
נתפעל מכמות הפרטים שדלינו מהתבוננות פשוטה בחלון, ונזמין את התלמידים להאזין יחד לשיר בו נעסוק במפגש הנוכחי.
נחלק לתלמידים את מילות השיר, ואז נאזין או נצפה יחד בשיר (הישג 6).
כל הזכויות שמורות ליוצרים ולאקו"ם
במהלך האזנה, נבקש מהתלמידים להקיף בעיגול כל תיאור שנוגע למזג האוויר.
בתום ההאזנה נשאל:
נבקש מכל משיב למצוא לפחות 4 הוכחות לטענתו, מתוך מה שסימן בשיר.
(כעת ניתן לפנות למתן רקע קצר על מחבר השיר, שארל אזנבור, ולעמוד על כך שמדובר בשירה מתורגמת מצרפתית, וכמו כן, לעסוק מעט בלחן שלו, באווירה אותה הוא מבקש ליצור וכו', במאמר מוסגר).
כעת נפנה לקרוא את השיר כולו בתשומת לב גדולה יותר (הישג 6) .
נבקש מהתלמידים לעקוב אחרי השיר כולו, ולזהות בו שורש דומיננטי. השורש ש.ו.ב. חוזר בשיר שמונה פעמים, בהטיות שונות.
נשאל את התלמידים:
נעיר את תשומת הלב לכך שבבחירה לחזור על השורש הזה יש בעצם שתי פעולות שיריות:
כלומר, כמו שהמילה "שוב" ו"תשוב" "ישובו" וכו' חוזרות על עצמן עוד ועוד בשיר, כך גם גלגל השנה שב ומתגלגל.
כעת נבקש מהתלמידים לסקור בעיניהם את בתי השיר ובכל פעם שהפועל "ישוב" על הטיותיו מופיע, עליהם לציין מי הוא זה הצפוי לשוב באביב.
בתום המשימה נגלה יחד כי בבית השליש והרביעי זהותה של מי שעתידה לשוב אינה ברורה.
נשאל את התלמידים:
לשאלה זאת ישנן כמה הצעות אפשרויות:
כעת נשאל:
נסכם ונאמר כי השיר מצביע לנו על תנועת הגלגל הקיימת בעולם, ונוגעת לטבע החיצוני וגם לטבע הפנימי של האדם. העובדה כי השיר מנוסח בלשון רבים מחזקת את התחושה שמדובר באמת כלל עולמית, שאנחנו לומדים אותה על בשרינו בחילופי העונות ובשינויי העיתים.
העמדה ממנה הדוברים בשיר מדברים היא של מי שרואה שמשהו שיקר לו (השמש, הנרקיסים, היונים ו"את") נעלם מחייו. השיר מבקש למצוא בסובב אותנו סימן לחילופי הזמנים, ומתוך כך, גם ידיעה מוצקה שכשם שהגלגל הסתובב, הוא גם ישוב למקומו באביב.
נשאל את התלמידים:
נבקש מהתלמידים לחזור לרשימות שערכו בתחילת השיעור, במהלך ההתבוננות דרך החלון.
ננחה אותם למצוא לפחות שלושה דברים שציינו, שהם סימן שיכול להעיד על הזמן המסוים בו אנחנו מצויים.
נשאל:
נסכם את הלימוד ונזכיר את התובנות שהעלנו מתוך ההתבוננות בחלון. בתרגיל הזה, כמו בשיר, הטבע מגלגל את עצמו באיזה מקצב קבוע, ואנחנו שואבים בטחון, נחמה, געגועים ועוד, מתוך הסדר המוכר הזה. כעת נקרא יחד את ברכת מעריב ערבים מסדר ק"ש של ערבית (בהלימה להישג 7) :
נשאל: