השיעור עוסק בהבנת הפסוק הראשון של קריאת שמע, ההלכות הקשורות בו ובחשיבות המיוחדת שלו.
נכתוב על הלוח: "שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד"
נזמין אחד מהתלמידים לגשת אל הלוח ונבקש ממנו לפסק (להוסיף סימני פיסוק) את המשפט. נתבונן כיצד פיסק ונראה אם יש צורך להוסיף או לתקן כדי שיהיה מופיע כך:
שמע ישראל: ה' אלוקינו, ה' אחד.
נענה יחד עם התלמידים: אני, המתפלל. (אפשר גם להבין שהכוונה היא שהפניה היא לכל 'ישראל'). נוסיף ונסביר, רוב חלקי התפילה, הם פניה מאיתנו אל הקב"ה, וכאן אנחנו בעצם מזכירים לעצמנו: 'שמע ישראל...' זוהי אם כן, תפילה ייחודית ולכן גם המשמעות שלה מיוחדת משאר חלקי התפילה.
נבקש שני מתנדבים להצגת קטע קצר. לכל תלמיד נסביר את חלקו בהצגה/ ניתן פתק עם התפקיד שעליו לשחק. (כמובן שאפשר לבחור ב'סיפור' אחר, כיד הדמיון).
א'- עליך לספר לחבר שמולך על כך שנסעתם אתמול עם המשפחה, ובדרך היתה לכם תקלה ברכב ולכן איחרתם והפסדתם את ברית המילה של בן דוד שלכם, וכעת אתה מאוכזב ועצוב.
ב'- חברך עומד לשוחח איתך. עליך להיות אדיש כלפיו. אל תסתכל בפניו או תגיב. רק תשמע אבל בלי להתרכז בו.
ניתן לתלמידים להציג, נודה להם ונפנה לחבר שהאזין:
נשאל את הכתה כולה:
בהתנהגותו של ב' לא היתה הקשבה אמיתית. היה חסר את האמון שלו בסיפור את קבלת דברי חברו.
נחזור אל הלוח, נצביע על המילה 'שמע' ונשאל:
נקרא יחד את דברי ההלכה בקיצוש"ע מקור חיים פ' יד סעיף יב:
נבקש מהתלמידים להדגיש תוך כדי קריאה חוזרת דמומה את הפעלים במשפט.
נחזור לשאלה ששאלנו, מה כוונת הפועל שמע. נראה שההלכה מסבירה שאין הכוונה רק לשמוע באופן פשוט אלא מעבר לכך. בתפילה אנחנו לא רק אומרים או מזכירים שה' הוא האלוקים, אלא, יש כאן ציווי לקבל את זה באמת, לדעת שזו אמת ולהאמין בכך.
באמירת 'שמע' אנחנו מקבלים עלינו 'עול מלכות שמיים'- כלומר אנחנו מזכירים לעצמנו, שה' הוא האלוקים ואנחנו מקבלים את המלכות שלו (בדומה למה שאמרו בנ"י בקבלת התורה- נעשה ונשמע).
לפני לימוד ההלכה הבאה, נעשה תרגיל קצר שיעזור לנו להבין אותה לעומק. כל תלמיד ישלים במחברת את המשפט הבא:
חשוב מאוד שאזכור היום ל____________ (להכין ש.ב, לסדר את החדר וכדו')
נבקש מהתלמידים לומר את המשפט בקול, לעצמם.
כעת, נבקש מהם לחזור על המשפט בקול שוב, אך בעיניים עצומות.
נסכם: בעיניים פקוחות- אני פחות מרוכז, העיניים מעסיקות אותי עם מה שקורה מחוץ לי ואילו בעיניים עצומות,אני קצת מתנתק ויכול להזכר, לחשוב ולהתכוון יותר.
נמשיך לקרוא בקיצוש"ע, את סעיף יג':
איזה שתי פעולות אנו עושים כשאנחנו קוראים את הפסוק הראשון של קריאת שמע?
נמשיך לקרוא את סעיף יב:
אנו לומדים מההלכה, שאם לא התכוונתי וחשבתי על המילים במשפט 'שמע ישראל', אני צריך לחזור עליהם שוב, אפילו אם התקדמתי כבר בתפילה.
'שמע ישראל' זהו אמנם רק משפט אחד מהתפילה, אבל ראינו כמה הוא חשוב, הוא זה שמזכיר לנו את האמונה החזקה שלנו בה', ולכן גם ההבנה לו והכוונה חשובות.